Dependencia Sexual (2003)

Bolivia / Verenigde Staten
Erotiek / Drama

geregisseerd door Rodrigo Bellott
met Alexandra Aponte, Ronald Flores en Maria Elva Saucedo

Bij wijze van artistiek experiment maakte regisseur Rodrigo Bellott een enorm reclamebord voor RIGO BoSD-ondergoed met een adembenemende jongeman erop, en plaatste het strategisch op een van de avenues van het oude deel van Santa Cruz, Bolivia. Binnen een maand kwamen er op de eraan gekoppelde website allerlei vragen binnen van kledingbedrijven over de rechten van de kledinglijn. Het reclamebord is een soort rode draad in de film; het wordt in een door de media gedomineerde cultuur een symbool voor de druk die de jonge personages ervaren van life-style, lichamelijke schoonheid, seks, klasse, ras en machtsrelaties. Er zijn vijf hoofdpersonages. Een arm Boliviaans tienermeisje wordt verkracht op een exorbitant feestje van een vriendin. Een jonge Colombiaanse man krijgt een gratis ritje in een bordeel. Een rijke jonge dekhengst krijgt de schrik van zijn leven op de avond dat hij Santa Cruz en zijn vriendin verlaat om te gaan studeren in de VS. De cast wordt gecompleteerd door een stoere zwarte studente en een football-speler die bijverdient als fotomodel voor ondergoed en nog niet uit de kast is.

Worden in bovenstaand verhaal al niet enorme spoilers weg gegeven?

De film wordt totaal verteld vanuit een splitscreeneffect. In het begin stoorde ik me hier erg aan, maar naarmate de film vorderde begin je hier aan te wennen en is het op sommige momenten erg leuk om naar te kijken:personen die van het ene scherm in het andere scherm overlopen bijvoorbeeld.
Het verhaal had imho nog wel wat meer uitgediept mogen worden (wellicht was het beter om één of meerdere verhaaltjes te schrappen (zo heel boeiend waren zo ook al weer niet), waardoor de andere verhaaltjes beter naar voren hadden kunnen komen).
Inhoudelijk had het van mij dus stukken beter gekund, maar mede door de gewaagde en expirimentele 'split-screen actie' gaat deze film bij mij voor een krappe voldoende...

Zag hem laatst in 'mijn' videotheek al staan...

Hij stond in april dan ook in ons video-overzicht...

avatar van Useless
Op papier sprak de film me erg aan, maar tijdens het kijken sloeg de verveling nogal snel toe. De verhalen zijn wat flauwtjes en ik kon maar niet wennen aan het gesplitse beeld, vooral de momenten waarop de beelden net niet aansluiten vond ik erg irritant. Vreemd, want meestal apprecieer ik vormexperimenten wel.

Axel Kouderdijk, waarom sprak deze film jou wel aan ?

Ik was geboeid hoe op een verfrissende manier, met knap gebruik van verschillende film- en script-technieken diverse aan sexualiteit gerelateerde thema's voor het voetlicht gebracht worden. Niet alleen de al genoemde split-screen, maar vooral ook de wijze waarop de verhalen gelinkt zijn en waarop de cirkel uiteindelijk rond komt. Wellicht niet heel origineel, maar de film sleepte me niet alleen mee, ik was ook behoorlijk 'baffled' door die technieken. En dan bleek-ie nog Boliviaans ook.

Ik zag 'm op het IFFR en was ook hogelijk verrast dat hij bij thuiskomst al meteen op de bestelformulieren stond (ik werk in een videotheek zoals ik al zei). Kon ik 'm meteen bestellen;-)

AK

Misschien dan toch eens huren in een weekpakketje. Bedankt voor je recensie.

Ik zie hier nu erotiek bij staan, maar dat is totaal niet het main-thema van de film hoor...

avatar van Bas17
Ik geef hem 3.5 ster, de film sprak mij vooral aan door de split screens (wat vele mensen irritant vonden, maar ik vond het wel wat hebben, al moeten niet alle films zo gemaakt worden ).
Verder waren de verhalen zoals Axel al zei aardig aan elkaar gelinkt (bijv hoe die zwarte vrouw vertelde over haar leven en de verkrachting).
Acteurs waren nu niet zo heel goed vond ik, mja toch 3.5 ster omdat het wel orgineel is en toch wel goed uitpakt voor me

Ik had een goede film, met pakkende verhaallijnen verwacht. Dit viel mij behoorlijk tegen. Ik vond 't veel te langdradig, en niet pakkend.
Niet zo positief dus.

