The Visual Bible: The Gospel of John (2003)

Alternatieve titel: The Life of Jesus

Canada / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Philip Saville
met Christopher Plummer, Henry Ian Cusick en Stuart Bunce

Het leven van Jezus Christus volgens het evangelie van de apostel Johannes. Zijn verhaal begint bij Johannes de Doper die tijdens zijn doopsessies oog in oog komt te staan met Jezus en zijn eigen volgelingen aan Hem overdraagt. Jezus predikt over het koninkrijk Gods en verricht wonderen. Hij laat een kreupele man weer lopen, geeft een blinde zijn gezichtsvermogen terug en laat tenslotte Lazarus uit zijn graf herrijzen. Maar naarmate de invloed van Jezus toeneemt, groeit ook de weerstand tegen zijn handelen door de overheden. En dat leidt uiteindelijk tot zijn kruisiging.

avatar van titia
Jihoe, na The Passion nog een film over Jezus. Zou hij hip zijn?

altijd al geweest hé

The Passion of the Christ lijkt me interessanter...

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dit had zonder die film waarschijnlijk niet eens de videotheek gehaald hier.

avatar van Anatolia
Opvallend trouwens dat deze ook al gebaseerd is op Johannes.

hmm... ik vind The Passion of the Christ beter...

Ik ben benieuwd naar de film.. Nu maar hopen dat hij ook hier in de bioscoop komt..

komt ie ook, deze maand zelfs ...

maar ik vind 't geen biosfilm, hij is goed voor tussendoor, maar zou er niet voor naar de bios gaan.

verder wel een redelijke film, goed en duidelijk verhaal, soms wel wat een de lange kant.

Tarantino schreef:

komt ie ook, deze maand zelfs ...

ja, maar ik geloof niet dat hij in Venlo komt, helaas alleen in Maastricht.. Downloaden dan maar of huren

avatar van jassonn
Of even naar Maastricht hobbelen

hij is al tijdje uit op xvid, dus wat let je...

Weet iemand al wanneer deze film uitkomt op dvd?

Gezien, een erg goede film moet ik zeggen. De acteurs maken de film echt super compleet en 3 uur kijken is echt niet te lang. Zo zonde dat niet meerdere mensen deze film hebben gezien, want hij is echt de moeite waard. Het is ook wel fijn om nu eens een bijbelgetrouwe film te zien vanuit 1 kijkpunt.. ik heb gehoord dat er een nieuwe zou komen.. Gospel of Marc. Prachtige film, zouden meer mensen moeten bekijken!

Niemand gister gezien op Ned 1? Jammer dat hij beetje onder de POTC hype kwam te hange.. Je wordt wel overspoeld met bijbelteksten e.d. wat het misschien voor mensen die niet zo voor het verhaal kunnen openstaan wat moeilijker en langdradig.. Begrijp daarom wel succes van POTC..

Caligula
Het boek was beter

Dit is een hele mooie film en..... met een hele knappe jesus een genot om naar te kijken!

avatar van Dirk1969
Een prachtige film. Ik dacht het evangelie van Johannes goed te kennen, maar zag bij het zien van de film toch details waar ik kennelijk altijd overheen gelezen had. Verschillende malen heb ik de Bijbel ernaast gelegd, maar het klopt allemaal. "Il Vangelo secondo Matteo" van Pier Paolo Pasolini is volgens hetzelfde principe gemaakt (maar dan met het evangelie van Mattheüs als bron), maar dat leverde toch weer een heel ander soort film op. Ik geloof dat ik de film van Pasolini indrukwekkender vind, maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat het evangelie van Johannes veel filosofischer en wat minder dramatisch is dan het evangelie van Mattheüs.

avatar van Cicero83
Goede film met goed acteerwerk. Toch knap dat het hele boek Johannes wordt verteld in de film. Kan me voorstellen dat dit soms aardig lastig moest zijn geweest bij het maken van de film. Wat ik mooi vond was de bergrede van Jezus. Hij verteld dit aan zijn discipelen, en er worden flashbacks getoond. Erg goede film, goede muziek ook. De sfeer wordt goed neergezet. Al met al voor mij een 4,5

Er zouden meer mensen deze film moeten bekijken.

Caligula schreef:
Het boek was beter

Dit was het boek, alleen dan met beeld erbij

Geweldig mooie film.
Door middel van audio en visualisatie word alles omtrent het ''Evangelie van Johannes'' veel krachtiger. Jezus sprak echt tot mij.

Absoluut inderdaad géén Hollywoodfilm dat is eerder the Passion of the Christ.
Al word in deze film pas de echte Passie van Jezus weergegeven.

avatar van J.M.
Perfecte verfilmt, gewoon hetzelfde als in de bijbel. Dit is de beste film over het leven van Jezus die ik tot nu toe heb gezien.

