Advocaatje Leef Je Nog? (2004)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Jeroen Berkvens
met Paul Bovens

Mr. Paul Bovens was al vaker bedreigd en onder escorte van politie naar de rechtbank op en neer gependeld. Op 31 mei 2001 was het menens en verwoestte een krachtige bom het statige kantoorpand van 'de terriër onder de strafpleiters' in Utrecht. Drie maanden later stond zijn naam opnieuw in alle dagbladen: "Bovens wil aan 'dit circus' niet meer meedoen en trekt zich terug uit de advocatuur". De bom had Bovens aan het denken gezet. Dat de bekende advocaat al op 44-jarige leeftijd een punt achter zijn carrière zette, had niet alleen met de aanslag te maken: 'Ergernis over collega-strafpleiters die maar wat doen, heeft ook meegeholpen', zei de immer fanatieke raadsman in Trouw. Jeroen Berkvens maakte een compilatie van archiefmateriaal, interviewfragmenten en intieme opnamen van de hoofdpersoon in zijn huiselijke omgeving. We zien de nog steeds werkloze advocaat scharrelen in zijn tuin en bij zijn ouders tijdens het carnaval in Maastricht. Intussen bezint hij zich op de vraag of hij in zijn werk, maar ook in zijn privéleven de juiste keuzes heeft gemaakt en hoe hij de rest van zijn carrière zal invullen.

avatar van Purmerend
Daar was toch ook een liedje van?

avatar van Anatolia
Heej ja! Daarom viel deze film mij ook op! De titel deed me ergens aan denken...

avatar van Anatolia
'Advocaatje leef je nog iejadeeja, ja mevrouw ik ben er nog iejadeeja, kheb me eten opgegeten, en mijn drinken laten staan, iejadeeja poef.'

neo (crew)
Dacht altijd dat het ''hiahiaho'' was.

Diesel
Dacht dat het 'Papegaaitje leef je nog iejadeeja...' was.

avatar van jassonn
Idd,Diesel heeft gelijk.
Beetje kinderachtige titel trouwens.

Ik kende ook een Jeroen Berkvens, vraag me af of het dezelfde is. Iemand een foto?

Diesel heeft gelijk. Het is PAPEGAAITJE leef je nog. Waarschijnlijk is het liedje verwisseld met een andere kleuter-klassieker :

ADVOCAATJE ging op reis
tiereliereliere,
met z'n hoedje op z'n arm
tierelierelom

Zorgvuldige bestudering van de teksten (prod. A en prod. B) tonen onmiskenbaar het gelijk van confrere Diesel [zie hierboven].

Dit soort slordigheden c.q. onwetendheid van documentairemakers dienen te worden bestraft met een gevangenschap van 3 maanden, waarvan zes weken voorwaardelijk, een geldboete van max. 10.000 euro en verbeurdverklaring van alle filmmateriaal.

avatar van Anatolia
Dit gaat echt totaal niet meer over het filmpje, maar ik wil toch even zeggen dat ik het Advocaatje-versietje van het Papegaaitje-liedje ook wel eens gehoord heb.

Ik heb nog nooit zoveel diminutiefjes gebruikt in 1 zin.

Doe ik het weer...

Mooie film, mooie beelden, maar had die advocaat nou eens gevraagd waarom hij dat vak heeft gekozen enz. Heeft hij tijdens de opnames echt niet meer gelachen?!

Diesel schreef:

Dacht dat het 'Papegaaitje leef je nog iejadeeja...' was.

Sinds gisteravond weet iedereeen dat het natuurlijk moet zijn:
Hansje Teeuwen, leef je nog?

