• 8.524.446 stemmen

Alternatieve titels: La Cámara del Terror / Torture Zone / The Torture Chamber

Oorsprong: Mexico / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Jack Hill en Juan Ibáñez

Met onder meer: Boris Karloff, Julissa en Carlos East

IMDb beoordeling: 3,4 (455)

Plot The Fear Chamber

"In the name of science he created ... The Torture Zone"

Een wetenschapper ontvangt vreemde signalen afkomstig van onder de aarde. Hij en zijn assistenten ontdekken een levende steen die onder een vulkaan schijnt te liggen. Ze brengen de steen naar het lab en komen erachter dat de steen zich voedt met de hormonen die de mens produceert wanneer hij angstig is.

image

avatar van Purmerend

Purmerend

Mooie dvd cover.

avatar van stephan73

stephan73

The Fear Chamber (in Nederland uitgebracht onder de naam The Torture Zone) is Pulp met de hoofdletter P.

Echt zo'n film die heerlijk lachwekkend is en daarom erg genietbaar wordt. Slechte effecten, slecht acteerwerk en een plot wat eigenlijk nergens op slaat. Al deze elementen zorgen ervoor dat dit in dezelfde catagorie komt waarin ook de films van Al Adamson en consorten in zitten.

De liefhebber weet dan genoeg!

avatar van Metalfist

Metalfist

Boris Karloff en de moordlustige steen

Altijd handig als je zo'n broer hebt die een grote voorraad aan horrorfilms heeft liggen. Ik heb indertijd veel met hem meegekeken en zijn voorliefde voor de oude iconen zoals Bela Lugosi en Boris Karloff is op den duur op mij overgegaan. Hij had nog een reeksje van 3 films liggen met Boris Karloff uit de Boris Karloff collectie, weliswaar op VHS. Ik heb echter nog een VHS speler dus de films maar eens geleend en daarnet eentje van geprobeerd.

Wel een fikse tegenvaller als je het mij vraagt. Torture Zone, zoals de versie blijkbaar in de Benelux is uitgebracht, is nog het best te vergelijken met films als The Blob. Er wordt één of andere mysterieuze entiteit gevonden en wat blijkt? Die kan enkel en alleen gevoed worden met het bloed van jonge vrouwen die ettelijke seconden ervoor doodsangsten hebben uitgestaan. Klinkt op zich nog redelijk tof, maar het wezen zelf valt nog het best te beschrijven als een steen met astma en halverwege de speelduur zakt de film zo hard in dat regisseurs Jack Hill en Juan Ibáñez een striptease nodig hadden om het publiek terug wakker te schudden. Wat volgt is een van de pot gerukt plotje waarbij good old rockie meer en meer groeit en meer en meer invloed krijgt. Hier en daar zorgt dat voor lachwekkende scènes (aan het begin van de film, wanneer de onderzoekers in één of andere vulkaan met de wetenschapper van dienst zijn aan het telefoneren, roept er nog iemand "it's alive! Aliiiiive!") maar vooral voor een godsgruwelijk saaie film.

Enkel en alleen de moeite dus om eens gezien te hebben voor de rol van Karloff maar hou er rekening mee dat die a) al op het einde van zijn carrière zat en b) eigenlijk helemaal niet zo veel voorkomt in de film. Hij speelt weliswaar de wetenschapper die het allemaal in gang trapt, maar een hartaanval of iets dergelijks schrijft hem halverwege uit het plot om dan naar het einde toe weder te keren en de boel te redden. Karloff is en blijft echter een goede acteur maar dit is op het randje. Al zijn zijn kompanen nog altijd heel wat slechter. Yerye Beirute speelt de achterlijke helper zonder al te veel finesse, Julissa en Carlos East hebben als Corinne en Mark geen greintje chemie en Isela Vega zou nog beter in zo'n Ilsa film passen dan in deze rol.

Nope, nope en nog eens nope. Blijkbaar is dit wel ooit op DVD uitgebracht, maar het viel me positief op in wat voor staat de VHS nog was. Lijkt precies alsof de film maar 1x is afgespeeld en vanwege het miserabele niveau kan ik me daar nog wel iets bij voorstellen. De twee andere films zijn The Incredible Invasion en Dance of Death. Die scoren gemiddeld zowaar nog lager dan deze film, kan al niet wachten...