Blue Steel (1934)

Alternatieve titel: Stolen Goods

Western

geregisseerd door Robert N. Bradbury
met John Wayne, Eleanor Hunt en George 'Gabby' Hayes

John Carruthers, een sheriff in dienst van de regering, is op weg naar Yucca City om de stad te bevrijden van Danti, de 'stippen'-bandiet. Deze bandiet werd ingehuurd door Malgrove, een schijnbaar respectabele burger van de stad. Danti steelt alle voorraden die de stad binnenkomen teneinde de bewoners van hun land te verjagen. Onder het land zit namelijk de rijkste goudmijn die ooit werd gevonden.

avatar van niethie
In de jaren 30 speelde Wayne in tientallen van dit soort routine westerns en ze leken haast allemaal op elkaar en draaide allemaal op het zelfde uit. Best aardig maar erg standaard allemaal, mede dankzij de leuke actiescenes en het stuntwerk nog best de moeite waard.

2,5 sterren

avatar van matthijs_013
Ik ben hier ook ooit aan begonnen. Maar de kwaliteit was zó slecht dat ik er niets van kon volgen. Best kansloos, eigenlijk.

avatar van niethie
Ja maar dit soort filmpjes beschikken (denk) ik ook niet over rechten en dus kan iedere gek ze op dvd zetten en ik neem aan dat er weinig maatschapijen zullen zijn die dit soort goedkope vergeten oninteresante filmpjes gaan op poetsen, denk ook dat als Wayne er niet in te zien was ze waarschijnlijk allen verloren gewaand waren.

Leuk om eens te zien. Het ziet er allemaal niet uit, beeld en geluid lopen langs elkaar heen.
Geen film om op zaterdagavond op te zetten uiteraard.

avatar van Metalfist
Blue Steel

Weer zo'n vermakelijk Lone Star Productions filmpje met John Wayne. Je weet direct hoe het gaat eindigen (Wayne wordt eerst voor de slechte aangezien om dan uiteindelijk het meisje te veroveren en er mee te trouwen.) Maar toch is het allemaal leuk om te zien en soms zitten er leuke vondsten in. In een andere heb ik eens gezien dat ze door een holle boom door schoten.

avatar van wwelover
Net als de andere twee John Wayne films uit mijn mini-box een vermakelijke korte film. Weer ontzettend voorspelbaar, maar de actie is leuk en ach voor tussendoor is het wel lachen.

avatar van Justinw
Vermakelijk maar meer niet,

Standaard Lone Star Western, de stuntman yakima canutt die normaal John Wayne is in de stunts heeft nu zelf ook een rolletje gekregen. Maar had hij het kennelijk te druk met zijn rolletje want er waren weinig stunts te bekennen. Wel werd er wat met dynamiet gespeeld en er werd wat ouderwets geknokt.

John is John en Hayes is Hayes. Ook is er weer een vrouwtje van de partij, waar John heel origineel mee trouwt.. Zat aan een 2 te denken. Toch geef ik een 2.5* omdat de beginscene toch wel leuk was en het plotje ook wel geinig was.

avatar van Kr!kke
Tja, bijzonder zijn de westerns in de Lone Star reeks niet. Maar toch kan ik deze films wel appreciëren. De meeste films van de de reeks zijn toch wel vermakelijk. Het verhaal is altijd nogal simpel en uiterst voorspelbaar, maar erg vind ik dat niet. De vaste ingrediënten van de Lone Star reeks zijn wederom aanwezig in deze film: John Wayne als held, een leuke achtervolging, een knokpartij,..

avatar van RuudC
Een simplistisch gedoe dat vooral aandoet als een antieke familiefilm. Laat ik maar vervolgen met het gegeven dat de tijd bijzonder onvriendelijk is geweest voor Blue Steel. Zonder enige vorm van spanning, maar ook opbouw (54 minuten, halleluja!), hobbelt deze prul zich voort. Het acteerwerk mag in films uit deze tijd nog middelmatig zijn, maar dit oogt me teveel als een toneelstukje waarin het meeste geld in de decors gestoken zijn. John Wayne heeft een karakteristieke kop, maar acteert hier eveneens als een natte krant. Jaja, daar zit je dan! Met die box waarin nog elf van dat soort films in zitten. Als al die andere prenten net zo’n flauwe goede versus kwade mannengevechten heeft met stunts die eerder lach- dan verbazingwekkend zijn, dan gaan de meeste onbekeken de ruillijst in.

