• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.193 films
  • 12.222 series
  • 33.996 seizoenen
  • 647.352 acteurs
  • 199.058 gebruikers
  • 9.374.710 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Manson Family (2003)

Horror / Misdaad | 95 minuten
2,30 97 stemmen

Genre: Horror / Misdaad

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titel: Charlie's Family

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jim Van Bebber

Met onder meer: Marcelo Games, Marc Pitman en Leslie Orr

IMDb beoordeling: 5,5 (3.493)

Gesproken taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Manson Family

"You've seen the story through the eyes of the law... Now see it through the eyes of The Manson Family."

Twee oudere televisieproducenten ontvangen een videoband waarop is te zien wat er werkelijk gebeurde op de noodlottige 9e augustus in het huis van Roman Polanski. De avond dat Charles Mansons zwaar gestoorde cultfiguur inbrak in het huis van de beroemde regisseur. Maar wat de producenten niet weten is dat ze in de gaten worden gehouden door een op dezelfde wijze opererende bende die het op hen voorzien heeft...

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Charlie Manson

Tex Watson

Leslie van Houten

Patty Krenwinkel

Sadie Atkins

Clem Watkins

Linda Kasabian

Jay Sebring (stemrol)

Leno La Bianca

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van ichi

ichi

  • 790 berichten
  • 7215 stemmen

Ik ben al een paar jaar erg benieuwd naar deze film. Jim van Bebber is een interessante underground regisseur. Hij heeft een paar korte films op zijn naam en de heerlijk rauwe low-budget film Deadbeat at Dawn. Helaas heb ik gelezen dat Bebber het er deze keer niet echt goed van af heeft gebracht. Te veel blabla en een hoofdrolspeler die niet echt overtuigd. De trailer die al op de tape van Deadbeat stond, ruim 5 jaar geleden(!) beloofde veel goeds. Development hell zullen we maar zeggen.


avatar van ichi

ichi

  • 790 berichten
  • 7215 stemmen

Ik zie Charlie's Family niet zo snel in de videotheken verschijnen. Jim van Bebber heeft hem zelf gemaakt zonder wat voor studio ondersteuning ook. Het lijkt er ook niet op dat ie opgepikt wordt. Verwacht geen slick gefilmd misbaksel, van budget was er nauwelijks sprake.


avatar van henkula

henkula

  • 934 berichten
  • 4990 stemmen

in 2003 uitgekomen..geweldig....


avatar van pascal83

pascal83

  • 2736 berichten
  • 2480 stemmen

henkula schreef:

in 2003 uitgekomen..geweldig....

En dan 1* geven ?


avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

ik vond hem wel gers hoor!

vooral dat steken met messen in deze film was heel eng en realistisch.

veel toffe muziek ook, van met name Phil Anselmo (ex-Pantera) en die man is... nu ja.... God : >

en een boel lekkere tieten, ook nooit weg!


avatar van Charles Manson

Charles Manson

  • 463 berichten
  • 0 stemmen

gisteren herzien:

de film is niet GOED.

Het acteer werk is bijv niet echt top (alhoewel sommige van die Manson dames toch wel griezelig bezeten fanatiek doen), de film in zijn geheel en met name het verhaal is vrij rommelig, het Manson verhaal wordt gebracht middels een overbodige raam-vertelling waarin anno nu een stel Manson-wannabee's doorslaan.

Toch blijf ik bij mijn mening:

hij is wel tof.

Ondanks alle bovengenoemde mindere punten, weet te film mij toch te entertainen.

Ik hou van duister en ik hou van onderwerpen als Charles Manson.

Daarom vind ik deze film toch wel 3 tot 4 sterren waard.

Objectief gezien is de film dat wellicht niet waard maar ik heb toch iets met deze film dus op een of andere manier doet regisseur Van Bebber toch iets goed.

Mensen die van moord/horror etc houden, zouden deze film toch een kans moeten geven.

Noot: Jammer van het domme einde.

De regisseur had het echt bij 1969 moeten houden en niet zijn 2e verhaallijn over de moderne jongeren moeten willen vertellen.

Eigenlijk zou deze regisseur deze film met wat meer budget en beter acteurs nog eens over moeten mogen maken (wat nooit gebeurt natuurlijk).


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss (moderator films)

  • 11909 berichten
  • 5313 stemmen

Vreemde film, maar gek genoeg toch erg vermakelijk. De film komt echt griezelig echt over en is echt eng. Deed me trouwens hier en daar denken aan Natural Born Killers. Voorlopig maar 3*, maar dat kan misschien nog omhoog gaan.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Erg rauwe en geslaagde verfilming van de Manson-moorden eind jaren '60.

