The Naked Dawn (1955)

Western / Misdaad

geregisseerd door Edgar G. Ulmer
met Arthur Kennedy, Betta St. John en Eugene Iglesias

Nadat de bandiet Santiago zijn maat heeft verloren, belandt hij op de afgelegen boerderij van het jonge echtpaar Lopez. Aanvankelijk moeten Manuel en Maria niets van de gewelddadige vreemdeling weten, maar na verloop van tijd raken ze geïntrigeerd door Santiago's levensstijl van gevaar en het snelle geld.

avatar van madmax1
Prachtige karakter rol met Arthur Kennedy d ie wat ik denk hier voor het eerst een hoofdrol speelt.
Sfeer volle western met een Spaanse sound ,mooie kleuren en apart verhaal

avatar van trebremmit
Mooie rol van Kennedy inderdaad, ook het enige wat me beviel aan deze film, wat meer een drama dan een western is. Het leek af en toe wel een toneelstuk zoveel werd er gesproken, hoeft niet erg te zijn maar tegenspelers, Bette. St. John en Eugene Iglesias, vond ik erg slecht acteren. De dramatiek is op zich wel interessant alleen het werkte niet voor mij. Verder was het filmtechnisch erg saai met veel donkere scenes.
Ik las ook nog dat deze film een inspiratiebron was voor Truffout om Jules et Jim te maken.

avatar van yeyo
Je kan wel al raden wat Truffaut zag in een western over een Marxistische pistolero. Mexico in contrasten: haciendas en sombreros, kerken en bordelen. Een kneuterige would be-parvenu kan zich na jaren noeste dwangarbeid een bescheiden stukje land veroorloven en begint, Interstellar avant-la-lettre, zijn heilig boerderijtje te isoleren van de rest van de planeet. Als 'package deal' kreeg hij er van de grootgrondbezitter een tacorollend huisslaafje bij, die natuurlijk veel meer interesse voelt voor toevallige passant Santiago, de hedonistische cabaretera-frequenterende bandiet met een diepe minachting voor de waarde van geld die naar eigen zeggen de wereld wil rondreizen om te kunnen spuwen in de Afrikaanse oceaan. "Beter dan op de vloer" antwoordt huisslaafje met dromerige ogen. Ulmer wisselt de melodramatische Tennessee Williams-achtige dialogen af met extravagante humoristische sekswensen, even theatraal als jaren '20 expressionisme (vandaar waarschijnlijk dat het acteren Iglesias hier bij sommigen niet in de smaak viel). De drie sleutelpersonages (voor het overige krijgen we haast geen nevenfiguren te zien) vormen een geïmproviseerd gezin en naar het einde ontaardt de film zelfs in een Freudiaanse studie over rolpatronen: 'A Rebel without a Cause', in een post-Zapata Mexico. Jep, spek voor de bek van die Cahiers-boys!