The Mother (2003)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Roger Michell
met Anne Reid, Daniel Craig en Anna Wilson-Jones

Wanneer May op oudere leeftijd haar man verliest, woont zij een tijdje in bij de familie van haar dochter. Ze voelt zich verloren in een vreemde stad en een veel te druk huis en dreigt de greep op haar leven kwijt te raken. Een nieuwe fase breekt aan wanneer zij de veel jongere Darren leert kennen. De verliefdheid die volgt is voor haar de sleutel om zelf haar leven weer op te pakken. Maar Darren is ook de minnaar van haar eigen dochter...

Ik ben wel benieuwd naar deze film, ze krijgt veelbelovende kritieken.

avatar van Freud
Een verschrikkelijke film. Ik waardeer het dat hij taboes tracht te verleggen, maar ik zou het niet op deze manier doen als ik hen was. De héle film, van het scenario tot de personages tot de acteerprestaties tot de manier van filmen en de muziek is allemaal zo verschrikkelijk conventioneel en banaal, ik heb mij echt doodverveeld, en ik had van Kureishi toch wel meer verwacht (het verhaal is zo onorigineel en zo onboeiend, als je dat dan vergelijkt met Sammy and Rosie get laid) De thematiek lag mij nu wel niet zo, als 18-jarige eeuwige vrijgezel heb ik niet zo veel boodschap aan een film over een vrouw van in de 60 die haar leeftijd niet wilt aanvaarden en toenadering zoekt bij jongere mannen. Maar het idee op zich is absoluut interessant, en het doet gewoon pijn om te zien hoe alles wat interessant is in deze film gefnuikt wordt door onkunde en onoriginaliteit. Bovendien roept geen enkel personage iets van medeleven op, is de emotionele pianomuziek ronduit storend en lijdt de film aan een totaal gebrek aan humor (pogingen daartoe zijn aanwezig, maar grandioos mislukt) Hoe kan ik dan meer dan 1 ster geven (voor het idee dan, en omdat hij niet past bij mijn 0.5 sterren-films, die allemaal uitblinken in slechtheid, wat natuurlijk nog erger is dan banaliteit)?

Wat door een kille opvoeding ......... dikke zeven dus 3.5*

neo (crew)
Ik heb zelf toch wel een redelijke grens qua taboes. Wat iemand gelukkig maakt, stoort mij vaak niet zo. Hier ook niet echt. De manier waarop het materiaal in deze film behandeld wordt is misschien wat van twee kanten; je kan het zowel enorm komisch vinden als walgelijk. Voor mij was het veel humor, waarbij pas tegen het oppereinde er geen lach meer af kon. Goed geacteerd en alles gebracht op een toegankelijk en vlotte manier. Iets in mij zegt dat regisseur Mitchell het allemaal ook neit helemaal serieus nam, of misschien wel maar begreep ik het anders 4 sterren

n mooie intense trage doch boeiende film. Het draait wel rond 1 bepaald persoon, maar toch lijkt het of de 'neven'personages toch evenveel en evenwaardig aan bod komen in die 110minuten. Geen enkel personage wekt ook sympathie op en toch wil je weten hoe het men hen afloopt. Zeer menselijk en reeël. Eén van de beste films gezien dit jaar.

avatar van mdj
mdj
Er gebeurt op de onconventionele relatie na weinig spannends in de film. Wel apart dat inderdaad alle personage niet sympathiek zijn tot de kinderen aan toe. En gedurfd om te kiezen voor een hoofdpersoon die er ook gewoon uitziet als een 60+er ipv 'een oudere vrouw die er ondanks haar leeftijd nog zeer goed uitziet' zoals dat heet. Dat vond ik sympathiek aan de film en ook dat deze vrouw neergezet wordt als iemand die niet veel met haar kinderen heeft en andersom al proberen ze het wel omdat dat nu eenmaal zo hoort maar slaagt niemand daarin. Maar helaas waren veel zaken erg cliché wat het geheel toch een tamelijk middelmatige film maakt.

avatar van JorritS
Man, wat een aparte film. Traagheid troef, en het is echt 'wennen' om naar de sexscenes te kijken Ik kon weinig sympathie opbrengen voor de personages, het acteerwerk van Craig was overigens wel erg goed. De film sprak me echter totaal niet aan. 1,5*

