• 8.561.456 stemmen

Met onder meer: Sabine Azéma, Pierre Arditi en Audrey Tautou

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 24 juni 2004

Plot Pas sur la Bouche

Tijdens haar verblijf in de Verenigde Staten trouwde Gilberte voor het eerst met een Amerikaan, Eric Thomson. Hun huwelijk liep uit op een sisser. Maar dit huwelijk werd nooit gelegaliseerd door het Franse consulaat en wordt dus niet erkend in Frankrijk. Eens terug in Frankrijk trouwt Gilberte met Georges Valandray, een metaalbewerker. Georges, die van mening is dat je enkel en alleen gelukkig kan zijn in een huwelijk als je de eerste voor haar bent, wordt in het ongewisse gelaten over Gilbertes eerste huwelijk met Eric Thomson. Enkel de zus van Gilberte, Arlette Poumaillac, is van het eerste huwelijk op de hoogte. Maar wat gebeurt er als Georges Valandray, puur toevallig, zaken gaat doen met Eric Thomson en ze het goed met elkaar kunnen vinden?

Gilberte Valandray

Arlette Poumaillac

Huguette Verberie

Georges Valandray

Madame Foin

avatar van Mug

Mug

Onterecht laag gemiddelde, hoewel het zeer begrijpelijk is dat een operette [platte klucht meets platte musical] uit 1925 niet bij een filmliefhebber in de smaak zal vallen.

In huize Mug, waar het edelkitsch alarm [hoera] luid te horen was, wilde de film maar niet loskomen het eerste kwartier, maar daarna werd het toch genieten geblazen. Niet omdat het zo briljant was, maar door het feit dat de cast, aankleding en muziek zoveel plezier uitstraalden. De acteurs mochten zelf hun liedjes zingen (vandaar dat het niet 'briljant' is, het is hier en daar flink schrikken) en het script laat veel ruimte aan 'de kijker betrekken bij de film' door de acteurs hier en daar commentaar te leveren in de camera. Ach, een liefdesduet tussen Sabine Azéma en Pierre Arditi terwijl ze kreeften deponeren in een megagrote pan met kokend water is toch het toppunt van romantiek, n'est ce pas?

3,5* voor dit kitscherige huzarenstukje van de regisseur die vooral faam verwierf door het meesterwerk Nuit et Brouillard, een documentaire over de Holocaust.

Zij die van Ozons 8 Femmes wisten te genieten...probeer dit eens.

avatar van Malick

Malick

Mijn eerste film van Alain Resnais en wat voor een vreselijke musical was dit zeg. Terwijl ik dat op voorhand niet kon vinden op de dvd-hoes! Na plusminus tien minuten en drie liedjes verder had ik het in de gaten dit wordt weer een loodzware filmrit. Bij vrijwel elk liedje wordt de kijker iets toegesproken en naar het zoveelste commentaar van de castleden werd ik gek. Plus dat het gezang van de acteurs zelf afkomstig was en dat het echt niet helder en zuiver aanklonk was dit alweer de vreselijkste musical in tijden. Het wordt tijd dat ik naar de klassieker(s) grijp van Resnais en dat deze drievoudige winnaar van de Césars, compleet vergeet!

avatar van wyatt earp

wyatt earp

• 2012 stemmen

Veel te laag gemiddelde. Ondanks dat ik in het begin mijn twijfels had, en zelfs de neiging had om hem uit te zetten, heb ik het toch uitgehouden en het bleek toch nog een leuke film te worden. Ik wist overigens van te voren niet dat het een musical was. Ondanks dat het absoluut niet mijn favoriete genre is, vond ik de liedjes toch wel leuk om te horen en te zien. Het is behoorlijk voorspelbaar, maar ondanks alles heb ik ervan kunnen genieten.