• 145.982 films
  • 7.536 series
  • 23.139 seizoenen
  • 507.488 acteurs
  • 317.718 gebruikers
  • 8.348.293 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Mephisto Waltz (1971)

Horror | 115 minuten
3,11 40 stemmen

Genre: Horror

Speelduur: 115 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Wendkos

Met onder meer: Alan Alda, Jacqueline Bisset en Curd Jürgens

IMDb beoordeling: 6,0 (2.604)

Oorspronkelijke taal: Engels

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Mephisto Waltz

"...The Sound of Terror"

Myles Clarkson (Alan Alda) is journalist en een opkomende jonge klassieke pianist. Hij is dan ook blij dat hij deze twee liefdes kan combineren voor een langverwacht interview met de legendarische - en zieke - concertpianist Duncan Ely (Curd Jürgens). Clarkson staat echter een nare verrassing te wachten. De bejaarde Ely is namelijk een praktiserende satanist en voert een ritueel uit, waardoor zijn ziel op het moment van zijn overlijden overgaat op het lichaam van Myles. Ely is nu weer jong en kan doorgaan met zijn pianospel. Problemen ontstaan echter als Myles' vrouw Paula (Jacqueline Bisset) de veranderingen in het gedrag van haar man opmerkt. Als zij probeert achter de waarheid van de vreemde gebeurtenissen te komen komt ze terecht in Ely's weerzinwekkende wereld en raakt ze verwikkeld in nog meer zielverwisselende zaken des duivels, duivelse bezetenheid en verschrikkelijke familiegeheimen.

imageimageimageimageimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van IamBernie

IamBernie

  • 672 berichten
  • 1641 stemmen

Niet te geloven dat hier nog een film van is, m'n literatuur docent heb dit verhaaltje een tijdje terug lopen vertellen


avatar van wendyvortex

wendyvortex

  • 4461 berichten
  • 6903 stemmen

Hele fijne classy 70's-horror waarin muziekjournalist Alan Alda bevriend raakt met aan leukemie lijdende pianist die zich ook met wat satanisme bezighoudt.

Na zijn overlijden kan Alda opeens briljant piano spelen en zijn vrouw Jacqueline Bisset merkt vreemde veranderingen in zijn gedrag.

Doet een beetje denken aan Rosemary's Baby, maar dan zonder het ietwat hysterische acteren uit die film.


avatar van knusse stoel

knusse stoel

  • 2586 berichten
  • 2857 stemmen

Uitstekend!

Een pracht van een film met een mooi verhaal en goede spelers, dat is in het kort waarom wij de film uitstekend vonden.

Het verhaal zit goed in elkaar en blijft spanning behouden van het begin tot einde. Mooi laat men zien hoe iemand een ander inpalmt met cadeau's en geld om zijn eigen zin door te drijven


avatar van RuudC

RuudC

  • 4402 berichten
  • 2513 stemmen

Leuk geprobeerd, maar het is het in mijn ogen net niet. Om te beginnen wordt de grootste clue op de poster al weggegeven. Datgene wat het verhaal juist het spannendst maakt en dus al weggekaapt wordt, voordat je ook maar een seconde gezien hebt. In dat opzicht is een gelijksoortige film als The Skeleton Key alleen al superieur aan The Mephisto waltz (en verder in alle andere opzichten).

Verder kom je bedrogen uit als je, net als ik, duivelse rituelen verwachtte. Daar wordt ook naar gehint. Zoiets als The Devil Rides Out zou mooi zijn geweest. De tweede helft van de film draait om hoe de 'badguy' ontmaskerd wordt. De hoofdpersoon raakt snel overtuigd van haar gelijk, maar ik had dat werkelijk geen seconde. De makers trappen hier in een paar lelijke valkuilen, want The Mephisto Waltz heeft wel degelijk potentie. Met het acteerwerk is weinig mis. Sterker nog, met Curd Jürgens heb je hier een sterke acteur met heel veel charme in huis. Er zit nauwelijks iets van magie, voodoo of satanisme in. Ik krijg vooral de indruk dat hier ontzettend veel aan gedaan is om het zo min mogelijk spannend te maken. Zelfde geldt voor de mysterie. Wat overblijft is een doorsnee seventies filmpje. Doodzonde dit!


avatar van shrink

shrink

  • 1715 berichten
  • 1962 stemmen

Duurt allemaal een beetje lang. Maar dat is wel vaker met oudere films. Het is ook meer een sfeerfilm, dan horror.


