Heat (1972)

Alternatieve titel: Andy Warhol's Heat

Komedie / Drama

geregisseerd door Paul Morrissey
met Joe Dallesandro, Sylvia Miles en Andrea Feldman

Joey, een werkloze acteur en een voormalige kindster, keert terug naar Hollywood om te proberen daar een comeback te maken. Hij ontmoet Sally, een actrice op leeftijd. Zij wil zijn acteercarriere wel een beetje op gang helpen, als hij tenminste in ruil daarvoor met haar naar bed gaat. Wanneer de dochter van Sally Joey ontmoet maakt ze het uit met haar vriendin en probeert ze Joey aan de haak te slaan.

De derde film in 'The Trilogy' (na Flesh en Trash), zoals Morrissey het noemde, al is het moeilijk om te zien waar het verband ligt. Morrissey (en Warhol) maakten wel meer films met Dallesandro in de hoofdrol, en deze film is zowel qua toon als inhoud totaal verschillend van de eerdere twee films. De setting is verplaatst van de grauwe New Yorkse achterbuurten naar zonnig Californië, waar een groep has-been acteurs zich ophoudt in een goedkoop hotel.

Heat is een verrassend plot-gestuurde satire, die elders op internet wel een parodie op Sunset Blvd. wordt genoemd, maar mij persoonlijk meer deed denken aan Sweet Bird of Youth, maar dan verfilmd door Russ Meyer. Als Dallesandro niet de hoofdrol had gehad, zou je nooit geraden kunnen hebben dat dit uit de Warhol-stal komt. Morrissey is inmiddels ver verwijderd van alles wat Warhol ooit omarmde in z'n alternatieve filmkunst (Morrissey zou deze ontwikkeling echter voortzetten en later de heel vermakelijke maar naar verhouding behoorlijk conventionele horrorfilms Blood for Dracula en Flesh for Frankenstein maken).

De toenemende conventionaliteit brengt echter ook nieuwe problemen met zich mee: zaken als montage, cameravoering en vooral acteerwerk gaan nu opeens relevant worden, en daarin schiet Heat hopeloos tekort. Sylvia Miles (de enige serieuze actrice in de cast) zet een prima rol neer, en Dallesandro is toepasselijk apatisch, maar Ast en vooral Feldman zijn een regelrechte ramp als actrice. De film moet voor satire doorgaan (en is vaak te grotesk om serieus genomen te worden), maar het materiaal mist de energie om daarin te slagen. 2,5 *

avatar van stephan73
Derde en minste deel van de Joe Dallesandro trilogie. Het ziet er ietsjes minder amateuristisch uit (het heeft zelfs muziek van John Cale), maar het acteerwerk is van zo'n laag niveau. Daarnaast is het verhaal ook een stuk minder "leuk".

Nee.. Flash, Trash en Heat blijkt uiteindelijk toch niet echt voor mij bedoeld!

Ik kan maar niet warm lopen voor de 'Andy Warhol films' rondom de pseudo hippies: slordig, woelig, zonder enige intelligentie en slecht geacteerd en geregisseerd.