The Great Locomotive Chase (1956)

Alternatieve titel: Andrews' Raiders

Avontuur / Oorlog

geregisseerd door Francis D. Lyon
met Fess Parker, Jeffrey Hunter en John Lupton

Tijdens de Amerikaanse burgeroorlog krijgt een spion uit het Noorden de opdracht om samen met een aantal collega's naar het Zuiden te trekken om daar een belangrijke spoorweg te saboteren. Helaas gaat hun plan helemaal de mist in als de machinist van de locomotief die ze hebben gestolen zich met hand en tand tegen de Noorderlingen verzet.

avatar van madmax1
Walt- Disney product.
Veel actie in deze aardige film, leuk verhaal over een spion (Fess-Parker) , Die achter de linies zoveel mogelijk het doorstroom verkeer wil ontregelen.
Er gaat natuurlijk van alles mis en word met veel humor gebracht, in flashback verteld, het gegeven is simpel,en voor die tijd een standaard film die lekker weg kijkt

Typische zoetsappige Disney film. Niet echt mijn ding..

Zeer zeker herkenbare Disney-productie (de stijl, de kleur, de personages, geen al te bloederig geweld...) maar best verteerbaar.
Goed verhaald (zou op een waarheidsgetrouwe bron steunen), degelijk camerawerk en eigenlijk best vertolkt, met een Fess Parker in Gregory Peck-stijl.
Familiefilm die de Amerikaanse Burgeroorlog (Onvoorstelbaar dat Amerika dat nog niet zo heel, heel lang geleden beleefde) als decor.

avatar van mrklm
Buster Keatons versie van het verhaal van "The General" is vele malen leuker, maar deze Disney-productie komt iets dichter bij de waarheid. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog probeert een groep Noordelijke spionnen in vijandig gebied een locomotief te stelen en die te gebruiken om een aantal bruggen op te blazen en daarmee de aanvoerlijnen voor de Confederates door te snijden. Houterig acteerwerk en een fletse Fess Parker voorkomen dat de eerste helft enig amusement biedt, maar de film wordt een stuk beter wanneer de "Great Locomotive Chase" uit de titel eindelijk op gang komt. Dan heeft de actie de overhand en stoor je je minder aan het matige acteerwerk. De vraag is alleen of je saaie 50 minuten die daaraan vooraf gaan kunt doorstaan. Ik geef het je te doen!