Mørkeleg (1996)

Denemarken
Horror

geregisseerd door Martin Schmidt
met Line Kruse, Christian Grønvall en Mari-Anne Jespersen

Tine en haar vrienden vertrekken voor het weekend naar een verlaten villa om "Backstabbed" te spelen. Backstabbed is de nieuwe trend onder jongeren, een spel waarbij je met speelgoedwapens moet proberen je tegenstanders zogenaamd te "vermoorden". Maar iemand neemt het spelletje te serieus, want binnen de kortste keren worden Tine's vriendinnen één voor één afgeslacht. Wie is de moordenaar? En wat is er waar van de verhalen over een seriemoordenaar die in de buurt zou rondwaren?

Deze film is echt in de traditie van scream. Als je houdt van achtervolgingen, veel gekrijs en weinig gebeurtenissen dan is deze film echt iets voor jou. De verhaallijn is niet zo denderend, als je aan de helft van de film al weet wie de 'mysterieuze' moordenaar is, dan is wat mij betreft de fun er al serieus af.
Eenvoudig filmpje, met behoorlijk wat spannende scenes maar weinig diepgang en weinig verhaal. Eentje die je enkele dagen nadien al bijna vergeten bent.

djelle
Ja, dat is ook ongeveer wat ik hierover denk... Behalve enkele goeie camera-effectjes en de creatieve toevoeging aan het concept (dat spelletje met die nep-wapens) kon hij me ook maar heel matig bekoren.

avatar van Dragon
Infernal_Lady schreef:
Deze film is echt in de traditie van scream.

Beide films komen uit 1996, Mørkeleg kwam zelfs eerder uit dan Scream. In "de traditie van" Scream kan je deze film dus moeilijk noemen.

avatar van speedy23
Dragon schreef:

Inderdaad, Scream kwam 3,5 maand later in premiére...

Waarschijnlijk zal Scream zich gebaseert hebben op deze film.

avatar van pullie
Zwakke film.
Dit is genre van Scream alleen is Scream 10 keer zo goed!

avatar van Boeikens
Hectisch tiener slashertje met dun verhaal.

Matige spanning en soms vrij voorspelbaar.

avatar van misterdhdh
Slecht filmpje, het verhaal over het elkaar neersteken vind ik zeker niet zo slecht maar de uitwerking van deze film is gewoon niet echt goed. De personages zijn niet interessant en van mij mochten ze allemaal gekild worden. Acteerwerk is niet goed en ook mist de film spanning. De film wordt op geen enkel moment spannend, de moorden zag je al van ver afkomen. Er zitten ook geen schrikmomentjes in en alles zag er nep uit. Echt origineel kan je de moordenaar ook niet noemen. Spijtig want met die verhaal kan je er toch een veel enger filmpje van maken. Het moet wel een groot huis zijn waarin ze het spelletje spelen, want ze komen elkaar nooit tegen. Einde is dan weer wat gewoontjes zoals je vaak in dit soort films ziet, maar niet echt slecht. Gelukkig duurde deze film niet lang, want echt genoten van Morkeleg heb ik niet, alles wat matig tot slecht en kan maar weinig positief bedenken. Al is deze film natuurlijk wel kijkbaar en zeker niet de slechtste film die ik ooit heb gezien.
1.5/5

Een van de mindere Deense films die ik al heb gezien.
Hoewel het verhaal op zich niet zo slecht is.
gelukkig heeft men in Denemarken later veel betere series en films gemaakt dan deze of ik was nooit een fan van de Scandinavische films geworden.