ad
  • 8.147.204 stemmen

Caterina Va in Città (2003)

Drama / Komedie | 116 minuten

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 14 oktober 2004

• Netflix Bekijk via Netflix

Over Caterina Va in Città

September 2002. De familie Iacovoni verhuist van het platteland naar Rome. Vader Giancarlo is een wraakzuchtige, ambitieuze leraar boekhouden. Hij wordt gevreesd door zijn schoonfamilie vanwege zijn veronderstelde sociale en culturele superioriteit, maar hij wordt geadoreerd door zijn vrouw Agata. Zij is een simpele plattelandsvrouw, die kinderlijk naïef is en allerlei complexen is aangepraat door haar man. Giancarlo heeft al zijn hoop gevestigd op zijn dochter Caterina, een erg verlegen dertienjarig meisje met een passie voor polyfoon zingen, die door haar vader gedwongen wordt bevriend te raken met klasgenoten die uit belangrijke families komen. Caterina's jaar op school wordt een turbulente ontdekkingsreis naar de fascinerende en beangstigende wereld van de Romeinse 'upper class'. Tegelijkertijd is dit avontuur ook een desillusie die de dromen van vader Giancarlo (Sergio Castellito) vernietigt om toe te treden tot de welgestelde klasse.

imageimage

Te zien op IFFR.

avatar van titan

titan

Sympathieke coming-of-age film met nogal erg aangedikte stereotypen. Alle fascisten zijn rijke en verwaande snobs, terwijl de communisten er ongewassen uitzien, tweedehandskleding kopen en Arafatshawls dragen.

Daarnaast vond ik de karakters van de vader en moeder van Caterina niet zo geweldig. Haar vader draait wel erg makkelijk door en haar moeder is wel een erg dom wicht. Al met al toch wel 3*.

avatar van El Ninjo

El Ninjo

Vermakelijke, onderhoudende sympathieke film, niet meer en niet minder.

(was wel een verademing om deze na Böse Zellen te zien).

avatar van manic

manic

Mij is verteld dat 't best een aardig (zij het aangezet) beeld geeft van wat er in Italië gebeurt op scholen (en verder in de maatschappij.) Ik verwacht echter meer inzicht te krijgen door La Meglio Gioventù te kijken.

Gek genoeg had ik geen idee of Caterina nou aan het acteren was, of dat ze echt zo is als ze overkomt. Laten we 't maar op 't eerste houden. De vader van Caterina vond ik overigens juist wel realistisch neergezet.

avatar van Bloompje

Bloompje

Nieuwe poster in de maak. Met Catarina zelf op de voorgrond.

avatar van manic

manic

Overigens is de dvd al te koop in Italië met Engelse en Italiaanse ondertiteling én tweetalig geluidsspoor (Engelse is niet aan te raden)

(vast ook wel ergens online te koop)

avatar van sydney

sydney

Of je bent links, of je bent rechts. Een middenweg is er blijkbaar niet. Caterina raakt verstrikt in de pogingen van mede klasgenoten om een richting te kiezen. Maar het is moeilijk als je jezelf "normaal" acht. Ik denk dat de film mooi het dilemma laat zien waarin de italianen heden ten dage leven, waar je blijkbaar 1 van de 2 kampen moet kiezen, anders hoor je er niet bij. 4,5*

avatar van Redlop

Redlop

titan schreef:

Sympathieke coming-of-age film met nogal erg aangedikte stereotypen...

Nou ja het is ook een jeugdfilm. Luchtige pretentieloze variant op Fucking Amal, met een vleugje maatschappijkritiek, zo zag ik het.

Daarbij als jeugdfilm (of coming of age-film) de leukste die ik in jaren zag. 3,5*

bram_stuckinaday

wat een fijne film! heel mooi en lief geacteerd, veel humor en italie... oew.. mooi land!

• 20969 berichten

Leuke bij rollen maar niet mijn film.

Michele Placido als zich zelf.

Roberto Benigni idem.

avatar van neo

neo (crew)

Redlop schreef:

Precies. Juist omdat het door de ogen van het kind is, zit er een bepaalde verheerlijking, als een soort magie. De film is wel zowat non-stop op de snelle tour ala Begnini die helemaal in het plaatje past van de film, ook al is het maar een cameo. 3.5 sterren

avatar van spuit11

spuit11

Ik vond de film wat tegenvallen en wat rommelig. Er gebeurde heel veel, maar het was me niet helemaal duidelijk waar de film nu werkelijk heen wilde. Vond het acteren van de ouders ook niet heel erg bijzonder.

avatar van valentino

valentino

Leuke vermakelijke film met een aantal leuke vondsten. Vooral de openingscene met de vader is echt hilarisch.

avatar van Boenga

Boenga

• 2021 berichten

Charmante en sympathieke film die (surprise, surprise) in zijn genre toch weer een stuk beter is en meer diepgang vertoont dan z'n Amerikaanse tegenhangers.

Er is niet alleen de coming-of-age van Caterina. Ook het doen en denken van de ouders (vooral de vader), politiek in het dagelijkse leven, de politieke situatie op de scholen, de klassenmaatschappij, én die invloed van al die zaken op het leven van een jong meisje worden in behoorlijke mate uitgediept en tot één geheel geboetseerd.

Wat we te zien krijgen staat dichter bij de realiteit dat wat je op het eerste zicht zou denken, en het is fijn dat Virzi geen kritieken in z'n film schuwt; 'papa links' en 'papa rechts' die handen schudden: het zegt alles over de 'verschillen'.

