The Strong Man (1926)

geregisseerd door Frank Capra
met Harry Langdon, Priscilla Bonner en Gertrude Astor

Een jonge soldaat keert terug van de oorlog en gaat in de grote stad op zoek naar het meisje dat hij alleen maar van brieven kent. Hij vindt haar tenslotte in een stadje dat hij en passant en onvrijwillig redt van een stel schurken. Tussendoor wordt hij door een groep gangsters als stroman gebruikt en wordt hij de assistent van een krachtpatser.

avatar van Freud
Frank Capra's debuut (ik ken de man niet, maar het lijkt me toch een grote regisseur, dus waarom zou zijn debuut dan niet goed zijn!) Speelt binnenkort in het filmmuseum Antwerpen (die geven een overzichtje van de Amerikaanse komedies uit de jaren '20 tot '50)

Leuk om de eerste film van Capra te hebben gezien. Ik ben ondertussen een groot fan van die man. Omdat dit een silent film betreft, is ie niet zo goed te vergelijken met zijn latere werken, maar duidelijk is dat Frank Capra toen al over de nodige capaciteiten en talent beschikte.

Harry Langdon kan imho met gemak wedijveren met bijv. een Charlie Chaplin, alleen las ik op IMDb dat dit dan weer voor het grootste deel te danken was de goede regie van Capra.

FisherKing
Frank Capra staat ook wel bekend als een echte acteurs-regisseur. Hij besteedde (net als Chaplin overigens) heel veel aandacht aan zijn cast.
The Miracle Woman (1931) schijnt een van de eerste Capra's te zijn die helemaal de toon te pakken hebben van zijn latere films.

FisherKing schreef:

Nu ook toegevoegd.

avatar van Airbakke
Sommige moppen waren echt lachen maar als deze film zijn beste is dan zijn Buster, Charles en Harold wel pakken beter.
Mis ik iets als ik het hierbij laat?

avatar van Roger Thornhill
Aardige zwijgende komedie, volgens verschillende bronnen één van (zo niet dé) beste "feature" van Harry Langdon, met een paar aardige "set pieces" op de trap, in de bus en op het podium, maar Langdons personage doet me vrij weinig, hetgeen nog verergerd wordt doordat hij hier eigenlijk praktisch een Chaplin-kloon is, en dàt wordt dan nog eens verergerd doordat de penvriendin blind blijkt te zijn, net als in City lights... en nu besef ik opeens dat Chaplins beroemde film vijf jaar ná deze film verscheen. Daarom krijgt The strong man een half sterretje extra, maar ik geloof niet dat ik veel andere films van Langdon ga bekijken.