A Mi Madre le Gustan las Mujeres (2002)

Alternatieve titel: My Mother Likes Women

Spanje

geregisseerd door Daniela Féjerman en Inés París
met Leonor Watling, Rosa Maria Sardá en María Pujalte

Elvira's moeder maakt op haar verjaardag bekend dat ze opnieuw verliefd is. De nieuwe partner is iets jonger dan zijzelf, in Tsjechië geboren, en... het is een vrouw. Elvira en haar zussen doen hun best om modern en tolerant te reageren maar eigenlijk gaat het hun voorstellingsvermogen te boven. Met name de neurotische Elvira raakt door haar moeder's keuze in een zware identiteitscrisis omtrent haar eigen seksuele voorkeur. Net nu Elvira eindelijk een man ontmoet die wel eens de ware zou kunnen zijn. De zussen vergeten al gauw hun goede voornemens en doen een poging hun moeder van de Tsjechische te scheiden en andersom.

avatar van Freud
Grappige en zeer charmante film, die erg lijdt onder een rammelend scenario, dat werkelijk van hot naar her springt, zonder dat je weet wat de film nu eigenlijk wilt aantonen of vertellen. Wel erg leuke personages die goed geacteerd zijn door een aantal bloedmooie vrouwen (allez, mijn mening toch he, ik heb hem wel gezien net na Calendar girls, misschien was ik wat beïnvloed...) Leuk en ontspannend om te zien, maar eigenlijk een beetje een zinloze film. Maar enorm aanstekelijk en sfeervol, dat wel.

sel
leuke film met leuke muziek.

avatar van betekenis
leuke film!

Inderdaad een leuke film. Ik had me er niet te veel van voorgesteld, maar hij was leuk.
Ik vond het deze keer niet eens storend dat het goed afliep.

avatar van Purmerend
Meer drama dan komedie. Maar wel een aangename film om een keertje te kijken. En wat is dat Spaans toch een mooie taal om te horen.

avatar van Djumbo
Wat ik zo leuk vond aan deze film, is de onbevangenheid en het speelse. Eigenlijk wordt het thema van het lesbische koppel op een grappige manier aangekaart. In het Katholieke Spanje is dat veel minder evident dat in Nederland.
Voor mij ook een 3,5

Een leuk, 'simpel' filmpje. Vooral leuk als je je verveeld.

avatar van adaveke
Deze speelt vandaag op het holebi filmfestival Vlaams Brabant in Diest (Studio)

locomotion
Zomaar uit het schap getrokken en niet echt op de titel gelet. Ik ben verliefd op de Spaanse taal, ook al versta ik er weinig van.
Even werd ik bang dat het op zo’n militant potten-pamflet zou uitdraaien, toen ze dat vrouwencafé in gingen, maar het viel gelukkig o zo mee.
Heerlijk niemendalletje met een sympathieke cast.
Leonor Watling – nooit van gehoord – heeft mijn hart gestolen. Echt zo’n actrice die, als je het mij vraagt, in elke soort rol weet te overtuigen.

Film die doet denken aan het werk van Almodóvar maar er niet geheel aan kan tippen. Deze romantische komedie is wel recht-door-zee, lekker chaotisch en zodra de film begint weet je hoe het afloopt.

Vlotte en grappige komedie met een leuk einde. Een beetje voorspelbaar, maar niettemin een aanrader voor anderhalf uur gedachteloos vermaak.