Whity (1971)

West-Duitsland
Drama / Western

geregisseerd door Rainer Werner Fassbinder
met Günther Kaufmann, Ron Randell en Hanna Schygulla

1878, het zuidwesten van de VS. "Whity" is een zwarte butler in het gezin Nicholson. De vader, Ben Nicholson, is hertrouwd met de aantrekkelijke jonge Katherine. Hij heeft twee zonen uit een eerder huwelijk, de homoseksuele Frank en de slome Davy. Whity probeert al hun bevelen uit te voeren, hoe vernederend deze soms ook zijn, totdat verschillende familieleden hem vragen om andere familieleden te vermoorden.

avatar van Mochizuki Rokuro
Fassbinder is toch nog altijd mijn favoriete regisseur, maar ik heb er altijd wat tegenop gezien om Whity dan toch eindelijk een te gaan kijken. Een theatrale Western in het Duits, spelend in de spaghetti sets van Almeria, maar wel met de bekende Fassbinder thema´s als uitbuiting, vernedering, familierelaties en leugens en 'fatale' liefde. De Fassbinder regulars brengen het er goed vanaf, met name Ballhaus´camerawerk van weelderige rijders isprachtig (Ballhaus en Fassbinder werken hier voor het eerst samen, ze zouden het in totaal 14 aal doen), Peer Raben levert een prachtscore af en met name Gunther Kaufman excelleert in de hoofdrol. Toch overtuigt het niet helemaal. Het is iets te mathematisch, soms wat te lang uitgesponnen, maar er zitten uweeltjes van scenes tussen. Prachtig einde ook.