Brimstone & Treacle (1982)

Alternatieve titel: Was Hij een Duivel of een Engel

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

geregisseerd door Richard Loncraine
met Sting, Denholm Elliott en Joan Plowright

De charmante Martin Taylor wint het vertrouwen van het echtpaar Bates door de zorg voor hun comateuze dochter op zich te nemen. Martin maakt echter misbruik van hun goedheid, en zijn daden leiden uiteindelijk tot dramatische gebeurtenissen, die het leven van het echtpaar Bates voorgoed zal veranderen.

Meesterlijk script van Dennis Potter. De BBC had het script voor tv opgenomen, met vrijwel dezelfde cast, maar verbood uitzending toen ze het resultaat gezien hadden. Ze verwachtten teveel boze brieven.
Als je de film ziet, begrijp je wel waarom. Ik zal ze niet verraden, maar een paar scènes gaan volstrekt tegen de conventie in.
Heel mooie rollen van allevier de hoofdpersonen.