Af en toe mooie en warme beelden van Romeinse wijken; heel sfeervol.

De acteerprestaties zijn meer dan behoorlijk, ook (hoewel niet iedereen het daar mee eens is) van de ouders. De scene op het einde van de film waar pa zich boos maakt en ma daarop met borden begint te gooien én ze dan toch weer verder eten, allebei beschaamd om wat ze net gedaan hebben, is ijzersterk.

Meer dan degelijke film, goed voor 4*.

avatar van laundromat

laundromat

*schop* leuke film! kijken of opnemen peeps (:

Greeneyelady1

Inderdaad is dit een hele mooie film over een goedgelovig meisje die naar de grote stad gaat en daar haar plekje moet zien te bemachtigen. Gewild of ongewild.

Laat goed de verschillen zien tussen verschillende klassen, alhoewel ik het soms een tikkeltje overdreven vond worden.

Ouders van Catherina spelen erg goed hun rol. Deze film is leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van reommeke

reommeke

Mooie en goedgespeelde film. Ik vraag me alleen af waarom er hier staat dat hij 116 minuten duurt. Ruim een kwartier korter.

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Bijzonder, sterk, ontroerend, grappig en mooi.

Deze film zonder enige moeite tot laat in de avond afgekeken, er hing een mooi sfeertje. De beelden en het licht, gewoon heel vrolijk eigenlijk. Gelukkig heel veel diepgang bij veel personages, dat vind ik altijd erg fijn om te zien dat niet iedereen als een stereotype wordt neergezet.

Leuk verhaal, voldoende geacteerd. Erg genoten, meegeleefd, 4 sterren!

avatar van mikey

mikey

spuit11 schreef:

Hier ben ik het wel mee eens.

Ik vond de personages ook stereotiep of clichematig en hebben weinig met realiteit te maken. HEt moet een soort van Coming of Age voorstellen met comedy of manners elementen.

Greeneyelady1

mikey schreef:

Hier ben ik het wel mee eens.

Haha, dit is al de 3e keer dat jij je reactie hebt gewijzigd Mikey. Ik vond de 1e toch het best, waarbij je zelf op ludieke wijze je mening gaf.

avatar van mikey

mikey

Ja maar ik was toen dronken

avatar van laundromat

laundromat

Weer genoten (:

d1rty7

Een mooi grappig drama, niet zwaar op de hand. Puur entertainment deze film!

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2061 stemmen

Goede tragikomedie met correcte boodschap, met de term 'kliek'. In de Italiaanse politiek, en wellicht niet alleen de Italiaanse denken vele mensen verkeerd. De ene politieke partij is slecht, de andere goed. Men sluit zich bij zo'n partij/groep aan. Ze zijn overtuigd dat wat er ook uit de mond van hun leider komt correct is, en hetgeen wat er van de overkant komt waaien, slecht en achterbaks is. De vader van Catherina is hiermee niet akkoord en blijft zijn eigen mening behouden, zonder zich aan te sluiten bij links of rechts etc. Catherina zelf is een politiek onbewust meisje die in een klas terecht komt waar duidelijk 2 kanten zijn. Ze wordt meegesleurd door beide kanten op zijn beurt. En zo krijgen we 2 keer hetzelfde concept: met de vader van Catherina en Catherina zelf. Alleen gaan beiden hierop anders reageren.

Deze film heeft dus een zeer interessante politieke en filosofische maatschappijkritiek. Het hierdoor creëerde grote potentieel mocht naar mijn smaak op een andere manier benut worden. De film had zich wat serieuzer mogen nemen, en dat de film daardoor zwaarder zou worden, zou mij helemaal niet uitmaken. Dus zonder die geflipte personages, zonder die grote herrie die continu parten speelt, en niet meer zo'n rommelig script. Maar ja, dat is een kwestie van smaak.

BBarbie

Leuke komedie over de politieke tweedeling van Italië. Links en rechts zijn er gesloten bastions, die elkaar te vuur en te zwaard bestrijden, maar de deur dicht houden voor buitenstaanders.

Prima rollen van Castelitto, Buy en nieuwkomer Alice Teghil in de titelrol. Niet het beste werk van regisseur Paolo Virzì, maar alleszins vermakelijk.

avatar van wolfboy

wolfboy

Deze film is echt heel erg leuk.

Het begon al goed met de vader van Caterina.

Hoe hij afscheid nam van zijn klas als leraar was indrukwekkend.

Voor hem was het wachten op zijn overplaatsing naar Rome dat eindelijk ging gebeuren..

De vader van Caterina is de man waar wij het mee eens zijn, maar ook begrijpen dat hij overkomt als een sukkel.

Zijn dochter Caterina kwam meer over als prooi voor haar nieuwe omgeving.

De belevenissen in en buiten school met haar klasgenootjes waren zeer boeiend.

Deze film spreekt meer tot de verbeelding dan alle Amerikaanse films die ik tot nog toe heb gezien.

Ik houd me aanbevolen als er nog leukere films zijn op dit gebied.

Paolo Virzi heeft in ieder geval mijn aandacht weten te trekken.

De 6,9 die deze film heeft gekregen op IMDB is daarom veel te weinig.

Iedereen moet deze film ooit een keer gezien hebben.

Zo goed is het

BBarbie

@wolfboy

Ik ben het helemaal met je eens. Maar ik vind Ovosodo (1997) en vooral La Prima Cosa Bella (2010) van dezelfde regisseur nog leuker.