Gunslinger (1956)

Alternatieve titel: The Yellow Rose of Texas

Western

geregisseerd door Roger Corman
met Beverly Garland, John Ireland en Allison Hayes

Oracle, Texas, 1878. Marshal Scott Hood wordt gedood door handlangers van de plaatselijke corrupte salooneigenaresse Erica Page. Over 14 dagen zal er een nieuwe marshal komen, maar tot die tijd wil niemand Scotts taak waarnemen. Daarom besluit Rose, Scotts weduwe, mede om wraak te nemen op de daders, deze taak tijdelijk op zich te nemen. Erica is daar niet blij mee en huurt de gunslinger en tevens haar ex-geliefde Cane Miro in om Rose te doden. Complex wordt het echter als Cane verliefd wordt op Rose.

avatar van streeter
Ik heb er delen van gezien met Mystery Science Theater 3000.

avatar van Vinokourov
Ontzettend goofy is deze western vol met vage fouten. Wel één van de betere Corman-films die ik tot nu toe gezien heb. Gelukkig werd er veel aandacht besteed aan de aankleding, zodat alles kijkbaar blijft.

avatar van otherfool
Ergens ver weg wel aantrekkelijk om z'n atypische gebeurtenissen; onschuldige mensen worden zonder pardon neergemept en -geknald, de nog rouwende Garland valt in no-time op de ultieme bad guy en vrouwen hebben in het western dorpje de touwtjes stevig in handen. De aankleding is verder inderdaad redelijk. De versneld afgedraaide achtervolgingen, weinig verheffende knokpartijen en ronduit suffe shoot-outs zijn dan weer minder aan te gluren helaas... En ik snap nu nog niet waarom die brief zo belangrijk was...

1,5*.

avatar van Dogie_Hogan
Clip blijkt inmiddels verwijderd.

Deze Western staat momenteel in VHS kwaliteit integraal op Youtube.
Er is ook een Duitse en Spaanse DVD release.

avatar van Brix
Duitse DVD van EuroVideo, in de serie Hollywood Klassiker< is leverbaar, onder de titel: Sonntag Sollst Du Sterben.
(Met de originele Engelse s.t.)
Zeer redelijke beeldkwaliteit.

Maar het blijft wel een Roger Corman cheapie natuurlijk.(een "C" film )
Gelukkig is Beverly Garland er om de boel wat op te leuken.

avatar van Dogie_Hogan
Deze Western uit '56 liep vooruit door vol te zitten met geëmancipeerde vrouwen. Ook de catfight tussen Beverly Garland en Allison Hayes was behoorlijk uniek (en gewaagd) voor die tijd.
Daarom een 1/2 punt meer.
Zou eigenlijk een 1/2 punt minder moeten zijn. Vrouwenrol voor 1878 historisch gezien niet helemaal correct, maar aangezien er in veel Westerns wapens worden gebruikt die decennia later pas op de markt kwamen, kun je overal wel een (min) punt van maken.