The Lion, the Witch and the Wardrobe (1979)

Alternatieve titel: De Verhalen van Narnia - De Leeuw, de Heks & de Kleerkast

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Bill Melendez
met de stemmen van Simon Adams, Don Parker en Beth Porter

Vier kinderen komen via een magische kleerkast in het koninkrijk Narnia terecht. Ze horen van een bange bever dat het land geterroriseerd wordt door een gemene heks die een vloek heeft uitgesproken waardoor het altijd winter is, maar nooit Kerstmis wordt.

avatar van v2000
Samen met mijn kinderen naar deze heerlijke tekenfilm gekeken. Qua animatie stelt het niets voor maar de magie is er niet minder om. Het heeft zelfs iets ontroerends. Kinderen hebben ademloos zitten kijken. Ook spannend voor volwassenen. De remake met echte acteurs zal ongetwijfeld vele malen spectaculairder zijn, maar toch vind ik dit een klein juweeltje.

avatar van Roel_
Hier was ik al jaren naar op zoek. Waarschijnlijk in 1979/1980 gezien op de duitse tv en had veel indruk gemaakt. Bij het terugkijken bleek het niet meer te zijn dan een matige animatie. 1 ster extra vanwege nostalgische redenen blablabla

avatar van soom
Lelijke animatie.. maar ik was wel benieuwd naar dit verhaal, in tekenfilm nog wel.. knullige dingetjes natuurlijk. Ik kan nu niet meer verhinderen dat ik de eerste uit 2005 toch maar eens moet gaan kijken. Niet al te veel van voorstellen, dan valt het wel mee met alles. Inleving genoeg. Paar leuke wendingen en dat is het.