TVGids
Die vent op de foto lijkt anders verdacht veel op Willem Endstra.
:evil

Maar dat even terzijde.

neo (crew)
Aardig portret van deze advocaat. In Bovens's verhalen voel je vele overdenkingen en emtoeis die de bomaanslag bij hem hebben losgemaakt. De mooie visuele kanten en de uitstekende muziek van Jeroen Gooiers (met Paul M. van Brugge die optrad als music supervisor) maken het geheel af. 3 sterren

avatar van Mug
Mug
Confessie: Mugs beroepswens was strafpleiter. In de bloei van mijn studie gaf ik die wens op. Twee hoofdredenen: 1) het strafrecht was toch niet zo interessant als ik gehoopt had en 2) de Einzelgänger-positie die een must is voor een goede uitoefening van dat beroep...tja dat was ik blijkbaar toch niet; kwam ik achter tijdens mijn studentenperiode.
De professor die mij "een beloftevolle toekomst" voorspelde, heeft mij nog maanden geprobeerd over te halen. Zonder succes.

Mijn god, wat ben ik blij met die beslissing [my best ever]! Deze documentaire bevestigt al mijn beweegredenen. Het meest frustrerende van het beroep is dat je vaak niet wordt begrepen (zie ook enkele reacties in dit topic, die van WiLL spreekt boekdelen). mr. Bovens doet in zijn stijl [rustigheid zelve, nu en dan ontploffend als een gebeten terriër] een boekje open over zijn 'wereld'. De uitermate fraaie beelden en muziek maken het af.

Interessante maar ook mooie documentaire. Deze week nu en dan te zien op Holland Doc.

neo (crew)
Ook in dit internetarchief nog steeds te bekijken, alsmede andere goede docu's.

kos schreef:

Is 'm niet .

Wat een geniale documentaire is dit zeg!
Dit is de Conseguenze dell'Amore onder de documentaires. Een heel diepgaand portret van een eigenzinnige en intelligente man. Eenzaamheid is een groot thema, en verder komen veel filosofische gedachtegangen voorbij. De een na de andere prachtige uitspraak komt uit Bovens mond. De film zit vol oprechte dramatiek. Gecombineerd met het fenomenale camerawerk van Ton Peters (Diep!) en de prachtige muziek van Jeroen Goeijers levert dit een prachtige kijkervaring op met veel mooie shots.
Regisseur Jeroen Berkvens is een man met visie. De opbouw van de documentaire is erg mooi en volgens mij is er goed nagedacht en gesproken over camerastandpunten en mooie visuele details en metaforen.
4,5 sterren, een van de beste documentaires die ik de laatste tijd zag.

Geinig trouwens om Bovens hier bij het politiebureau bij mij om de hoek zien te parkeren (Politiebureau Tolsteeg).

Diesel
Duister portret van een wat teruggetrokken, sociaal (privé leven) zwakke advocaat. Enkele aardige scènes en uitspraken.

Diesel schreef:
eenzame, sociaal zwakke advocaat.

Wat bedoel je hier mee?
Je moet wel in ogenschouw nemen dat deze man kapot is gegaan aan bedreigingen en een bomaanslag. Zonder te weten wie er achter zit, da's het erge.
Zijn vriendin wordt zorgvuldig uit de documentaire gehouden. Natuurlijk blijkt uit het portret wel eenzaamheid, maar de documentaire legt er wel erg de nadruk op.

kappeuter schreef:

Dat bedoel ik, heb het alleen inderdaad ietwat onduidelijk geformuleerd. Ik bedoelde dat advocaat Bovens als gevolg van die bomaanslag en bedreigingen een teruggetrokken bestaan lijdt. Daar komt nog bij dat hij door al die ongegronde kritiek dat hij over zich heen heeft gekregen, veel minder sociaal is geworden dan voorheen. Bovens is eigenzinnig maar dat heeft geen invloed op zijn werk. Bovens verstaat zijn vak en heeft een dikke auto.

Qua verhaal wel in orde. Je krijgt een beeld van Bovens. Wel veel misplaatste sfeerschepping en visueel onnodig donker.

avatar van Redlop
Getipt door Kappeuter gekeken. De link naar 'Le Conseguenze dell'Amore' is goed gevonden. Fraai portret van de eenzaamheid van de strafpleiter maar ook over de flexibele interpretatie van de grondwet.
Het carnavalsfeest vond ik sterk gefilmd, had iets griezeligs. De link van Neo hierboven werkt nog steeds. 3,5*