Atla Gel Saban (1984)

Turkije

geregisseerd door Natuk Baytan
met Kemal Sunal, Nevra Serezli en Zihni Göktay

Omdat Niyazi (Kemal Sunal) zijn vrouw, kinderen en schoonmoeder maar moeilijk kan onderhouden, probeert hij geld te winnen door wedden bij de paardenraces. Als hij 's ochtends in de particuliere stadbusjes instapt, krijgt hij een 'feeling' hoe hij de raceformuliertjes precieze cijfers moet invullen, maar als de maffia, die de hele paardenrace-netwerk in handen heeft, dit ontdekt, ontvoeren ze hem om onder dwang voor hen te werken.

Een zeer intelligente manier van komedy (wat overgens met een c wordt gespeld, maar de technische feiten zijn door een turkse meneer opgeschreven, dus dat nemen we hem natuurlijk niet kwalijk)

Hoe dan ook, wie wil lachen op een een vieze en droge manier raad ik ten zeerste aan om deze hit snel te gaan huren bij de plaatselijke videotheek.

Zeker onder invloed van drugs (hasj en wiet) is de film excellent.

Special Thanks to: Hkahn

avatar van chiquita
Special thanks to Hkahn? Deze meneer heeft de film behoorlijk naar beneden gehaald!

Ik ben niet zo zeker van zijn capaciteiten, vooral niet als we in acht nemen dat hij tijdens de opnames zwaar onder invloed van drugs was.

Dit kan soms wel voordelig uitpakken, maar in dit geval niet.

Min 1* vanwege de waardeloze bijdrage van Hkahn.

HAHA ik ga kapot van Saban (Kemal Sunal),,, echt jammer dat hij overleden is..
Allah Rahmet Eylesin, el fatiha

ciao Alperen

avatar van Anatolia
Is het jullie al opgevallen dat deze (hele bescheiden) film op nr. 1 staat in de top 25 per land (Turkije)?

avatar van chiquita
En op nummer 66 in de tip 150 ???

avatar van Anatolia
Nou ja, dit kan toch niet. Hier moet iets aan gedaan worden.
De subjectiviteit druipt ervanaf bij het stemgedrag van die Battal Gazi, Seyfo en Y.hassan (en misschien nog wel anderen). Turkse films hebben o.a. door deze gebruikers zeer onrealistische scores. Hoe dit te stoppen?

Mee eens.

Deels mee eens, deels oneens

Anatolia schreef:

Nou ja, dit kan toch niet. Hier moet iets aan gedaan worden.
Je overdrijft vind ik. Dat die gozers de film geweldig vinden is niet meer dan normaal. Smaken verschillen nou eenmaal.

Hahahah hij is grappigg... een 5