Octane (2003)

Verenigd Koninkrijk / Luxemburg
Horror / Thriller

geregisseerd door Marcus Adams
met Madeleine Stowe, Bijou Phillips en Mischa Barton

Senga (Madeleine Stowe) is een gestresste en alleenstaande moeder die denkt dat haar ogen haar voor gek houden als ze langs een donkere, verlaten snelweg vreemde en onheilspellende dingen ziet. Maar dit blijkst slechts de aankondiging van een surrealistische nachtmerrie, die begint als haar rebellerende tienerdochter samen met een alternatieve lifter (Bijou Phillips) verdwijnt. Al gauw begint voor Senga een noodgedwongen, dolende zoektocht temidden van mysterieuze figuren die tijdens een stortbui langs de snelweg rondspoken op afgelegen feesten en griezelige chauffeurscafé's.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Orbital maakte de soundtrack bij deze film. Verder schijnt Octane niet veel voor te stellen (IMDB: 4.3).

Bij momenten erg spannende, fantasievolle en daardoor vrij bizarre thriller. Ligt in de lijn van In the Mouth of Madness en In Dreams. Dat is wel aan mij besteed.

wat een rare film

saske
Lazarus schreef:

wat een rare film

Ja inderdaad, de inhoud was leuker om te lezen dan de film te zien.

Film begint sterk en heeft gaande weg een paar hevige schrik reacties.... maar na het eerste deel van de film gaat het mis in een verder romilige film. Een magere 4 dus 2*

avatar van Gehenna
Verrassende en coole thriller, gave soundtrack van Orbital en een aardige cast 3.5*

Leuke film, leuke soundtrack, goede acteurs... Maar nog net niet genoeg om hoger dan een 4,0 te halen... Daarvoor zijn bepaalde dingen te vaag.
Of ik heb niet op zitten letten natuurlijk.. Want ik snap nog steeds niet waarom ze al die dingen met de gangleider (als dat het was..) moest doen... Als iemand me dat uit kan leggen.. graag!! Want ik snapte het niet...
Verder was het een leuke film, het begin beter dan het eind...

Wat een belachelijke film.
Ongeloofwaardig en rampzalig slecht geacteerd.
Rommelig script.
Helemaal niks.

De Orbital film.

Wat een belachelijk lage score bij deze film. Vooral de eerste 70 minuten weet de film volop te overtuigen, daarna ontspoort het een beetje.

Erg sfeervol filmpje, zeker met de score van Orbital erbij. Niet meteen trademark werk, maar wel erg duister, sfeervol en gepast. De eerste 40 minuten gebeurt er amper wat, maar ze voelen wel aan als een nachtmerrie. Moet niet veel onderdoen voor wat Lynch regelmatig op het scherm weet te toveren. Niks aan te merken op het acteerwerk verder, hoewel enkel de moeder echt sterk speelt. Visueel is het aardig, al had het soms net dat ietsje meer mogen zijn, zeker bij een filmpje als dit. 't Is lekker modern, maar had nog wat schizofrener gemogen.

Beetje jammer dat een twintigtal minuten van het einde de nachtmerrie doorbroken wordt en er "antwoorden" komen. Maakt de film een beetje ridicuul.

Maar verder weinig aan te merken op dit filmpje. Lekker kort, lekker duister sfeertje, sterke muziek. Nu wachten op stemmen van de mensen die je normaal bij dit soort films aantreft.

Dikke 3.5*, hadden er 4 kunnen zijn.

avatar van Ozarklynch
Heb hem volgens mij een paar maandjes geleden thuis gehad maar door vermoeidheid niet uitgezeten.

Tenminste, als deze begint met een origineel in beeld gebrachte car crash waarbij een aardige track doodleuk door de speakers blijft dreunen...

Yep, dat is hem

avatar van pjutter
mischa barton is wel ALTijd leuk om naar te kijken

avatar van fritsy
Yep is wel een lekker wijfie ja,

maar gooi Bijou Phillips ook niet weg

(of had je het over acteren?)

slechte film met totaal geen spanning. Bijou is leuk en Misha ook, maar de film is barslecht

avatar van nightbreed
De film begint veelbelovend maar ontspoort na ongeveer 45 en rijdt dan doelloos richting een belachelijke climax die je dus met recht een anti-climax kunt noemen.

Cijfer: 2

avatar van horrorjp
indd begin was nog wel leuk maar al snel....

avatar van T.Bos
Ze wisten geen eind aan de film te breien, maar zo slecht is ie echt niet. Als je niet te veel doordenkt, is ie best te pruimen. In het begin is er spanning genoeg. Naar het eind toe wordt het allemaal voorspelbaar en helaas afgerafeld en onsamenhangend. Had meer in gezeten.

avatar van timburton
Vreemd. Ik zie gewoon meteen aan die kop van die vent dat dit een Britse film is.

Ik vond dit een aardige film om te zien met een verhaallijn die ik nog niet echt vaker gezien heb. Ik hou van films waarbij je je iedere keer afvraagt van hoe zit het nou en dat was bij deze het geval. Er wordt een aardig sfeertje gecreeerd omdat alles in de avond gefilmd wordt en je begrijpt dan ook de paniek bij de moeder. De acteurs waren stuk voor stuk goed. Beeldkwaliteit dvd is goed en het geluid op dvd 5.1 is ook prima met een mooie soundtrack. Kortom voor mij is de film 3,5* waard.

avatar van Aapje81
Heel interesante en creatieve film in de stijl van Lynch. Alleen wordt zijn niveau nergens gehaald. Het gebodene oogt allemaal wat goedkoop maar pakweg de eerste drie kwartier zijn toch zeer de moeite waard. Daarna wordt het allemaal een beetje absurd en lukt het niet meer om de sterke sfeer vast te houden.
Verder viel het acteerwerk, gezien de vele bekende namen mij een beetje tegen. Alleen Barton kon wel overtuigen maar de rest heb ik allemaal wel eens beter gezien. Omwille van het goede eerste deel toch een kleine voldoende.

Redelijk

avatar van Martxela
Zo!!!!! Deze was even een partij slecht zeg. Jammer, want de setting, verlaten snelwegen en truckstops in de nacht kan je zoveel meer mee doen.

Het eerste half uur ging wel, maar daarna, tenenkrommend wat een slecht verhaal. Heel snel vergeten of nog beter, gewoon niet aan beginnen