Le Nouveau (2015)

Alternatieve titels: Nieuwe Vrienden | The New Kid

Frankrijk

geregisseerd door Rudi Rosenberg
met Raphaël Ghrenassia, Joshua Raccah en Géraldine Martineau

De eerste week van Benoit in zijn nieuw college verloopt niet zoals hij had gehoopt. Hij wordt mishandeld door de bende van Charles, de populaire jongens, en de enige studenten die wat sympathie uitstralen vallen ook al niet in zijn smaak. Gelukkig is er Johanna, een mooie Zweedse met wie Benoit bevriend raakt en op wie hij uiteindelijk verliefd wordt. Maar helaas zoekt ook zij steeds meer toenadering tot de bende van Charles. Op advies van zijn oom organiseert Benoit een feestje en nodigt hij de hele klas uit. De kans om populair te worden en Johanna weer te vinden.

Vanaf 27 april te koop op dvd en vanaf 28 april in de bioscoop (Lumière)

Aangenaam filmpje dat lekker wegkijkt.

avatar van Phantasm
Er staat bij dat het een komedie is, nou, ik kon er niet echt om lachen, allemaal erg flauw, voor de liefhebber die ervan houdt.

avatar van JoeCabot
Noem deze film gerust het olijke Franse broertje van 'Freaks and Geeks'. De moraal - liever een gelukkige rare snuiter dan een faker - druipt er in ieder geval van af. Zonder in stroperigheid te vervallen. Met als resultaat een heel erg sympathiek filmpje.

'Le Nouveau' pakt een aantal zaken goed aan. Zo is de pestkop geen fulltime-etterbak genre Nelson. Nee, onze bully kan ook sympathiek zijn en de "juiste" mensen uit zijn hand laten eten. De geeks neigen wel iets meer naar karikaturen maar maken een geweldige evolutie door in slechts 81 minuten. Kudos voor Rosenberg en co om zo veel bezieling te puren uit zo’n korte speelduur.

‘Grootse’ cinema is dit natuurlijk allerminst. Maar een gemiddelde van 2,96? Dat is toch wat mager.

avatar van arno74
Aardige komedie over een jongen die naar een nieuwe klas gaat. Werd destijds in Frankrijk in de bioscopen goed ontvangen dus was ik wel benieuwd, helemaal omdat een andere Franse (tragi)komedie, La Famille Bélier (2014), mij goed was bevallen. Le Nouveau raakt op de achtergrond thema's aan zoals pesten, maar wel op een hele luchtige manier. Het is vooral een film over een groep scholieren, hun belevenissen, vriendschappen en problemen. Onderhoudend, 3*.

avatar van Malick
Pareltje!

avatar van K. V.
Zonder verwachtingen eens bekeken en heb er wel van genoten. Een leuk verhaal die door de korte speelduur zeker niet gaat vervelen. Ook de cast deed het prima en verder zag de film er goed uit.
'k heb niet echt slechte punten bij deze film, de moeite om gezien te hebben.

avatar van Baboesjka
Wat een leuke film! Heel vermakelijk. De humor vind ik over het algemeen erg grappig, het acteerwerk vind ik door iedereen goed gedaan en het verhaal vind ik top. Een fijne speelduur. Niet te lang, niet te kort. Ik hou ervan. 4,5*