• 8.487.316 stemmen

Copper Canyon (1950)

Western | 84 minuten

Genre: Western

Geregisseerd door: John Farrow

Met onder meer: Ray Milland, Hedy Lamarr en Macdonald Carey

IMDb beoordeling: 6,2 (687)

Plot Copper Canyon

"The story of the Old West's valley of violence!"

Een groep kopermijnwerkers, veteranen van de Zuidelijken, wordt geterroriseerd door een plaatselijke bende van Zuiderlingen-haters die geleid wordt door deputy-sheriff Lane Travis. De mijnwerkers denken dat de rondtrekkende scherpschutter Johnny Carter de legendarische kolonel Desmond is en hen kan helpen in hun strijd tegen Travis en zijn bende. Maar het lijkt er op dat de mijnwerkers zich vergist hebben wanneer Carter naar Coppertown komt. Carter wordt namelijk al snel verliefd op de onweerstaanbare gokster Lisa Roselle, waarvan zij vermoeden dat ze de oorzaak is van hun huidige problemen.

imageimageimageimageimage

Theodosius Roberts

Jeb Bassett

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Naast op VHS, inmiddels ook op DVD verkrijgbaar.

avatar van Barfly

Barfly

Ray Milland heeft wel wat weg van James Stewart, uitgezonderd de stem.

Een leuke western die goed bewaard is gebleven; mooi scherp beeld

en prachtige Technicolor-kleuring. Halverwege verschijnen er tijdens een achtervolging een paar kleine lassen in beeld, maar verder echt niets mis mee.

Een actie-vol verhaal en degelijk acteerwerk.

stinissen (crew films & series)

Prachtige kleuren maken nog niet dat ik de film er geslaagd vond het is meer een standaard western die het totaal van het charisma van Ray Milland moet hebben , het vrouwelijke schoon kun je wel aan Hedy Lamarr ovewr laten echt een typische mooie hollywoodster.

avatar van trebremmit

trebremmit

Weinig bijzondere western, het enige wat me opviel was Hope Emerson als barvrouw, ik dacht eerst dat het een travestiet was, maar ik heb het net even opgezocht en het blijkt toch echt een vrouw te zijn.

avatar van Brix

Brix

@trebremmit:

Hope Emerson, ja echt een "manwijf ", maar onvergetelijk als stoere pioniersvrouw in de prachtige western ' Westward the Women'.

avatar van trebremmit

trebremmit

Dank voor de tip! Verhaal van Capra las ik, daar ben ik wel fan van.

avatar van mr rumson

mr rumson

Copper Canyon is een degelijke western die vooral opvalt door zijn kleuren.

Maar ook de omgeving van Sedona Arizona mag er wezen.

Het verhaal leent zich prima voor wat actie .

Een confrontatie tussen de twee strijdende groepen kan dan ook niet uitblijven .

Ray Milland doet het zeker niet onaardig

Kortom een hoogvlieger is deze western zeker niet .

Maar vermaakt heeft deze western mij wel .

avatar van Brix

Brix

Fijne western met een sterke cast.
Ray Milland zie ik altijd graag en is hier lekker laconiek bezig als Johnny Carter, alias kolonel Desmond.
Is het toeval dat John Carter, de held in een serie boeken geschreven door Edgar Rice Burroughs ook een voormalig officier in het leger van de zuidelijken was in de Amerikaanse burgeroorlog, net als deze "Johnny Carter"?
Macdonald Carey zit ook perfect in zijn rol van niet-deugende deputy.
De andere Carey, Harry Jr., is zoals in zovele andere westerns waarin hij te zien was een vaste waarde.

Hedy Lamarr, door een top-fotograaf ooit "de Hollywood actrice met het meest perfecte gezicht om op foto -en film vast te leggen", is een plaatje om te zien, maar ook een bekwame actrice.
De combinatie met Milland werkt zichtbaar.

De rest van de zeer uitgebreide cast doet ook zijn best.
De schitterende locaties, de prachtige kleuren, de actie, en het goede camerawerk (met fraaie standpunten) de goed gedoseerde humor, en uiteraard het meer dan aardige verhaal, zorgen voor een zeer genietbaar totaalpakket.

Goedkoop kan deze film niet geweest zijn; gezien de opmaak en de grote cast, en de destijds populaire sterren Milland en Lamarr.

Ik heb veel genoegen beleefd aan deze western, via een Canadese DVD release, met uitstekende beeld en geluidskwaliteit.