Stukken docu-film worden mooi afgewisseld met psychedelisch gefilmde scènes die de evolutie van Manson en diens volgelingen waarheidsgetrouw en dus angstaanjagend in beeld brengen. Ondanks de hardheid van de feiten, en van de film, wordt niet resoluut de exploitation-aanpak nagestreefd, al kan dit door de visuele '70's exploitation-achtige stijl wel verkeerdelijk geïnterpreteerd worden.

Verder weinig over te vertellen, behalve dat het naast een mooie weergave van de feiten ook een boeiende film is gebleken die toch nog wat in huis heeft om menig kijker te verontrusten/entertainen.


avatar van Jic

Jic

  • 165 berichten
  • 700 stemmen

Heb de film nog niet gezien maar ik lees net het verhaal. Maar Charles Manson is toch nooit zelf in dat huis van Roman Polanski geweest? Ik dacht dat zijn 'volgelingen' de zwangere vrouw van Polanksi en wat vrienden hadden vermoord....


avatar van EveroN

EveroN

  • 48 berichten
  • 6402 stemmen

Chainsaw schreef:

Ookal was Gacy (een film van hetzelfde genre, volgens mij) een grote teleurstelling, ik ben toch benieuwd naar deze film. Wat ik erover lees, moet het best een interessante film zijn en ik ga 'm dan ook zeker kijken, zodra ik de kans heb ... !

Ga deze natuurlijk zeker bekijken en ben zeker benieuwd.

Heb zelf het boek Helter Skelter en mag aan nemen dat het hier dan niet om een verfilming gaat, want dan kom je met +90 min. niet weg.

Wil je een goede verfilming zien over John Wayne Gacy en de jacht op deze S.K. Dan moet je inderdaad "Gacy"links laten liggen want dat is zeker bagger.Kijk inplaats daarvan de uit 1992 "To catch a Killer" 360 min. Met een indrukwekkende rol van Brian Dennehy als Gacy.

Krijgt een 7.4 bij IMDB


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

Jic schreef:

Heb de film nog niet gezien maar ik lees net het verhaal. Maar Charles Manson is toch nooit zelf in dat huis van Roman Polanski geweest? Ik dacht dat zijn 'volgelingen' de zwangere vrouw van Polanksi en wat vrienden hadden vermoord....

Als ik me niet vergis is hij daar niet zelf binnengeweest. Maar wel in een ander huis, waar hij een koppel knevelde en zo de voorbereidingen trof voor het bloedbad achteraf, aangericht door z'n volgelingen.


avatar van hannes64

hannes64

  • 1926 berichten
  • 5249 stemmen

Heb em voor `t eerst even gezien( veel over gehoord, dus ik moest wel ).

In semi-docustyle gemaakt ( natuurlijk vanwege `t budget ).

Het einde van de film kent geen grenzen...nog nooit heb ik zo iets realistisch goors gezien als in deze film, hoe ze de familie Tate en consorten doden.

Maar, zo gebeurde `t nou echt.

En dat laat de film weten ook.

1 keer gekeken, maar niet meer.

Pure maagomdraaiende scènes, dus je bent gewaarschuwd.

misschien dat de echte diehard-horrorfan ( zie hier: http://www.phantasmagoria.nl/html/the_manson_family.html ) in de wolken is, maar deze gaat wel èrg ver.

Geef mij voortaan maar een goeie feelgood.

Toch nog 2** voor de moeite die de regisseur heeft genomen om de film bijeen te sprokkelen.


avatar van johnrambo

johnrambo

  • 283 berichten
  • 649 stemmen

Absoluut de moeite van het kijken niet waard.

Een low budget film hoeft zeker niet slecht te zijn, maar deze is zonde van je tijd.

Chaotisch begin waar het heden en verleden verwarrend door elkaar lopen.De beelden zijn bij elkaar geraapt en tot een soort film gemaakt.

Acteerwerk is ongeloofwaardig en weinig overtuigend.

De documentaire die gemaakt is in 1973 van dit hele gebeuren overtreft deze met vlag en wimpel.

Het einde lijkt op een opname uit een slachthuis, die aan deze waardeloze film niets toevoegd.

1 ster voor de moeite


avatar van Movie Mansion

Movie Mansion

  • 59 berichten
  • 83 stemmen

Dit heeft geen F**k met entertainment te maken.Wat een super zieke troep is dit zeg.Te veel seks en te wrede scene's.


avatar van koho

koho

  • 74 berichten
  • 78 stemmen

Movie Mansion schreef:

Dit heeft geen F**k met entertainment te maken.

Zombies, vampiers en spoken zijn entertainment in horrorland. Wat er in augustus 1969 is voorgevallen in Hollywood is natuurlijk echt geen entertainment ... het gaat flink verder dan doorsnee horror: het is 100% echt gebeurd en dat maakt het zo beklemmend, ik vond die hele zaak altijd al beangstigend nadat ik Helter Skelter (uit 1976) als puber eens zag.

