Les Tricheurs (1958)

Alternatieve titels: The Cheaters | Zondaars in Spijkerbroek

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Marcel Carné
met Jacques Charrier, Laurent Terzieff en Andréa Parisy

Bob Letellier, een rijkeluiszoontje dat er goed uitziet en natuurkunde studeert, ontmoet de cynische en immorele Alain. Deze introduceert hem in de existentialistische kringen van Saint-Germain-des-Prés. Bob wordt uitgenodigd op een feestje en wordt de minnaar van de rijke erfgename Clo.

De film deed destijds veel stof op waaien maar komt nu oubollig en gedateerd over.
Filmvragen » Zondaars in spijkerbroek - nrc.nl - weblogs.nrc.nl

Dit Franse antwoord op Rebel without a Cause gaat over jong volwassenen, die hun eenzaamheid en onzekerheid wegstoppen onder een dikke laag onverschilligheid, cynisme en kuddegedrag. Het resulteert in groep zelfingenomen, nihilistische jongeren, die naar de maatstaven van toen moreel en seksueel ontspoord is. Marcel Carné (Les Enfants du Paradis, 1945) heeft daarover een boeiende film gemaakt, die destijds vanwege die ontsporingen zo controversieel was dat hij niet in elke bioscoop welkom was (al dan niet onder druk van de pastoor).
We zijn inmiddels meer dan een halve eeuw later en kijken nu anders aan tegen wat toen afwijkend gedrag genoemd werd. Anders dan stinissen aangeeft ben ik evenwel niet van mening dat de film daarom oubollig of gedateerd is. Dan kun je elke film, die in het verleden speelt, wel als zodanig kwalificeren. Ik vind het een boeiende film, die een treffend tijdsbeeld schetst (incl. de soundtrack) over jongeren van toen, die met zichzelf en hun omgeving worstelen en daar uiteindelijk de ultieme prijs voor moeten betalen.
Vreemd overigens dat zo weinig forumleden van MM deze toch wel bekende film gezien hebben.

Niet iedere film uit het verleden vind ik oubollig http://www.moviemeter.nl/user/99036 maar deze film was niet mijn ding wel vind ik het fijn dat jij er wel van genoten hebt en ja ik had de film wel gezien