Les Amants de Vérone (1949)

Alternatieve titel: The Lovers of Verona

Frankrijk

geregisseerd door André Cayatte
met Serge Reggiani, Anouk Aimée en Pierre Brasseur

Een filmploeg draait in Venetië en Verona een versie van "Romeo en Julia". Angelo is de stand-in voor Romeo. Georgia is de stand-in voor Julia. De twee worden verliefd op elkaar.

Cayette zou Cayette niet zijn moest hij de rijkere bourgeoisie niet op de korrel nemen en de kant van de gewone man kiezen, gewone man die gedomineerd wordt door de maatschappij waarin hij leeft.
Deze "Les Amants de Vérone" met het verhaal van Romeo en Julia als achtergrond, is daar een dankbaar voorbeeld van.
"Welbespraaktheid" en hoogoplopende discussies domineren deze film die daar door soms nogal langdradig en saai overkomt.
Te bewonderen zijn wel de jonge Serge Reggiani en ook Pierre Brasseur, naast een nog piepjonge Anouk Aimée.
Film is ook wel verassend gewaagd voor wat vrouwelijk naakt betreft volgens de toen toelaatbare zeden op het doek.