Juliette ou La Clef des Songes (1950)

Alternatieve titel: Juliette, or Key of Dreams

Frankrijk

geregisseerd door Marcel Carné
met Gérard Philipe, Jean-Roger Caussimon en Suzanne Cloutier

Een dief heeft in de gevangenis koortsdromen waarin hij zijn vriendin probeert te redden uit de handen van Blauwbaard, die de uiterlijke trekken heeft van de door hem bestolen werkgever. Als de koorts zakt, heeft de werkgever zijn aanklacht ingetrokken, maar heeft hij ook het meisje ingepikt.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor een Carne met Gerard Philippe ? Enfin, mijn zoveelste Carne alweer en eentje die duidelijk teruggrijpt op wat de man eerder voor ons in petto had, met name LVDS. Waarbij dient te worden aangetekend dat Prevert hier niet het scenario schreef.
De plot staat hierboven integraal weergegeven, dus ik kan het kort houden. Wel dient vermeld te worden dat het fantasyland waar Philippe in ronddoolt wordt bevolkt door mensen zonder lange termijn geheugen die dus ook hun eigen naam vergeten zijn, wat zijn zoektocht naar de Grote Liefde enigzins bemoeilijkt. Een verwijzing ook naar het geheugenverlies van velen na 44/45 , waarschijnlijk.
Philippe is gelukkig voor hem weer ens koortsig, zodat hij zijn gebruikelijke slaapwandel act kan opvoeren en wanhopig de schone Cloutier kan beminnen, van wie ik verder geen seconde wakker zou liggen al speelde ze dan blijkbaar Desdemona in Osello van Welles. Caussimon als blauwbaard doet dan weer denken aan Brasseur, ook qua stemgeluid.
Qua fotografie doet het aan Cocteau denken, wat de film misschien het meest onderscheidt van andere Carnes is dat hij is opgenomen in the deep south en niet in het grauwe noorden, wat toch een ander soort lichteffect geeft.
De muziek werd als gebruikelijk verzorgd door Kosma.

avatar van beavis
Carné was in deze tijd geloof ik al niet meer zo populair als voor de oorlog? Behoort dit tot zijn betere / mindere werk? Het klinkt anders wel als iets dat ik mooi ga vinden!

Volgens de pundits is dit een minor work..maar wie zijn de pundits nu eigenlijk.
Ik zie dat u vergelijkbare films als LVDS, l'eternel retour of Peter Ibettson niet heeft gezien, dus ik weet niet wat u hier van gaat vinden. Maar ik heb u leren kennen als een diehard fantasy tifoso, dus dan zou dit te doen moeten zijn aangezien meer dan driekwart van de film een all out fantasy is.

dank!!
de drie grote klassiekers uit 38/39 is eigenlijk het voornaamste wat ik van hem gezien heb, maar die films en de fantasy-angle maken dit inderdaad sowieso wel must-see. Zal die andere titels ook eens nader bestuderen.

Hoewel dit nog een vroege jaren 50 film is, heb ik het gevoel dat er van dat decennium nog best veel films te ontdekken zijn in de Franse cinema die door de opkomende nouvelle-vague mensen de grond ingeschreven zijn op basis van enkele kenmerken die ze té ouderwets vonden, terwijl ze eigenlijk misschien wel verre van slecht zijn. Marguerite de la Nuit (1955) schijnt er zo een te zijn bijvoorbeeld (ook nog maar één stem en rijp voor snedige Pippo observaties )

edit: wow, die Peter Ibbetson (1935) klinkt helemaal geweldig, goede tip!! wellicht thematisch ook een leuke aansluiter bij de wuthering heights films die ik van plan ben de komende tijd te gaan kijken

avatar van beavis
Eindelijk aan deze bijna sprookjesachtige droom-film toegekomen. Helaas is de omlijsting (begin en eind-scenes in de realiteit) wat aan de zwakke kant (laat dat gewoon maar weg wat mij betreft, net zoals in een recente, moderne, variant van dit type film, Leones (2012) ), maar voor de rest is het genieten. Interessante thematiek, over herinneringen en vergetelheid ivm geluk en hoe dit veranderd als je ouder wordt. Verder hangt er dus een sprookjessfeer, met de daarbij behorende archetypen, wellicht allemaal iets te simpeltjes/romantisch voor een casual kijker, maar dit kan je aan fantasy "tifosi" inderdaad wel overlaten!
(beviel me ook een stuk beter dan Peter Ibbetson overigens)

avatar van LimeLou
Waar heb je de film kunnen kijken, beavis?

avatar van beavis
als je een beetje op de hoogte bent van de verschillende gespecialiseerde torrent-trackers, dan is een ondertitelde kopie zo gevonden op het Internet. Een legale ondertitelde kopie is er bij mijn weten helaas nog niet.

avatar van LimeLou
Oke, bedankt.