The Assassination of Trotsky (1972)

Alternatieve titel: De Moord op Trotsky

Verenigd Koninkrijk / Frankrijk / Italië
Drama / Thriller

geregisseerd door Joseph Losey
met Richard Burton, Alain Delon en Romy Schneider

Mexico Stad, 1940. Na door Stalin te zijn verbannen woont Leon Trotsky (Richard Burton) met zijn vrouw in een zwaar beveiligde villa in Mexico. Hij houdt zich nog steeds bezig met de politiek en dat zint zijn oude vijanden helemaal niet. Huurmoordenaar Jackson (Alain Delon) wordt op Trotsky afgestuurd. Jackson verleidt één van Trotsy's sympathisanten, de lieftallige idealiste Gita Samuels (Romy Schneider), en weet zo door te dringen tot Trotsky's cirkel van vertrouwelingen. Jackson staat op het punt zijn opdracht te voltooien, maar dan nemen de zaken een onverwachte wending...

FisherKing
Bij Blokker nu voor€ 2.99 (met de cast die erin meedoet (Romy Schneider, Alain Delon, Richard Burton) en met Joseph Losey als regisseur kon ik hem niet laten liggen.

FisherKing
Dramatisch Slecht.

Dustyfan
Dat eerste kwartier zag er niet al te veel belovend uit. En ook het niet-ondertitelen van de Spaans gesproken scenes hielp niet echt.

Toch, ik heb te weinig gezien om een waardering te kunnen geven, vind ik. Al zou ik voor dat eerste stuk ook niet meer dan 1* geven...

avatar van Richard1189
Was ooit erg benieuwd naar de ware toedracht omdat de moord altijd met een waas van mysterie omgeven was. De film kon me geen antwoord geven.

avatar van Figo
Het eerste uur is niet om aan te zien. De personages worden slecht geintroduceerd, het scenario is een zooitje.

In het laatste half uur daarentegen wordt de spanning goed opgebouwd en lukt het de regisseur (eindelijk...) om de kijker nog enigszins te boeien.

Aan het acteerwerk ligt het niet. De cast is top, met Delon als uitschieter.

2* voor het laatste half uur!

avatar van kort0235
Bij Blokker nu voor 1.49 euro, of als je 5 DVD's koopt voor 1 euro. Nu kon ik hem niet laten liggen. De rest was, op Mansfield Park na, een hoop shit.

avatar van P8rb
Wat een prutfilm.

avatar van kort0235
Ja, inderdaad een slechte film.
Jammer van Alain Delon

avatar van TerryA
zo slecht is dezer film ook weer niet (als ik sommige eerder recensies lees zou je denken dat dit de slechste film ooit was met alain delon derin?) ... redelijk reconstructie van een historische incident. een 6.5 uit 10 zeker waard

avatar van sinterklaas
Film is vermakelijk voor een saaie maandagavond. Een klassieker is dit natuurlijk niet. Had er ook niet zoveel van verwacht en daarom lag de dvd ook al dik een half jaar in het stof. Maar opzich is deze niet echt slecht hoor maar ook weer niet goed.

avatar van Beertje45
Kocht de film ook voor een prikje bij Blokker, maar heb hem afgezet bij de scene's met de stierengevechten. Werd daar niet goed van. Vandaar geen beoordeling.

avatar van blurp194
Ondanks een behoorlijke cast van beroemde acteurs een eigenlijk een best slechte film. Misschien vooral omdat het script teveel de focus legt op een paar feiten, maar andere - zoals de achtergrond van de moordenaar - dan weer buiten beschouwing lijkt te laten. Even losjes wordt omgegaan met het hoe, waarom, en de afloop van de eerste aanval. Wat we dan wel krijgen is een killer met een hele serie rare trekjes, en een heleboel stille scenes die wat overgestileerd overkomen - nou was dat wel wat in de mode in die tijd, maar het irriteert hier wel echt.

Van Trotsky of zijn moordenaar krijgen we eigenlijk niets nieuws te horen. Alain Delon overtuigt niet, Romy Schneider komt niet echt uit de verf - en is misschien vooral gecast om tegenover Delon te staan. Richard Burton valt me ook al niet mee, en de geitensik past niet bij zijn hoofd. In de continuïteit is het al even droef, met het stierenvechten als hoogtepunt - halverwege ineens een andere stier en een andere matador. Slordig.

Niet alles dat Joseph Losey aanraakte, veranderde in goud. Rammelend scenario, vreemde casting, matige acteerprestaties en niemand had kennelijk een idee wat men met deze film aan moest. Na een half uur viel er nog geen touw aan vast te knopen. Maar het ergste is dat Losey schandalig omsprong met Romy Schneider als het liefje van de moordenaar van Trotsky. Van al haar films is ze hier, zonder enige noodzaak, op haar onvoordeligst in beeld gebracht, met een vettige huid en haar haar in de war en in een rol zonder enige inhoud. Geen idee wat Losey met deze film behelsde. Een langdurig stierengevecht moest kennelijk dienen als metafoor van de jacht op Trotsky. Snel vergeten deze mislukking.