En la Ciudad (2003)

Alternatieve titel: In the City

Spanje

geregisseerd door Cesc Gay
met Mònica López, Eduard Fernández en María Pujalte

En La Ciudad draait rond een vriendenclubje in Barcelona; acht mannen en vrouwen van in de dertig, die een lappendeken vormen van relaties, warm genoeg om comfort te bieden in barre tijden en sterk genoeg om jaloezie en nijd te weerstaan. Ze ontmoeten elkaar in bars, restaurants en slaapkamers. Ze zijn getrouwd of hebben 'iets'. Maar hoe goed kennen ze elkaar echt, en vertellen ze elkaar wel alles? Vanuit het perspectief van de eenzame Sofia onderhouden al haar vrienden geweldige liefdesrelaties. Terwijl Mario zijn vrouw er in werkelijkheid juist van verdenkt vreemd te gaan, wat hem er toe aanzet hetzelfde te doen. En Irene ondanks een liefhebbende man en zoon soelaas zoekt in een relatie met een vrouw. Alleen de gescheiden leraar Tomás maakt er geen geheim van het bed te delen met de 16 jarige studente Ana. Sofia zelf houdt haar eigen onzekerheden veilig voor zich; in plaats daarvan serveert ze haar vrienden een bij elkaar verzonnen leven vol liefdesavonturen.

En La Ciudad is een Spaanse film in de trant van Magnolia, Short Cuts, The Five Senses. Al komt deze film niet tot het niveau van de voorgenoemde films, ik vond het toch een aardig filmpje. Niet al te dramatisch. Er wordt veel gepraat en gegeten. De film heet dan wel En La Ciudad (Barcelona) veel van de stad zie je niet. Aardig filmpje.

avatar van Goodfella
Best aardig, al is het weinig meer dan een uit de kluiten gewassen soap. Verborgen zwangerschap hier, overspel daar... Op een gegeven moment heb je het wel gezien. De constant geladen sfeer is wel erg knap gebracht, de onderhuidse spanning is echt voelbaar. Eindscène vond ik erg mooi, alles klopte opeens.

avatar van John Doe
Was voorspelbaar idd, maar nog steeds leuk om te kijken, het verhaal was toch nog best aardig. Sommige scénes zijn flink geslaagd, maar over het geheel zit duidelijk geen topniveau. Acteerwerk was niet zo goed. 3 sterren lijkt me gepast.

avatar van 93.9
Als je denkt een mooie Spaanse, Medem-achtige film te zien kom je gedesilusioneerd uit.
Dit is soap in de slechtste zin van het woord.
BAH!

avatar van E V
E V
In het begin is er nog verwarring over wiewie is en hoe de realties in elkaar zitten. Als dat eenmaal een beetje duidelijker begint te worden, wordt de film interessanter en mooier. Hoewel het ook wel weer leuk is om uit te zoeken hoe het allemaal in elkaar zit en het niet gelijk helemaal voorgeschotelt te krijgen. Boeiende verhaallijnen en zeer goed spel van alle acteurs.

avatar van De GeuS
Best wel een interessante film over de beslommeringen van een stel dertigplussers. Het is in het begin inderdaad even zoeken hoe alles in elkaar steekt; dikke 3*

avatar van Mescaline
Een film waarje als kijker gelijk midden in valt.. en zoals meerdere MM,ers voormij al zeggen.. het is even zoeken hoe en wat..
Toch vond ik het een heerlijke film om naar tekijken.. ookal gebeurd er nietzo gek veel.. door de acteurs die het erg goed doen blijft het verhaal je boeien..
De film had hier en daar wat beter uitgewerkt mogen worden.. maar afgezien van dat vond ik het een prima filmpje.. die een mooie sfeer weet over te brengen.. en realistische situaties weergeeft..
3,5 sterren! het einde ging een beetje te snel.. maar was niet slecht
Erg ondergewaardeerd op MM.. erg jammer

avatar van Baggerman
Wel aardig, maar niet memorabel. Meest interessant en best geacteerd vond ik het segment met de man die zijn vrouw/vriendin verdenkt van overspel en daardoor zelf later ook naast de pot gaat pissen. Zeer interessante scènes daarin, zoals wanneer hij een geforceerd gesprkeje aangaat met de man van wie hij denkt dat hij de minnaar van zijn vrouw is.

De strubbellingen van Sofia zijn ook aardig om te volgen. En inderdaad is de laatste scène rond de tafel wel mooi.

Geloofwaardige dialogen die wat openhartiger gekund hadden (het is net of de hoofdpersonen wat om de hete brij blijven ronddraaien). Uiteindelijk heeft de film niets nieuws te zeggen over de complexiteit van relaties.