La Nuit Est Mon Royaume (1951)

Alternatieve titel: The Night Is My Kingdom

1 stem

Frankrijk

geregisseerd door Georges Lacombe
met Jean Gabin, Simone Valère en Gérard Oury

Bij een moedige poging om zijn collega, een spoorwegreparateur, te redden, wordt Raymond (Jean Gabin) zwaar gewond. Hij is zelfs blind maar een dokter verzekert hem dat een operatie zijn gezichtsvermogen kan herstellen. Raymond heeft het erg zwaar om aan zijn handicap te wennen en hij raakt in een depressie. Door een slimme zet van zijn zus krijgt zij hem zo ver dat hij naar een school voor blinden gaat. De jonge blinde lerares Louise opent een nieuwe wereld voor hem. Als hij werkelijk ontdekt dat ie zijn gezichtsvermogen niet meer terugkrijgt is die gedachte ondragelijk.

Genomineerd voor een gouden leeuw in Venetië en een coppa volpi winst voor Gabin. Het betreft hier een human interest drama van het soort dat tegenwoordig helaas nog slechts in tv-film formaat wordt gemaakt, ik bedoel dat dit werk een duidelijk didactisch-moraliserende feel good boodschap heeft.
Gabin is ook als blinde in zijn element, mag nog maar eens opdraven als cheminot die meteen in het begin bij een gruwelijk ongeval op de locomotief blind geraakt, goede scène was dat.
Het vervolg is tamelijk voorspelbaar en volgt het gekende ontkenning- woede- acceptatie patroon, uiteraard ook icm de onvermijdelijke romance, hier geleverd door juffrouw Valere, een bevallige blondine die al snel met de norse Gabin aan het handjevrijen is, waarschijnlijk de een na beste sequentie uit de film.
De didactische boodschap wordt ook benadrukt door een soort proto cinema vérité /docu element : vele echte blinden draven hier op en mogen opzichtig laten zien dat ook zij volwaardig participeren in de maatschappij, getuige de blinde radiomonteur. De kiddies met wie Gabin in de klas Braille leert zijn ook echte blinden.
Het scenario was van Spaak, de fotografie is noirish met- duh- veel nachtscènes en de score legt het er vaak dik op.
Op zich niet slecht, maar alleen de echte Gabin fans moeten dit zien want hij is hier de grootste troef.