I Girasoli (1970)

Italië / Frankrijk / Sovjet-Unie
Drama / Oorlog

geregisseerd door Vittorio De Sica
met Sophia Loren, Marcello Mastroianni en Lyudmila Savelyeva

Antonio (Marcello Mastroianni) wordt als soldaat in de Tweede Wereldoorlog naar het Russische front gestuurd, overleeft en hertrouwt een Russin. Een trouwe Giovanna (Loren) gaat haar man zoeken in de Sovjet-Unie.

avatar van movie acteurs
Nog geen berichten bij toch een best bijzondere film.
Ik moet zeggen dat deze film mij nou ook weer niet heeft overdonderd. Wel moet ik zeggen dat deze film erg boeiend is en qua tempo nog redelijk fijn om naar te kijken.
Maar ik heb van Vittorio De Sicca echt beter gezien. Ik vond dat hij het soms op bepaalde aspecten wat beter had kunnen uitbeelden/werken. Het drama is aangrijpend maar niet aangrijpend genoeg, wat bij deze film zeker had gekund. Toch is dit wel een mooie film waar de twee geniale acteurs weer stralen. 3,5.

Knap (film)historisch document, maar voor de "moderne" filmliefhebber was deze film een tegenvaller. Romantiek van het zevende knoopsgat, met een karikaturale Loren, en nog onbedoeld grappiger Mastroianni...

avatar van Mac Hammer Fan
Heb de originele Spaanse poster gevonden en geplaatst. De film vond ik trouwens ook heel mooi.

Mac Hammer Fan schreef:
De film vond ik trouwens ook heel mooi.

Ik moet hem dan misschien toch eens herzien. Heb onlangs namelijk Matrimonio all'Italiana van De Sica gezien, met hetzelfde sterrenduo (Loren en Mastroianni), en dat vond ik een schitterende film! (Wel 6 jaar ouder.)

Vittorio de Sica + Sophia Loren + Marcello Mastroianni: dat kan haast niet mis gaan. Dat doet het ook niet in dit aangrijpend drama over een verloren liefde in de nasleep van de Tweede Wereldoorlog. De film bevat een aantal beklemmende, confronterende scènes, zoals het weerzien op het station in de Sovjet-Unie en het afscheid op het station in Italië wanneer Antonio terugkeert naar zijn tweede vrouw. In deze en andere scènes laat Sophia Loren zien een buitengewone actrice te zijn. Tijdens heel de film balanceert zij op een fabelachtige wijze tussen emotionele uitersten. Haar beste rol ooit? Ik laat me daarover niet uit. Sophia Loren heeft in haar rijke carrière zowel in komedies als in drama’s zoveel prachtige rollen gespeeld, dat ik met de beste wil van de wereld niet kan kiezen. Maar deze vertolking is zeker een van de kandidaten voor de uitverkiezing van haar beste rol ooit.
Ook Marcello Mastroianni is goed op dreef. De chemie tussen hem en Loren voelt als het ware aan als een eeneiige tweeling. Voeg daarbij de fraaie soundtrack van Henry Mancini en je hebt een film, die beklijft. Prachtig.

avatar van Flavio
Melodrama met best een verrassend verloop. Ik had me al ingesteld op een langzame, zinloze zoektocht over de Russische steppes, eindigend bij een anoniem graf, maar Antonio werd razendsnel gevonden. Als bij een echte Italiaanse is jaloezie de bepalende emotie bij het weerzien en maakt ze rechtsomkeert voordat hij de kans krijgt enige uitleg te verschaffen.

De tijdsprongetjes zijn overigens onduidelijk, de kijker moet maar een schatting maken hoe lang ze gescheiden zijn geweest.

Loren en Mastroianni zijn allebei goed, uiteraard zou ik er bijna aan toevoegen, met name Loren, die afwisselend afgepeigerd en verleidelijk is. Toch bleef hun liefde iets plichtmatigs hebben, verbeeld als niet-afnemende lust. Ze hadden zich de lange reis achteraf beter kunnen besparen, maar ja wisten zij veel. In deze tijden van social media zouden ze elkaar misschien bevrienden op Facebook en elkaar daarna een prettig leven toewensen.

De score tenslotte is passend maar niet mijn smaak.