Entre Chiens et Loups (2002)

Alternatieve titel: Break of Dawn

Frankrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Alexandre Arcady
met Richard Berry, Saïd Taghmaoui en Joaquim de Almeida

De raadselachtige Radman huurt twee mannen in om tegen een beloning van 1 miljoen dollar om te komen tijdens een in scène gezette moord in Boekarest. Deze twee mannen zijn Adrien, een specialist op het gebied van riskante bankovervallen en Werner, een jonge huurling en tevens professioneel scherpschutter. Beide mannen zijn bereid hun leven te geven, Adrien omdat hij ongeneeslijk ziek is en Werner om zo zijn familie financieel veilig te stellen. Op het cruciale moment gaat niets volgens plan...

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Zotezien een vrij onbekende film op moviemeter.
Deze dvd kreeg ik toevallig in mijn bezit en heb deze ook een behoorlijke tijd op de plank laten liggen..
Vanavond deze film tochmaar eens opgezet.. mijn verwachtingen waren niet erg hoog.. maar deze film was gelukkig een grote meevaller!
Redelijk geacteerd en een vrij standaard maar wel boeiend verhaal.
Goede actie scenens en ook mooi in beeld gebracht.. dit soort films kijk je puur om hetvermaak.. en daar is deze zeker in geslaagd!
Omdat het een film was die ik zonder te irriteren heb gekeken.. en een film die weet te boeien tot het eind geef ikdeze film een halve ster boven het gemiddelde.. 3,5 sterren voor het redelijke verhaal.. de redelijke acteurs en natuurlijk een avondje film vermaak op een niet te hoog niveau..

avatar van Filmkriebel
De regie is professioneel en erg Amerikaans voor een Franse film. De actie is bij vlagen erg goed en het duo Berry-Taghmaoui werkt wel op het scherm. Richard Berry is een veteraan acteur van Franse politiefilms, en speelt opnieuw een droge en gekwelde man. Taghmaoui schittert momenteel reeds internationaal (zie "Traitor") en geeft dynamisme aan het duo. Hij deed me nu en dan denken aan Martin Riggs uit "Lethal Weapon".

Het verhaal is de grote handicap : twee mensen worden ingehuurd door een sinister personage om een Roemeense politicus te vermoorden, met de wetenschap dat ze zelf neergeschoten zullen worden de seconden daarna. Geen probleem : de één is terminaal ziek en de ander heeft zelfmoordneigingen. De aanslag neemt echter een andere wending aan en ze blijven in leven . Nogal onlogisch om dan voortdurend op de vlucht te slaan alsof hun leven ervan afhangt. Als ze toch willen sterven, waarom doen ze zoveel moeite om levend te blijven???

Met die wetenschap is de film absoluut niet spannend meer en kon het me nog weinig schelen hoe het zou aflopen.