Ik zou adviseren om ze ongezien te laten en jezelf ergenis te besparen. Als je andere zaken verwacht dan dat je tot nu toe hebt gezien, dan kom je van een koude kermis thuis.

avatar van RuudC
Was ik al bang voor inderdaad. Ik ga sowieso nog Angel And The Badman kijken, omdat die nog in menig western toplijstje naar voren komt. Afhankelijk daarvan misschien nog een andere, maar anders houd ik het gewoon voor gezien. Ik heb genoeg films liggen die me meer zullen boeien.

Rond 1950 we hadden zondag’s 2 matinees om 2 uur in de Royal ,en om 4 uur
In de koepel-bij de paters ,en dan kwam het voor dat je 2 van zulk John Wayne
kreeg voorgeschoteld,kun je nagaan hoe ik deze kerel al heb verwenst
maar ik moet wel nageven naderhand heeft hij wel mooie westerns gemaakt .
die uit de jaren 1930 heb ik wel in bezit maar staat zelden een van te spelen.

@ RuudC

Ik kan je wel aanraden te beginnen met Tall in the Saddle

avatar van RuudC
Die zit dan helaas niet in de box die ik heb, maar ik zal de titel noteren. Bedankt voor de tip!

avatar van Roger Thornhill
Ik kan natuurlijk met geen mogelijkheid beweren dat dit een echt goede film is, maar het gebrek aan pretentie en de hier nog knappe John Wayne vergoeden zeker wel íéts. Sowieso vind ik de beginscène eigenlijk erg sterk: zonder enige uitleg arriveert de ene na de andere gast in een niet nader geïntroduceerd hotel terwijl buiten de regen met bakken naar beneden komt, en waar het gebrek aan "vloeiend" makende achtergrondmuziek de rest van de film nogal houterig doet ogen, werkt dat in deze beginscène juist als een pluspunt, want daardoor krijgt die een (onbedoelde) licht vervreemdende en zelfs "creepy" kwaliteit, alsof de makers goed naar James Whale's The old dark house van twee jaar eerder hebben gekeken. Daarbij zegt Wayne gedurende deze hele opening geen woord, hetgeen hem nog wat mysterieuzer maakt (pas na 11'30 horen we voor het eerst zijn stem) en ook nog eens aan de onbestemdheid van deze beginscène bijdraagt.
        Hierna versimpelt de plot natuurlijk op alarmerende wijze, maar al met al lijkt me dit toch een aardig voorbeeld van de standaard-B-films waarin Wayne grossierde tussen het geflopte The big trail aan het begin van het thirties-decennium en zijn doorbraak Stagecoach aan het einde daarvan. Ik heb er dus best met plezier (en zelfs meerdere malen) naar gekeken, daarbij gelukkig vermijdend om de hoestekst van mijn goedkope Weton-Wesgram-DVD te lezen, aangezien in die vier zinnetjes al uit de doeken wordt gedaan dat Wayne een "geheim agent" is, Malgrove een schurk en er goud onder de boerderijen zit. Als er in een film van 1934 überhaupt nog spanning kan zitten is zo'n tekstje wel een goede manier om die erin te houden...

avatar van madmax1
Vanmiddag afgedraaid in een digitaal remastererd kleuren dvd .

De kleuren komen beter uit dan ik had verwacht, George 'Gabby' Hayes niet in zijn latere outfit met
volle dikke grijze baard hier de sydekick van John Wayne in een tegenvallende b western

avatar van mjk87
Goed zal ik deze zeker niet willen nemen. Dit is geen film maar eerder een aantal losse scènes met wat plotontwikkelingen snel achter elkaar en acteurs die niet acteren maar gewoon hun teksten lijken op te lezen zonder enige vorm van emotie. Toch knap dat het verhaal zelf best goed begrijpelijk is en de film vrij makkelijk wegkijkt. Ook de sfeer en natuurbeelden zijn best fraai en er is één geweldige cut zo tegen het eind als de twee man op een paard aankomt lopen, de camera naar rechts zwaait en lijkt alsof daar wat struiken staan, maar dat is gewoon een volgend schot waar diezelfde mannen weer aan komen lopen. Geen idee waar dit ineens vandaan kwam, maar wel erg mooi gedaan. 2,0*.