Want hoe kan iemand, een redelijk onooglijke freak als Charles Manson, een groepje mensen zover brengen dat ze gaan moorden met een motief dat te idioot voor woorden is?

De Manson-moorden van 9 en 10 augustus 1969 zijn in deze film extreem grafisch in beeld gebracht, maar is hoe je het ook wendt of keert waarheidsgetrouw - wat daar is voorgevallen is destijds in detail opgetekend en is na niet al te intensief speurwerk op internet te vinden; ook de echte foto's, en die zijn echt gruwelijk.

Net zoals de verfilming van die moorden echt gruwelijk is; hier is een film die je niet snel op TV zult zien denk ik.

Maar truth is stranger than fiction! Zo is het gebeurd, en bij het zien van deze film moet je maar denken: 't is dit maal maar een film en al dat rood is maar ketchup ook al is het in 1969 echt gebeurd.

Het is de meest beruchte moordzaak van de jaren '60 en dit is niet de eerste speelfilm erover; het is wel de meest expliciete natuurlijk. Had het zo grafisch in beeld gebracht moeten worden? Kun je over discussiëren. Maar het Manson verhaal is ongelooflijk schokkend, dan mag een film erover dat ook zijn denk ik.

De film probeert het verhaal te vertellen gezien vanuit de Manson Family zelf en kent geen rechtbankscenes zoals Helter Skelter (er zijn 2 films van die naam; die uit 1976 en eentje van 3 jaar geleden). Zelf vind ik The Manson Family erg rommelig en niet best geacteerd; wel goed in beeld gebracht. Charles Manson zelf ziet eruit als een dunne Demis Roussos met extra haar en overtuigt, net als de leden van zijn family, niet. En die raamvertelling uit het heden vind ik volkomen onzinnig - deze moet uitbeelden dat Manson nog steeds verknipte bewonderaars heeft en dat zal best, maar dat geldt voor de meeste halve garen die uitgebreid in de media zijn uitgelicht. Dit maakt de film nodeloos (extra) rommelig en dat deel neigt wel wat naar geweldsexploitatie zonder daadwerkelijk historisch perspectief.

Het is te lang geleden dat ik Helter Skelter uit 1976 zag, ik kan daar niet over oordelen maar ik vond de minder expliciete film met dezelfde naam uit 2004 beter en beklemmender dan deze. Jeremy Davies die daarin Manson speelt wordt in recensies wel beticht van overacting, maar ik geloof wel dat hij Manson's maniertjes goed getroffen heeft - kijk maar eens (bv op YouTube) naar origineel beeldmateriaal van Manson.

De moorden in The Manson Family zijn (naar wat ervan bekend is via rechtbankverslagen) waarheidsgetrouw en (misschien iets te) overtuigend gefilmd. De acteerprestaties zijn aanzienlijk minder overtuigend en, nou ja, die raamvertelling vind ik volslagen overbodige onzin; zonde.

Ik houd het op 2.5 ster, er had meer in kunnen zitten.


avatar van Halcyon

Halcyon

  • 9952 berichten
  • 0 stemmen

johnrambo schreef:

Chaotisch begin waar het heden en verleden verwarrend door elkaar lopen.De beelden zijn bij elkaar geraapt en tot een soort film gemaakt.

Die chaotische, psychedelische manier van filmen staat net symbool voor de vrijzinnige levenswijze van Manson en z'n family.

Het einde lijkt op een opname uit een slachthuis, die aan deze waardeloze film niets toevoegd.

Snap ik niet goed, want zo is het namelijk écht gebeurd. Het wàs een echte slachtpartij, die avond.


avatar van johnrambo

johnrambo

  • 283 berichten
  • 649 stemmen

Halcyon schreef:

(quote)

Die chaotische, psychedelische manier van filmen staat net symbool voor de vrijzinnige levenswijze van Manson en z'n family.

(quote)

Snap ik niet goed, want zo is het namelijk écht gebeurd. Het wàs een echte slachtpartij, die avond.

Misschien heb je wel gelijk,en is de film gewoon niet aan mij besteed.

Ondanks je punten die zeker wel ergens op slaan, kan ik mijn 1 ster niet verhogen. Er zat voor mij echt niet meer in.


avatar van Movie Mansion

Movie Mansion

  • 59 berichten
  • 83 stemmen

Het einde lijkt op een opname uit een slachthuis, die aan deze waardeloze film niets toevoegd.

Snap ik niet goed, want zo is het namelijk écht gebeurd. Het wàs een echte slachtpartij, die avond.[/quote]

Ja mee eens, maar moet dat dan zo gruwelijk in beeld worden gebracht???Als ze dat wat minder grof verfilmen geloof ik ook wel dat het erg is geweest hoor.


avatar van missl

missl

  • 3866 berichten
  • 5798 stemmen

deze film had zoveel meer kunnen zijn, heel slecht uitgewerkt.