Prachtige oprechte film over iets wat tegenwoordig nog steeds een taboe schijnt te zijn; de liefde van een vrouw op hoge leeftijd voor een veel jongere man.
Mooie hoofdrollen van Annre Reid en Daniel Craig (de nieuwe Bond, jawel!).
Misschien is het plotgedeelte met de emotioneel verwaarloosde dochter een beetje te cliché, maar soit.

avatar van J.Bell
Freud schreef:
De thematiek lag mij nu wel niet zo, als "18-jarige eeuwige vrijgezel" heb ik niet zo veel boodschap aan een film over een vrouw van in de 60 die haar leeftijd niet wilt aanvaarden en toenadering zoekt bij jongere mannen.

Ik ben best benieuwd naar deze film. De poster is indd niet echt om van te kwijlen, maar, never judge a book by its cover... (of iets in die zin )

avatar van nightbreed
De bellen rinkelen maar het kwartje wil nog niet vallen.
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik deze al heb gezien maar ik ga vanavond zeker kijken.
Lijkt me in ieder geval een goede film als ik het verhaal lees.

avatar van kort0235
Wel goed gemaakte film en ook artistiek verantwoord, maar het is gewoon niet mijn soort film. Was er natuurlijk wel benieuwd naar omdat de VPRO hem uitzond (is toch een indicatie voor kwaliteitsfilms).
Dat oudere vrouwen verliefd worden om jongere mannen is voor mij beslist geen taboe, maar in deze film kon mij de relatie tussen de twee mij niet boeien.
Een 2.5*

avatar van Spartaan1986
Wat een fantastisch acteerwerk van de hoofdrolspelers. Het komt allemaal zo echt over en de film grijpt je bij de strot. Vooral Daniel Craig weet zijn personage wat extra te geven. Kijkt makkelijk weg ondanks de lange speelduur

De film had wel wat meer erotiek mogen hebben. Er wordt nu meer op het verhaal ingegaan terwijl de verhoudingen onderling maar op 1 ding berust zijn. Ook vond ik de de 'uithaalscene' van Craig niet echt passen bij de film.

Maar over het algemeen laat de film een prima indruk achter. Altijd goed die Vrijdagavond films op Ned 2

avatar van nightbreed
Prachtig anti-Hollywood drama (oude vrouw - jonge man, bejaardensex en niemand was goed of slecht) met een boeiend en ongewoon script.
Het acteerwerk was ook zeer goed.
Heel apart allemaal

Cijfer: 3,5

Spartaan1986 schreef:

De film had wel wat meer erotiek mogen hebben.

Hehe.. xD voor erotiek moet je op andere zenders wezen..

avatar van missl
mmm jammie, bejaarden die seks hebben....

afgezien van dat, is het een prachtige drama.
het is alleen jammer dat er zoveel seks in zit want het had heel mooi kunnen zijn.

avatar van donnie darko
Jammer, jammer, jammer. Hoe prachtig ik het eerste deel vond(stevende echt op een dikke 4* af), des te mager vond ik het tweede deel(vanaf dat haar dochter alles te weten komt)
Daniel Craig en Anne Reid spelen goed, maar word op het einde toch allemaal te banaal.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vond het een indrukwekkende en gedurfde film!
Niet een film die voor iedereen is weg gelegt.. maar voor mensen die tegen een stootje kunnen is deze film zeker goed tedoen!
Vond het acteren heel natuurlijk overkomen.. en het einde niet voorspelbaar en erg realistisch! snap niet dat veel mensen dit een mindere film vinden.. en de sex scenens tjah.. datkan je verwachten bij zo verhaal lijn toch..
Respect voor de regiseur die een erg gedurfde film afleverd.. en de film ook zeer boeiend weet over te brengen.
4 wel verdiende sterren!

Een typisch Engelse film die staat als een huis.
In een recensie las ik: "In The Mother is het ieder voor zich, waarmee de film meedogenloos blootlegt dat er van de idealen van 1968 helemaal niets meer over is."
Wat moet ik hier nog aan toevoegen.

Maar opnemen. Lekker tijdstip: 0.55uur arrghh..... Toch niet vanwege de "bejaarden sex" die hier genoemd wordt? Tjonge, die ouwetjes toch: hoe durven ze! Ugh......:(

Ik neem hem op vanwege de veel interesantere opinies. Dank daarvoor.

