SuperTex (2003)

Alternatieve titel: Supertex - Eine Stunde im Paradies

Duitsland / Nederland

geregisseerd door Jan Schütte
met Stephen Mangan, Jan Decleir en Maureen Lipman

Max Breslauer, zoon van een succesvolle Amsterdamse textielgigant, probeert emotioneel los te komen van zijn vader en datgene waar hij voor staat, maar tegelijk hunkert hij naar zijn erkenning. Het traditioneel geleide bedrijf SuperTex en de stijve joodse traditie botsen nogal met Max' kijk op de wereld. Dat Max van twee heel uiteenlopende vrouwen houdt, wijst ook op een innerlijk conflict.

AHWA
Dit is volgens mij naar een boek van Leon de Winter. Ik heb het gelezen, vond het maar een vaag boek, maar misschien snapte ik de achterliggende boodschap niet zo goed

avatar van Cheiz
AHWA schreef:

Dit is volgens mij naar een boek van Leon de Winter.

Dat is correct .

Art
Werkelijk een prachtig boek. Ik ben benieuwd of het sterke verhaal ook standhoudt op het witte doek. Trouwens, waarom staat Stephen Mangan niet vermeld bij de acteurs? Hij is degene die Max speelt, en dat personage is niet onbelangerijk in de film

Art schreef:

De namen stonden ten tijde van toevoeging nog niet ingevuld op imdb, geloof ik. Ik heb 't nu even aangepast.

Doet een beetje aan de Festen poster denken. Maar wel beter dan de insichtkaart die hierboven staat.
Goed, die maar doen!

avatar van titan
Matige film. Allereerst is het al raar dat er in een film over Nederlanders die in Nederland wonen Engels wordt gesproken. Als dat het steenkolenengels van Decleir is wordt het helemaal tenenkrommend. Daarnaast wil het verhaal nergens pakkend worden en Volgen de onlogische en afgeraffelde plotwendingen elkaar gauw op. 2*.

Dustyfan
Dinsdag 16 maart zijn schrijver en filmmaker Leon de Winter, acteur Jan Decleir en regisseur Jan Schütte te gast in LUX in Nijmegen, ter gelegenheid van een speciale voorpremière van Supertex, de verfilming van de gelijknamige roman van Leon de Winter.

Bron: Oene Kummer Nieuwsbrief

avatar van Redlop
'Je neemt een boek, zet het rechtop op een lessenaar en je zet er een camera voor. Dan open je het boek en laat je de camera rustig alle pagina's filmen. Dat is de enige boekverfilming die recht doet aan het boek.'

Leon de Winter

Leon de Winter is sowieso iemand die zichzelf en z'n vak erg graag ophemelt, dus wat dat betreft niet echt een verrassende uitspraak.

zowel de titel als het verhaal als de uitwerking (bv feit dat er ´engels´ wordt gesproken) doen vermoeden dat er voornamelijk is gegokt op een klein internationaal kassuccesje; voornamelijk voor de poen dus, net zoals in Flodder altijd met van die amerikaanse bakken en vage kentekenborden werd gereden alleen om de film een ´internationaal allure´ te geven. Denk dat ze in het buitenland de indruk krijgen dat ze een bord boerenkool met worst voorgeschoteld krijgen als ze deze film zien...vlees noch vis dus.

boring saai en meer van dit soort uitspraken.

Is dat een serieuze vraag ?

FisherKing
Ja, was ie niet binnen een week al uit de bios ?

avatar van moviefreak#1
Hij heeft in Eindhoven zelfs 2 weken gedraaid

Art schreef:

Ik heb het boek niet gelezen, maar als het boek werkelijk prachtig is, houdt het, althans in deze verfilming, geen stand op het witte doek. De hoofdpersoon Max weet op geen enkel moment enige sympathie op te wekken; van het begin af aan wens je hem alleen maar het slechtste toe. Over zijn beweegredenen om bepaalde dingen te doen of te laten, tasten we meestal in het duister, net als bij de meeste andere hoofdpersonages trouwens. En met enkele volstrekt onduidelijke scenewisselingen draagt ook de montage niet bij aan een overtuigend en zinvol geheel.
Met 1½ * is deze film rijkelijk beloond.

De elementen die het boek zo sterk maken, hebben ze in de adaptie niet naar voren laten komen. Bijvoorbeeld dat Eshter Orthodox Joods werd, en naar Israel emigreerde, werd naar mijn smaak veel te weinig uitgediept. De vrouwen hingen er maar wat bij. Maar Boy vond ik juist weer een te grote mond hebben. Hij was niet zielig genoeg.

Hadden ze meer het boek gevolgd, dan hadden ze een veel groter succes gehad. Ze wilde alle elementen uit het boek terugbrengen in de film. Wat een te lange film had opgeleverd. Maar nu lijkt het op een stelletje bij elkaar geharkte scene's. Spijtig.

avatar van mdj
mdj
Eerst het boek gelezen en toen de film van video bekeken. Het boek vond ik matig, maar de film is nog matiger omdat het een vlak chronologisch verhaal is geworden.
De twee broers lijken in feite ook teveel op elkaar. Terwijl het er juist omgaat dat de ene geslaagd is en de ander wat een schlemiel. Ben het met empirekees eens dat Boy veel te sterk werd neergezet. En Max juist te zwak, als een vrij doorsnee figuur terwijl het in het boek een enorme rotzak is.

Opvallend was trouwens dat in het boek duidelijk van een aantal personages gezegd wordt dat ze een aanzienlijke omvang hebben. De moeder bv wordt in het boek als een echte dikke jiddische mamma neergezet, Max zelf als veel te zwaar wat hem in de weg zit en Lea als een onooglijk propje (het enige wat Max kan krijgen krijg je de indruk). In alledrie de gevallen past het bij de personages en in alledrie de gevallen vind je in de film enkel slanke mensen!

Alles wat in het boek nog enigszins apart gevonden is, is in de film teruggebracht tot een clichématige scene lijkt het wel. Niet heel erg slecht, maar allemaal nogal middelmatig terwijl als het boek meer aangehouden was, ik de film denk ik beter gevonden had dan het boek. Wat in het boek te dik is aangezet, had ik in de film denk ik wel geaccepteerd.

joyce.b
misschien scheelt het dat ik het boek niet heb gelezen....ik kon niet weten hoe zielig boy moet zijn,of hoezeer de vrouwen in de film erbij hangen,terwijl ze in het boek een grotere rol hebben,of hoe dik de jiddische mamma nou eigenlijk was...

vond het wel een aardige film,een 3,5

Hoe was Preisners muziek, eigenlijk?

neo (crew)
Ik heb de film zojuist gekocht. Je hoort het zeer binnenkort van mij.

neo (crew)
Veel mensen die het boek hebben gelezen waren nogal teleurgesteld in de verfilming. Dat ook niet lezers dat zijn, kan ik mij ook heel goed in verplaatsen. Iedereen is vanaf het begin egoistisch en dan kan het moeilijk zijn om met iemand mee te leven. Vond het toch een zeer aardige film, met solide drama en prachtige acteerprestaties. De muziek van Preisner is ook prachtig: mijn recensie. 3 sterren

robertus65
De film kon op mij geen indruk maken. De film laat wat zien over een stel joodse yuppiebroers. Het meest tekenend voor de film was ergens halverwege toen bij zo'n oersaaie vergadering over de toekomst van de nieuwste bedrijfsstrategieën Jan Decleir in slaap viel.