A Walk with Love and Death (1969)

geregisseerd door John Huston
met Anjelica Huston, Assi Dayan en Anthony Higgins

Een student vlucht weg uit Parijs omdat hij niet in het leger wil. Hij komt terecht op het door oorlog verscheurde Franse platteland en wordt verliefd op een jonge vrouw die hem voor een nacht in het kasteel van haar vader ontvangt.

avatar van Mochizuki Rokuro
Interessante keuze van John Huston. In de periode van flower power en make-love-not-war maakt hij een film over een naïef koppel dat met deze instelling rondwaart in de Middeleeuwen tijdens de oorlog(en) tussen Frankrijk en Engeland. Helaas kiest hij overigens voor de Franse kant, waar allemaal Engelsen met vreemde accenten rondlopen.... maar goed.

De synthese van droom en waarheid werkt best wel goed. Dayan en Huston (die veel weg heeft van Kate Bush) lijken los te staan van hun omgeving en acteren als in trance. Je zou het matig kunnen noemen, maar het kunstmatige werkt juist goed. Fraai vormgegeven als een Timotei-reclame met prachtige muziek van Geroges Delarue. Huston deed van alles en gaf er een eigen draai aan. Meestal werkt het, soms niet. Dit is een vergeten, kleine miniatuur.