Adieu, Plancher des Vaches! (1999)

Alternatieve titels: Farewell, Home Sweet Home | Addio Terraferma

Frankrijk / Zwitserland / Italië
Komedie / Drama

geregisseerd door Otar Iosseliani
met Nico Tarielashvili, Lily Lavina en Philippe Bas

Hoofdpersoon is de jonge Nicolas, die dagelijks stiekem naar het 11de arrondissement vertrekt, in een uiteindelijk naïef verlangen naar het 'echte' leven. Hij werkt als glazen- en bordenwasser en raakt bevriend met zwervers en schooiers. Hij wordt verliefd op een serveerster, maar die liefde wordt gefrustreerd doordat zij meer ziet in een lomperik die zich juist veel rijker voordoet dan hij is.

avatar van Koekebakker
Met name filmisch vond ik dit een zeer aangename film. De camera glijdt langs scenes, personages, locaties en eigenlijk langs het hele verhaal. Afzonderlijke en soms zelfs onafhankelijke scenes zijn soms uit één en dezelfde take opgebouwd. De film krijgt zo een enorme vaart, zodat ik het niet eens zo erg vond dat ik niet veel met de personages in de film kon.