• 8.227.956 stemmen

Geregisseerd door: Hiroshi Teshigahara

Met onder meer: Isidro Puig Boada en Seiji Miyaguchi

Oorspronkelijke taal: Japans

Over Antonio Gaudí

Documentaire over de Catalaanse architect, keramist en beeldhouwer Antonio Gaudí (1852 - 1926), die onder andere verantwoordelijk was voor de beroemde Templo de La Sagrada Familia in Barcelona.

imageimageimageimageimage

avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

Gaat in maart uitgegeven worden door Criterion. Ik vind Teshigahara een erg interessant filmmaker, ben dan ook zeer benieuwd wat hij hier van gemaakt heeft.

avatar van Celluloid Dreams

Celluloid Dreams

In 1959 ging Hiroshi samen met vader Sofu naar Barcelona voor de werken van Gaudí. Een korte film was het resultaat. 25 jaar later werd de interesse voor Gaudí opnieuw aangewakkerd, en Teshigahara ging terug om het eens wat nieuw materiaal te schieten. Met deze film als resultaat. Een unieke ervaring, mag ik wel zeggen. Ik kon mijn ogen af en toe niet geloven. Het leek wel alsof deze bouwwerken er altijd al geweest zijn, een onderdeel van de natuur ipv. iets door de mens bedacht. En man oh man, wat is die Cripta Colònia Güell mooi, daar doe je mij een groter plezier mee dan die grote kerk in Barcelona. Dat zou ik nog wel eens een keer in het echt willen zien! Alles ook zéér fraai in beeld gebracht door Teshigahara (hiroshi) en begeleid door een prachtige Takemitsu soundtrack, die vooral 'indoor' enorm imponeerde. We mogen spreken van een meesterwerk.

avatar van Pastichio Rocker

Pastichio Rocker

Er is hier nu een Criterion versie van, welke zeer de moeite waard is. Het beeld is opgepoetst, en er zit een mooie bonus-dvd bij met nog meer leuke docu's over Gaudi. De soundtrack van deze film past trouwens perfect bij de beelden. Het geeft een heel vervreemdend effect. 5*

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

mei 2007, jammer genoeg nog lang niet af.

avatar van Ithildin

Ithildin

Sorry dat ik deze docu even met 3 tiende punt naar beneden moet halen, maar ik ben erg teleurgesteld.

Veel meer dan de bekende plaatjes uit fotoboeken over Gaudí was het niet. Ik had zo graag een meer ruimtelijke interpretatie van zijn architectuur gezien. Je hebt ten slotte niet voor niets een videocamera in plaats van een fototoestel, maar het bleef bij steadyshots en een beetje panning...

En dan de muziek! De afwisseling van Japanse/new age muziek met klassiek en barokke walsjes deed soms pijn aan mijn oren en weerspiegelde totaal niet de gevoelens die ik bij het werk van Gaudí krijg. Bij Casa Batlló hoor ik tango van Piazzolla en bij de Sagrada een requiem.

Met pijn en moeite 2,5* vanwege de adembenemende bouwkunst.

edit: nee ik kan dit niet hoger dan 2* geven