Allereerst heb ik mij lang niet zo erg gestoord aan het splitscreen filmen dan de rest hieronder. Ik had alvorens de reacties gelezen dus was enigzins voorbereid misschien. Het verloopt allemaal wat traag maar het geheel mag er zeker zijn.

avatar van Ozarklynch
Goede film en tegelijkertijd een geslaagd experimentje wat mij betreft.

Split Screen. In het begin vrij lastig om mee om te gaan, maar na verloop van tijd een aangename en verfrissende manier om zaken over te brengen. De kijker wordt als het ware aan het werk gezet en krijgt de mogelijkheid om het geheel vanuit 2 perspectieven te aanschouwen. Een trucje dat niet alleen hip of artsy wil zijn, maar er ook voor zorgt dat je het gebeuren intenser en betrokkener beleefd.

Het gebruik van Digicam(s) is ook hier weer erg op z'n plaats. De ermee gepaard gaande groffe korrel en nerveuzige bewegingen zorgen voor een realistische toets en brengen het verhaal wat meer tot leven.

Het verhaal, of beter de verhalen, smelten op een aangename manier samen zonder dat ze elkaar geforceerd liggen te relateren. Niet bepaald een sinecure, maar ook hier komt Belott er zonder kleerscheuren vanaf.

Een erg sterk debuut dus met plenty durf en originaliteit. 4 ruime *.

avatar van mikey
De permanente split screen is afschuwelijk en na een uur totale onzin gezien te hebben (a la larry clarck) lekker doorgespoeld. 0.5

avatar van maxcomthrilla
Naar aanleiding van Ozarklynch `s recensie was ik toch wel benieuwd geworden naar deze film.

En ik ben blij verrast, visueel gezien een erg geslaagd experiment.

Ik begrijp de commotie rondom Split Screen niet zo. Het zag er juist geweldig uit. Er viel daardoor veel te zien, vaak veel leuke close ups van de omgeving en veel uitvergrotingen van bepaalde scènes. De 2 beelden liepen ook nooit helemaal synchroon met elkaar, vaak was de ene kant van de Split Screen al wat verder gevorderd dan de andere kant. De 2 beelden op 1 scherm liepen niet constant in elkaar over, ik kon mij er niet aan storen. Het had wel wat. Het leek net alsof de hoofdpersonen tegen een spiegel aanliepen of er juist doorheen stapten.

Verder helemaal geen film ala Larry Clark. Okè de verhaaltjes draaien om sex. Maar het is allemaal lang niet zo expliciet in beeld gebracht als in bv. Ken Park. Daar waar ik Ken Park geen prettige kijkervaring vond maar wel boeiend, heerste hier een veel gemoedelijker sfeertje. Dat kwam vooral door de fijne muziek en het gevoel dat de hoofdpersonen geen uitzichtloos bestaan leidden. Gewoon een leuke wegkijkfilm die echt niet meer sex bevat dan Y Tu Mama Tambien.

Wat doet zo `n gemiddelde weer pijn aan mijn ogen. Typisch een film die in de vergetelheid geraakt, door z`n lage gemiddelde. Dat natuurlijk veel mensen ervan weerhoudt om dit te gaan zien.

De 5 verhaaltjes zijn wat onsamenhangend, ondanks dat ze door een mozaïekstructuur aan elkaar gekoppeld worden. Zeg maar een beetje op zijn Alejandro González Iñárritu `s. Maar daar kon ik mij niet echt aan storen, beetje overbodig dat wel. Overigens vond ik verhaaltje nr. 2 en 3 het boeiendste. Vooral door het fijne camerawerk. Het 1ste verhaaltje oogde nog wat te braaf en verhaal nr. 4 was eigenlijk gewoon niet meer dan een monoloog die wat drama op probeerde te wekken. Niet slecht, maar qua thema niks nieuws, qua vormgeving absoluut wel! Als een verhaaltje het even liet afweten, dan was er toch nog wat te beleven. 4*

Als er nog meer Split Screen films zijn, dan houd ik mij aanbevolen!

avatar van Ozarklynch
Wellicht is dit nog iets interessants Maxcom. Splitscreen in het kwadraat . Leuk dat je deze goed vond trouwens. Gedurfde en vernieuwende projectjes verdienen best wat meer aandacht, en indien geslaagd zoals Depencia, zeker ook een hoger gemiddelde.

avatar van maxcomthrilla
Ah, dat lijkt mij zeker wel de moeite waard. 4 verhalen die zich tegelijkertijd op een scherm afspelen! Ik heb hem toegevoegd aan mijn to see...lijstje.

Het spliscreeneffect is het enige interessante aan deze film. Helaas zijn de verhalen onsamenhangend en ontoereikend en vertonen weinig diepgang.