Tokatçi (1983)

Turkije

geregisseerd door Natuk Baytan
met Kemal Sunal, Sevket Altug en Ali Sen

Osman is verliefd op een vrouw in zijn dorp en wil graag met haar trouwen. Jammergenoeg moet hij van de vader van de vrouw eerst geld verdienen in Istanbul en als het ware betalen om te trouwen. Osman vertrekt naar Istanbul en werkt er een tijdje, maar in de trein op weg naar zijn dorp wordt hij bestolen. Osman treurt om zijn geld maar dan maakt hij kennis met een sluwe man die hem leert hoe hij makkelijk geld kan verdienen.

Cicero
Zeer vermakelijk en extreem komisch. Ook deze klassieker zit vol politieke agitprop. Zo is Osman (Sunal) een naieve jongeman, die verliefd is op Emine en haar ten huwelijk wil vragen, echter haar vader (Sen) wil hiervoor een enorm bedrag. Osman doet verwoede pogingen om haar te ontvoeren, maar trekt iedere keer weer aan het korte eind. Dit doet hem naar Istanbul te vertrekken en het gevraagde geld bijelkaar te werken.

Zeer maatschappij-kritisch. Zo is er de hilarische scene waarin Osman wat geld geeft aan bedelende vrouw met haar kind. Even later komt hij haar weer tegen, nu weer bedelend bij een andere man. Wanneer ze ook van hem geld aftroggelt, mompelt ze in blijdschap tegen haar kind dat ''er veel naievelingen in de grote stad lopen, van wie we makkelijk geld kunnen afromen''.:D

Het is hard werken in de grote stad en men dient zeer zuinig te zijn om te kunnen sparen. Osman weet dit, en eet dagenlang niets. Erg lachen is ook wanneer Osman een bakker binnenloopt en een brood wil kopen. Wanneer de bakker hem het brood geeft, besluit Osman om alleen de helft van het brood te kopen. De bakker gaat hiermee akkoord en geeft hem de helft. Osman verandert WEER van gedachten en wil alleen een 1/4 kwart brood. Schoorvoetend snijd de bakker het halve brood doormidden. Dan ineens besluit Osman om maar toch niets te kopen en loopt hij de winkel uit, waarna de bakker compleet gestoord raakt en hem de huid vol scheld.

De film wordt nog heftiger wanneer Osman op de terugweg naar zijn dorp berooft wordt en voor de 2e keer naar Istanbul vertrekt, waarna hij Sevket tegenkomt. Deze gladjanus is een listige bedrieger die Osman de fijne kneepjes van het vak leert, waarna er hele hilarische momenten volgen.

Prachtige film, Cicero heeft zich geen moment verveeld. (3,5)

Cicero
Na de 2e keer de film bekeken te hebben, verhoog ik mijn stem van 3,5 naar 4,0.

Vooral omdat ik flauw viel van het lachen bij de scene waarin Kemal Sunal tegen zijn geliefde zegt: ''Hey Emine, jij bent eigenlijk nog mooier dan die ezel.''

Hilarisch!