ad

Genre: Drama

Alternatieve titel: End as a Man

Geregisseerd door: Jack Garfein

Met onder meer: Ben Gazzara, George Peppard en Arthur Storch

IMDb beoordeling: 6,9 (831)

Over The Strange One

""THE STRANGE ONE" IS A STRANGE ONE!"

Jocko is een sadistische en heimelijk homoseksuele sergeant op een militaire school in het zuiden van de Verenigde staten. Wanneer hij te ver gaat in zijn treiterpraktijken keren de leerlingen zich tegen hem.

imageimageimageimage

Jocko de Paris

Harold Koble

Cadet Colonel Corger (as Mark Richman)

Georgie Avery

Roger Gatt

Robert Marquales

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

16 juni a.s. DVD release.

avatar van Wembleyfever

Wembleyfever

Filmdebuut van George "Hannibal Smith" Peppard, die hiervoor slechts enkele gastrollen in destijds populaire tv-series speelde.

gauke

Een brutaal, psychologisch en ook enigszins eigenaardig drama dat zich afspeelt in een militair opleidingskamp. Een vrijmoedig, soms pijnlijk mannenverhaal over een ander het leven zuur maken, ontmenselijking en sarcasme. Ik had gelezen over een homoseksuele ondertoon maar op een paar scènes na was die voor mij niet echt aanwezig (maar misschien heb ik een gecensureerde versie gezien. Er wordt meer dan uitstekend geacteerd.

avatar van mrklm

mrklm

Ben Gazzara en George Peppard debuteerden in dit psychologische drama waarin sergeant Jocko [Gazzara] nieuwe kadetten dusdanig weet te intimideren dat ze zich de nodige vernederingen laten ondergaan. Daarbij vertrouwt Jocko erop dat hij genoeg indruk heeft gemaakt om te voorkomen dat de jonge rekruten hun mond voorbij praten of melding doen bij Jocko's superieuren. George Peppard speelt de rol van Robert Marquales, één van de nieuwe mannen, die samen met zijn vriend, de timide Harold [Pat Hingle] toch besluit uit de school te klappen in de hoop zo 'n einde te maken aan Jocko's praktijken.

De film is wat statisch en leunt veel op dialoog. Calder Willinham bewerkte zijn eigen roman en toneelstuk, maar het is het prima acteerwerk van de hoofdrolspelers dat deze film de moeite waard maakt.

avatar van pjmj

pjmj

Ben Gazzara vond ik werkelijk schitterend in zijn rol als treiteraar. Ik heb me vreselijk aan het door hem neergezette personage "Jocko" geërgerd en de manier waarop die "Jocko" de onderlinge sfeer onder de studenten / rekruten van dit militaire opleidingscentrum steeds intensiever compleet verpest. Een walgelijk persoon die goede onderlinge verhoudingen kapot weet te maken door middel van manipulaties en machtsmisbruik jegens jongere studenten, waarvan een destijds nog piepjonge George Peppard er één is. Die "Jocko" is ook nog eens bijzonder vrouwonvriendelijk in enkele scenes. Een akelig, broeierig en verontrustend meesterwerkje (in stemmig zwart-wit) dat onlangs bij powerhousefilms.co.uk verscheen op een sublieme blu-ray met interessante extra's zoals een diepte-interview met Ben Gazzara zelf over (onder meer) deze film.

Leuk voor de eventuele oldtimerliefhebbers hier op MM:

Aan het begin van een bepaalde scene komt "Jocko" om de hoek van een straat gereden in een Messerschmidt Kabinenroller. Dat was zo'n karakteristieke, driewielige overdekte scooter (bijnaam "de kaasstolp") uit de jaren '50 van de vorige eeuw. Ik heb die scene een paar teruggespoeld om dat grappige wagentje enkele malen in volle glorie te kunnen zien rijden en om het gereutel van het tweecilinder tweetakt-motortje te kunnen horen.