Zert (1969)

3,21

Tsjechoslowakije

geregisseerd door Jaromil Jires
met Jaroslava Obermaierová, Vera Kresadlová en Jana Dítetová

Ludvik Jahn is een gebroken man. Als veelbelovende student maakte hij ooit de ogenschijnlijk onschuldige, maar onvergeeflijke fout zijn toenmalige vriendin een kaartje te sturen met de uitroep: 'lang leve Trotski'. Dit leverde hem een schorsing van de universiteit en jarenlange straf in een werkkamp op. Hij verwijt onder andere zijn vriend, tevens de voorzitter van de commissie die uitspraak deed in zijn zaak, verantwoordelijk te zijn voor zijn tragisch lot. Als hij na jaren diens vrouw ontmoet, wil hij nog maar één ding: wraak. Die blijkt echter heel wat minder zoet dan gedacht.

4 BERICHTEN 2 MENINGEN

Zachery Glass bij 'The Unbearable Lightness of Being':
Want in de verfilming van "De grap" had hij [Milan Kundera] een serieuze vinger in de pap en die mocht er best wel zijn!

Heb je deze film gezien Zachery? Is hij mooi?

avatar van Purmerend

Deze film van Jaromil Jires – een voorbeeld van de Tsjechische Nouvelle Vague - werd meteen na de Praagse Lente verboden. Naar een scenario van Milan Kundera (De ondraaglijke lichtheid van het bestaan). bron

avatar van eRCee
Verfilming van de prachtige debuutroman van Milan Kundera, een van mijn favoriete schrijvers. Best een moeilijke klus, want het boek maakt gebruik van switchende perspectieven door elk hoofdstuk aan een ander personage te koppelen. Hier gebeurt dat niet, maar Jires verwerkt in plaats daarvan allerlei flash-backs in het verhaal, waardoor zelfs regelmatig tijdslijnen door elkaar heen lopen. Helaas wordt het er daardoor niet coherenter op. Wat visueel vooral opvalt is de overbelichting van de buitenscenes, niet echt geslaagd. Sowieso wordt het niveau van de roman nergens gehaald. Dat er zo weinig tijd wordt gestoken in de uitwerking van verschillende bijpersonages, zoals in het boek wel op meesterlijke wijze gebeurt, speelt daarbij zeker een rol. Aardige film, meer niet.

avatar van Baggerman
Purmerend schreef:

Dat lijkt me niet zo gek. Milan Kundera als schrijver ken ik niet, dus geen hindernissen wat dat betreft voor mij. Ik vind het een goed script en één van de meest scherpe Tsjechische New Wave films. Van Jaromil Jires zag ik tot op heden nog niets en als ik zijn oeuvre zo eens doorneem is hij na de Praagse Lente aardig 'op non-actief' gesteld. Valerie and Her Week of Wonders moet ik toch nog maar eens opzetten.

Ik las trouwens dat Kundera er van is beschuldigd dat hij in 1950 een 22-jarige anticommunistische activist bij de politie aangaf, maar hijzelf ontkent dit. Maakt deze film wel wat saillant.

Josef Somr speelt wel prima. Verder ben ik het wel met eRCee eens dat de buitenscenes nogal overbelichtzijn, wat jammer is. En dat het een aardige film is, zeker door de korte speelduur.