Invasion USA (1952)

Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Alfred E. Green
met Gerald Mohr, Peggie Castle en Erik Blythe

Vijf mensen zitten samen met de geheimzinnige Mr. Ohman in een café als ze te horen krijgen dat de Russen Amerika hebben aangevallen. De vijf gaan allemaal hun eigen weg om hun steentje bij te dragen voor het behoud van de democratie, maar kunnen niet voorkomen dat Manhattan wordt verwoest door een atoombom.

avatar van otherfool
Invasion of the Stock Footage was allicht een betere titel geweest.

Commie-paranoia naar het volgende level; de Russen (hoewel ze nooit bij naam worden genoemd) vallen daadwerkelijk aan en terwijl de ene na de andere atoombom valt (die verrassend weinig slachtoffers eisen overigens, maargoed) volgen wij de caféklanten die allen hun eigen weg zoeken (en daarbij wel erg kalm blijven).

Opmerkelijk defaitisme bij het groepje, hier zit geen Chuck Norris tussen, totdat aan het einde blijkt dat het - oh geweldig - allemaal een droom bleek te zijn. Bah, wat een goedkope en vervelende wending.

Leukste scene is als Russische soldaten verkleed als Amerikanen bij een securitypost komen. Onze Yank vertrouwt het zaakje niet:

So you are from Illinois?
- Yess Yess Illinois. Chicago.
What do you think of the Cubs?
- Cubs... is... small... animal?
Get them!

Of iets dergelijks. Nuja, moraal van het verhaal: meer tanks bouwen, minder tractors.

1,5*.

avatar van Vinokourov
Curieus stukje propaganda. Op een gegeven moment werd wel een hele hoop stock-footage misbruikt en werd het veel te saai, terwijl de premisse me nog veelbelovend leek. Wel bijzonder geinig was de scene richting het eind met die dronken Russen . Het einde is trouwens echt een afknapper van jewelste en te gemakkelijk. Met een 1,5* komt deze film er nog genadig van af.

avatar van alex____94
weet iemand waar ik deze kan vinden? Ben hier al een tijdje naar op zoek, maar vind hem nergens!

avatar van Vinokourov
alex____94 schreef:

Deze film is getoond tijdens een van de MST3K-afleveringen.

avatar van alex____94
Vinokourov schreef:

Deze film is getoond tijdens een van de MST3K-afleveringen.

zou hem liefst zonder dat idiote gebrabbel ertussen zien eerlijk gezegd.
Ik heb hem gevonden op een Amerikaanse site, maar die dvd's hebben een andere regiocode. Weet er iemand soms of hij ergens in Europa te verkrijgen is?

wat een afschuwelijke film! en daarom hou ik er zo van