Wat een saaie boel...

Het leven van Jezus volgens Johannes, oftewel, een verfilming van het Nieuwe Testament volgens Johannes. Voor cultuurbarbaren die het verhaal niet kennen, is dit een uiterst integere, zeer goed gemaakte en bijzonder boeiende verfilming. Voor zij die het verhaal wel kennen, maar de Bijbel al enige jaren in een doos op zolder hebben liggen, is dit een uitstekende opfris-cursus. Verschillende grootheden - en Jim Caviezel - vertolkten al eens de rol van Jezus, maar de interpretatie van Henry Ian Cusack als Jezus is even fascinerend, vooral omdat hij de menselijke waardigheid en de goddelijkheid van Jezus op treffende en geloofwaardige wijze in zijn karakterisering weet samen te brengen. "I'm telling you the truth: this is a remarkable filmization of the life of Jesus Christ"!

avatar van eavymetal
powerman schreef:

Henry Ian Cusak vind ik persoonlijk veel beter dan Jim Caviezel, daar Henry Ian Cusak in de rol van Jezus vooral een zeer intense rust uitstraalt, waardoor je gewoon ziet dat Henry Ian Cusak uit pure religieuze overtuigingen zijn rol zo mooi en liefdevol neer wist te zetten. Daarom heb ik de film een dikke vier sterren gegeven!

Henry Ian Cusick is prima als Jezus in deze meer dan aardige vertelling over het leven van de Messiah het enigste aandachtspunt is dat er meer met geld had mogen gesmeten met name op het oog met figuranten.

avatar van royals
Een klassieke biijbelfilm. Het is één van de weinige films die een gospel woord voor woord vertelt. Op deze manier kun je ook niets over het hoofd zien. Het gospel van John is ook één van mijn favoriete gospels. De man die Jezus speelt komt zeer overtuigend over. Leuk als je het boek in beeld wilt zien.

avatar van Matt81
Prima Jezusfilm. Cusick is een van de betere acteurs qua invulling van de rol. Het evangelie waarop de film gebaseerd is, is pittig, en filosofisch en dat speelt de film door de gekozen verteltrant af en toe wat parten. desondanks een mooie poging. Niet te zoet, niet te amerikaans, maar integer gedaan.

avatar van Pazmaster
Caligula schreef:

humor!

avatar van RuudC
Inmiddels jaren geleden gekocht om, ben er bijna zeker van, een 5 voor 5 actie compleet te maken. Ik krab me nog eens even goed achter de oren waarom ik dan in godsnaam voor Gospel of John gekozen heb. Dat het bijbels en christelijk zou worden, was me wel duidelijk, maar dat het (haast) letterlijk voorgelezen wordt, had ik ook weer niet verwacht. Wat dat betreft had de titel wel volledig mogen zijn op het dvd-doosje. The Visual Bible is wat dat betreft een stuk duidelijker en daarmee had ik mezelf wel enige tijd kunnen besparen. De voortdurende voice over is extreem vervelend. Alles wordt met een grote lepel je bek ingedrukt en zodoende heb ik vooral een tijdje ongemakkelijk wat zitten lachen tijdens het kijken. Wat ik wel oprecht grappig vond, is dat deze Jezus als twee druppels water op Selim Lemouchi (The Devil's Blood) lijkt. En mocht het nog niet duidelijk zijn: loop hier met een grote bocht omheen als je niets met het christendom (of islam/Jodendom) hebt.

avatar van Matt81
Nog eens herzien en blijft, ondanks de gekozen vorm, Plummer leest heel Johannesevangelie voor en alleen de quotes worden daadwerkelijk uitgesproken door de acteurs, waardoor het af en toe meer een voorleesboek met beeld lijkt, toch verrassend krachtig. Het Johannesevangelie is pittige kost door de meest uitgewerkte theologie en de keuze om geen tekst weg te laten, en vooral te focussen op de sprekende Jezus en niet op actie en daden (wat de meeste Jezusfilms toch doen) komt er een vreemd soort meditatieve film uit voort. Cusick doet het prima en blijft een goede uitstraling hebben. Fijn ,maar niet voor iedereen even toegankellijk!

avatar van Duke Nukem
RuudC schreef:

Het is inderdaad een 'visual' verbeelding van de letterlijke bijbeltekst, wat ik juist goed vind aan deze film. Ook zet Henry Ian Cusick perfect een liefdevolle, menselijke, warme Jezus neer. Je zou zo met hem willen meewandelen en zijn boodschap aanhoren. Het Johannes evangelie is misschien wel het meest diepgaande en filosofische van alle evangelieën. Het was een antwoord van de apostel op de opkomende heidense gedachten zoals de gnostiek, die zich met de zuivere leer van Christus trachten te vermengen. Een aanrader voor elkeen die het Christelijk gedachtengoed aanhangt.