0.5 omdat lager niet kan


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

een film die op alle conventionele vlakken sec gezien slechts is, maar uiteindelijk toch in zijn opzet slaagt:

een groezelige nare kijk in de Manson keuken.

Ik vond hem persoonlijk erg dreigenden griezelig.

cult, dat wel.

acteer werk is niet altijd even goed en de raamvertelling is ook vrij overbodig maar toch.

een koppig, ziek, bloederig culthitje in wording!

4 sterren voorlopig.


avatar van HeatWave

HeatWave

  • 558 berichten
  • 683 stemmen

Dit is nou horror, en het enge is, het is nog echt gebeurt ook.

Hoewel velen deze film de grond in boren, ik vond hem toch behoorlijk luguber, en toch ook vrij realistisch in beeld gebracht.

Met andere woorden vrij aangrijpend.


avatar van mikey

mikey

  • 28988 berichten
  • 5140 stemmen

Dramatische slechte weergave (en ook nog met psychologische themaatjes bovendien) van de moorden in Hollywood. Slecht in de zin van oninteressant. Plus natuurlijk de nodige technische snufjes om het allemaal nog vervelender te maken. Of is het (warrige) verhaal gewoon een excuus om voor bloot en gore?1.5


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

maar vond je de film, buiten de vele manko's om, niet toch een rauwe lugubere onaangename zieke kern hebben?


avatar van mikey

mikey

  • 28988 berichten
  • 5140 stemmen

Uiteraard, maar daar heb ik deze film niet voor nodig. De film voegde ook niets toe. Behalve dat de leden van de familie nog net iets idioter bleken dan dat ik het me voorstelde. Tja, manco's, de hele film is een kinderachtig en bombastisch project. Als je nou een ding van de geschiedenins benadrukt: tijdsbeeld bijvoorbeeld, psychologie of sadistische horror, wordt hierin alles een kwart behandeld. Ongeloofwaardig bovendien.


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

ik vond dat er genoeg griezeligs naar voren kwam, om toch geiintersseerd te blijven in deze regisseur.

helaas lijkt hij van de aard bodem verdwenen


avatar van dutchtuga

dutchtuga

  • 16970 berichten
  • 4101 stemmen

Bijzonder slechte film. Lang geleden dat ik een film grotendeels in ffw heb gezien. De hele opbouw was niet om aan te zien. De zogenaamde interviews en de scenes in docu style zijn zo waardeloos, fake en irritant als maar kan. De gore op het eind boeide me niet eens meer. Ik was allang blij dat de film ten einde was.

0,5*. Had hier toch iig meer dan 0,5* van verwacht.


avatar van AgonyBe

AgonyBe

  • 78 berichten
  • 91 stemmen

Ik heb voor deze film Helter Skelter gezien, en ivg met HS is dit echt een waardeloze film. Hier is het meer een karikatuur dat ze maken van Manson (zeker door de vertolking van de acteur, waar de vertolking in HS prachtig is)

Deze film is niet geloofwaardig, ondanks de echte maar grove feiten.

Geïntresseerden : huur effe helter Skelter aanrader!


avatar van uberjason

uberjason

  • 261 berichten
  • 144 stemmen

als dit een underground film is , wil ik nog veel meer zien!

ik vond dit een heerlijke film, ik heb hem met en zonder paddo's gekeken en de sfeer zit er lekker in.

naast deze film is Helter skelter van 2004 een kinderfilm.

Manson kwam bij tijd en wijlen niet heel slecht over, en de gore factor is hier samen met de orgies een lust voor het oog.


avatar van Max en Joep

Max en Joep

  • 1815 berichten
  • 0 stemmen

ik heb gisteren enkle filmpjes van de echte Manson gezien en ik moet zeggen:

de acteur uit deze film, komt verdomde dicht in de buurt!


avatar van horrorjp

horrorjp

  • 320 berichten
  • 894 stemmen

Erg blij dat ik deze film nu gezien heb. En hij viel me tegen en ook wel erg mee. Ik had de manson family veel maar dan ook veel anders verwacht. Ik vond het idee ook raar dat ze in de studio ingezonden beelden lieten zien. Ze hadden beter gewoon bij Charles kunnen blijven vind ik. De moorden waren erg gruwelijk gemaakt. En daar hou ik wel van. Alleen mochten er mischien nog wel wat meer moorden ik voor komen.

Na de film ben ik gewoon tot 1 conclusie gekomen. Het waren gewoon hippies die net iets te veel drugs gebruikt hebben. En daardoor Charles als god zagen. Ook erg jammer dat ze het liedje helter skelter niet lieten horen want dat was tenslotte het egte nummer van The Mansons Family

2,5