Vergeten dus. Jammer. Zal wel freudiaans zijn......dan maar rondkijken bij koopjes of huren.

avatar van Mads Smikkelsen
Prima, ondergewaardeerde film, origineel verhaal, goed geacteerd, zeer herkenbaar (de behoeftes van de dochter & van de moeder) de opvoeding v.d. dochter en de jongere liefde v.d. moeder (gelukkig heb ik mijn liefde niet gejat v.e. ander). Aanrader.....................4 dus.

avatar van Fuentes
Mother heeft het aan het eind eindelijk door: ze gaat op reis om de bloemetjes eens lekker buiten te zetten. Wel jammer dat ze daarvoor de fout maakte om te denken dat het vriendje van haar dochter de enige man op aarde is om mee te seksen. En dan ook nog bij haar logeren...

Iets te naïef allemaal om geloofwaardig te zijn. Maar wel een mooi thema, en goed geacteerd door Anne Reid. Ook een pluspunt dat niet is teruggeschrokken voor de (overigens mooie) seksscènes.

Dick2008
Nog niet zo heel lang geleden een documentaire gezien over oudere vrouwen met jongere mannen in Engeland en kwam vaker voor dan men dacht. Trouwens met mannen nog veel jonger dan Darren en hoe de familie of omgeving daar op reageert. Ach taboes zul je altijd houden, het is net zoiets als homosexualiteit. De een maakt er een probleem van en de ander zit er niet mee.
Vond op dit punt de film niet zo bijzonder. Het acteerwerk was in orde maar de traagheid van de film een groot minpunt.

Ja hoor oudere vrouwen en jongere mannen komt wel vaker voor. Een vrouw heeft een "toyboy", een man een jongere vrouw. Dit was echter niet het thema van de film.

Deze film legde meer bloot over hoe kil en gemankeerd families functioneren. Hoe mensen van elkaar vereenzamen en vervreemden.
Ik kan er niet veel over zeggen omdat het te persoonlijk is.....ik projecteerde nogal wat....

De film werd met name door Anne Reid en Daniel Craig gedragen. Ik bewonderde Anne Reed die schaamteloos naakt ging wat vrouwen op die leefttijd niet meer durven of mogen? Daniel Craig is op z'n best in dit soort rollen. Vind ik. Als James Bond met zo'n "pout" en opgeblazen op de sportschool zal hij me nooit boeien. Hier wel.
Een welbestede avond al schijn ik op Ned. 2 een prachtige Chinese film te hebben gemist.....

avatar van Ferdydurke
Het is meer een toneelstuk dan een film, maar dan wel een heel goed toneelstuk. Wat een sterk spel, van alle acteurs, maar vooral van Anne Reid. Het egocentrisme van alle personages en het gebrek aan consideratie en inlevingsvermogen van met name de gestresste zoon en volkomen neurotische dochter worden schrijnend goed in de verf gezet. Ook de moeder heeft wat dat betreft natuurlijk boter op haar hoofd, maar bij haar is er dan toch nog iets van inzicht. Ze incasseert niet voor niets gelaten een ferme muilpeer van haar dochter.. Ontroerend ook om te zien hoe de moeder zichtbaar opbloeit wanneer er - in ieder geval tijdelijk - een werkelijk contact lijkt te ontstaan tussen haar en de bouwvakker.
Ik kan momenteel om een of andere reden geen stem uitbrengen, maar ik zou hier een 4 voor geven.

Ja, een bijzonder gegeven, maar vooral heel integer gespeeld. Ondanks de traagheid toch wel heel mooi!

Dit komt over als een drama en zal ook wel hier en daar iemand, zekerlijk voor wie een moeder als een liefdevol boegbeeld op het podium plaatst, met een onbehaaglijk gevoel hebben achtergelaten, maar eigenlijk was dergelijk thema beter als een een soort vaudeville aangepakt, schalks, humoristisch, wat gewaagd ook natuurlijk.
Het is niet omdat er wat optimistische muziek op het einde weerklinkt en het hoofdpersonage zorgeloos afscheidt neemt dat de film als komedie werd bedoeld.
Vond het matig.

avatar van hkoster
heb helemaal geen seks scenes gezien omdat ik de film al na een halfuur zat was.
echt een vrouwenfilm.
Praten, praten, praten.