Barcelona (1994)

3,17

Komedie / Drama

geregisseerd door Whit Stillman
met Taylor Nichols, Chris Eigeman en Tushka Bergen

Barcelona, de jaren 80. Ted Boynton is een kleurloze Amerikaan van achter in de twintig die voor een groot Amerikaans bedrijf de verkoop behartigt in Zuid-Europa. Hij krijgt op een dag bezoek van zijn neef Fred. Fred houdt onmiddellijk van Ted, maar Ted helemaal niet van Fred. Ze hebben één ding gemeen: ze vallen regelmatig voor dezelfde vrouwen.

5 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van james_cameron
Vormt samen met Metropolitan en The Last Days Of Disco min of meer een trilogie. Onderkoelde humor, intellectuele observaties en romantiek gaan hand in hand in deze ondergewaardeerde film. Leuk maar zeker niet voor iedereen.

avatar van Poisonthewell
Is deze film ergens op dvd te krijgen?

avatar van Inland Rabbit
Toch wel een stuk minder dan Metropolitan.

Waar die film een ietwat cynische toon had op het luxueuze leven van jongeren en veel meer de satire kant op ging, IS deze film gewoon wat stoffig door het leven van mannetjes in pakjes en vrouwen in elegantje jurken met champagne.

Dialogen en humor zijn nog steeds droog. De film gaat alleen veel minder zelfbewust met de dialogen en de omgeving om. Zoals hiervoor gezegd, word het dan al gauw wat stoffig.
Ook had ik het idee, dat de band tussen de personages niet zo sterk was. Een beetje afstandelijk.

avatar van danuz

Denk dat vooral het drama een beetje langs me heenging, want eigenlijk vond ik bepaalde onderwerpen en dialogen best leuk. En die typische jaren 90 yuppen-kleding is natuurlijk ook stiekem echt fantastisch! Maar de relatie tussen de neven deed me bijzonder weinig, en het drama dat met de politieke laag in de film gepaard gaat voelde een beetje too much.

avatar van goongumpa
Heb de eerste drie Stillman films op een weekend herzien, en denk dat dit toch wel mijn favoriet is... Hoewel, het is heel nipt. Maar dit is zeker de grappigste. Met dialogen die horen bij de beste die ik al in films ben tegengekomen. Chris Eigeman - altijd goed - schittert als Fred.