• 8.254.525 stemmen

Night of Dark Shadows (1971)

Horror | 95 minuten

Genre: Horror

Geregisseerd door: Dan Curtis

Met onder meer: David Selby, Kate Jackson en Grayson Hall

Plot Night of Dark Shadows

"Just another night of... Terror."

Een schilder en zijn vrouw verhuizen naar een afgelegen villa, om er rustig te kunnen werken. Helaas blijkt het huis te zijn vervloekt en wemelt het er van de spoken en geesten.

imageimageimageimageimage

Gabriel Collins

Laura Collins

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Ik had een vervolg verwacht op "House of Dark Shadows" maar hier blijken geen vampieren in het spel te zitten. Het is de geest van een vrouw, die tweehonderd jaar geleden als heks werd opgehangen, die voor de terreur zorgt. Eigenlijk helt de film soms wat over naar een romantisch drama in plaats van horror, maar toch ontbreekt de nodige suspens niet. Volgens de bronnen die ik heb zouden veertig minuten aan de montagetafel gesneuveld zijn, wat het plot inderdaad soms wat verwarrend maakt. In elk geval staat deze prent toch een trapje lager dan het jaar voordien uitgebrachte "House of Dark Shadows" dat als griezelfilm toch heel wat effectiever is.

avatar van Vascago

Vascago

Ik vond het wel een aardige film. De sfeer, acteerprestaties en soundtrack zijn zeer behoorlijk. Wel zitten er teveel saaie stukken in die de spanning onderuit halen, die in andere scenes wel degelijk aanwezig is.

avatar van Mac Hammer Fan

Mac Hammer Fan

Nooit officieel op DVD verschenen en nu uit op Blu-Ray in de States. (regiovrij ) Beeld en geluid zijn top: een 16:9 widescreen print die vlekkeloos is en scherp gedetailleerd en een DTS geluidspoor, opties voor andere talen en meerdere ondertitels. Heel goed werk van Warner, hopelijk is de release van "House of Dark Shadows" even mooi. Wat een verschil met de vroegere VHS!

avatar van alexspyforever

alexspyforever

• 19536 berichten

Van de synopsis hierboven klopt toch maar weinig. Het wemelt er zeker niet van de geesten. Denk dat Mac Hammer Fan wel eens gelijk kan hebben dat er nogal in is geknipt. het had de film zeker te goede gekomen moesten ze de voleldige duur hebben behouden. De film was best nog wel goed te volgen en ik vond het wel erg interessant tot daar plots een vreemd figuur als Gerard opdook. Dan wordt het zowaar meer een actiefilm met achtervolgingen en vechten. Dit duurt gelukkig maar kort, maar dan is de film bijna afgelopen. Uiteraard moest er nog een twist aan het einde komen. Ik geef deze wel een voldoende, was genietbaar, maar als je het verhaaltje uit het verleden kent is de film veel minder interessant. De flashbacks uit het verleden vond ik nog de leukste scènes.

avatar van joolstein

joolstein

De film House of Dark Shadows (1970) heb ik niet gezien maar deze film schijnt gebruik te maken van dezelfde plot-elementen maar laat het oorspronkelijke vampierthema grotendeels achterwege. Het betreft nu iets met spoken en reïncarnatie. Doordat ik die ander film nog wil zien is wel fijn dat er maar weinig relatie tussen deze film en de verhaallijn van de vampier is. Al gebruikten ze wel dezelfde acteurs maar in andere rollen. Waaronder ook Kate Jackson die ik kende uit Charlie's Angels (van 1976 tot 1979)

Deze film zag er een beetje uit als een tv-film met een heel rustig tempo. En verteld een vrij standaard jaren '70 horrorverhaal in combinatie met romantisch melodrama. Dat plot zelf is aardig voorspelbaar. Vanaf het moment dat Quentin dat portret van Angelique voor het eerst ziet, weet je dat hij bezeten zal raken en zich vreemd gaat gedragen. Veel spanning uit het bovennatuurlijke kwam er niet!

Zoals de beide andere recensie al aangeven is er vermoedelijk ook rond de 35 minuten uit deze film geknipt. Nu zijn de weggesneden beelden teruggevonden, (zij het zonder geluid) dus wie weet komt er ooit nog een director's cut! Nu is de verhaallijn soms best warrig en onsamenhangend. Het is echter nog wel een aardige stijlvolle film. Helaas blijft het erg hangen in het tamme spookachtige zonder echte shock of scare.