avatar van mrklm

mrklm

  • 4459 berichten
  • 6425 stemmen

Sfeervolle psychologische thriller met horrorelementen waarin de geest en het lichaam van een muziekjournalist [Alan Alda], die ooit piano studeerde aan het conservatorium, worden overgenomen door toppianist Duncan Mowbray Ely [Curd Jürgens]. Dat gaat echter gepaard met geleidelijke veranderingen in zijn persoonlijkheid die alleen zijn vrouw [Jacqueline Bisset] opmerkt. Een aantal mysterieuze sterfgevallen, alsmede angstaanjagende nachtmerries, overtuigen haar ervan dat haar man veranderd is in een moordlustig monster.

Alan Alda, die een jaar later wereldberoemd zou worden als Hawkeye in de TV-serie M.A.S.H., geeft op knappe wijze gestalte aan de geleidelijke transformatie van zijn persoonlijkheid. Jürgens is aangenaam sinister en onder de stijlvolle regie van Paul Wendkos, vooral in de nachtmerries, komt Bisset eveneens tot een ijzersterke vertolking in een fraai staaltje onbehaaglijke horror.


avatar van Metalfist

Metalfist

  • 12407 berichten
  • 3964 stemmen

Love love love

Zo soms kun je toch eens wat geluk hebben in een Kringloopwinkel. Afgaande op internetprijzen is de DVD van Mephisto Waltz een redelijk dure aankoop en daar werd hij echter verkocht voor €1.75. Een spotprijs voor een film waar ik mijn Jacqueline Bisset collectie mee kan vervolledigen, maar eerlijk gezegd had ik hier ook nog niet eerder van gehoord. Ook op MovieMeter is de film redelijk onbemind qua reacties en aantal stemmen, maar het gemiddelde ligt nog redelijk hoog voor een horrorfilm.

En dat is terecht, want The Mephisto Waltz is een film die gezien mag worden. Regisseur Paul Wendkos leunt een beetje mee op het succes van Rosemary's Baby dat een aantal jaar eerder werd uitgebracht (net zoals schrijver Fred Mustard Stewart trouwens, want die publiceerde zijn boek 2 jaar nadat Ira Levin dat had gedaan) en levert een sfeervolle film af waar het satanisme centraal staat. Je moet een beetje meegaand zijn in het thema om dit ten volle te kunnen waarderen en dat is dan ook juist hetgeen waar het bij mij op den duur wat begon te knellen. De dood van Abby is wel heel abrupt en slecht uitgewerkt, maar er wordt op het einde ook wat teveel gejongleerd met lichamen en geesten. Het heeft natuurlijk wel een heerlijke eindscène tot gevolg waar Paula zelfmoord pleegt (al is dat dus eigenlijk Roxanne) en Roxanne (al is dat dus eigenlijk Paula) zich in de armen gooit van Myles (al is dat dus eigenlijk Duncan) en dat doet ze met een heerlijke maniakale blik in de ogen.

Jacqueline Bisset, het blijft toch één van de meest ondergewaardeerde actrices als je het mij vraagt. Ze werkte samen met de groten der aarde (Polanski, Truffaut, Huston, ...) en toch blijft haar werk enorm lastig te vinden. Vreemd ook dat bijvoorbeeld IMDB de film Domino als één van haar bekendste films noemt.. Ten tijde van The Mephisto Waltz heeft ze al wat naam gemaakt en de rol van Paula blijkt een kolfje naar haar hand te zijn. Zeker het eerste gedeelte van de film met de interactie tussen haar en Myles is erg sterk. Die Myles wordt gespeeld door Alan Alda (Hawkeye!) en die verbaast ook over de gehele lijn. Ik had er nooit meer dan een komische acteur ingezien maar dit doet hij erg goed. Dat kan ook gezegd worden van de altijd degelijke Curd Jürgens en ook Barbara Parkins doet het als Roxanne sterk. Sowieso qua cast weinig op aan te merken.

Dan is het des te jammer dat het naar het einde toe allemaal wat begint te slepen. Als je nu een kwartiertje zou wegknippen (heel dat stuk met Abby bijvoorbeeld heeft toch geen toegevoegde waarde), dan zou het een heel ander verhaal worden. Toch misschien een film die het met een herziening nog wat beter kan doen, maar met deze score zal Wendkos ook niet klagen vermoed ik.

Dikke 3.5*