Les Gaietés de l'Escadron (1932)

Alternatieve titel: Fun in Barracks

Frankrijk

geregisseerd door Maurice Tourneur
met Fernandel, Jean Gabin en Raimu

Militaire klucht. Een provinciale dienstplichtige snapt niets van militaire orders en wordt het doelwit van grappen en boosaardigheden van een adjudant. Een oudgediende kapitein weet echter de door de adjudant opgelegde discipline te verzachten.

Wat zie ik, nog geen stemmen voor deze gekende klassieker met Fernandel, Raimu en Gabin
Niet zo vreemd eigenlijk, want deze film is extreem gedateerd en alleen nog geschikt voor mensen die voor 1940 in Frankrijk in dienst hebben gezeten, en daar zijn er hier denk ik niet zo veel van. Gebaseerd op een klassieke klucht van Courteline uit 1890, een van zijn vele satires op het militaire leven.
De enige reden om hier nu nog naar te lijken is het optreden van een 28-jarige pre superster Gabin als recruut die continu strafcorvee heeft wegens wangedrag en rondloopt in een soort juten zak, en een 29 jarige nog niet overbekende Fernandel als het onnozele vaandrigje uit de provincie dat uiteraard het slachtoffer is van allerhande geintjes. Afgaande op de naam Vanderaeghe zou Fernandel hier een soort Belg moeten zijn, maar volgens mij zeggen die geen preseng als ze present bedoelen.
De eigenlijke ster- zoals de poster ook suggereert- is Raimu als vaderfiguur en kapitein die waakt over zijn ondergeschikten als waren het echt zijn kinderen. Grappig was wel zijn manier van lopen, helemaal krom door het vele paardzitten en rijden.

avatar van Darbie
Jean Gabin én Fernandel in één film, dat leek me een tegenstrijdigheid, maar in deze slappe en hinderlijk schreeuwerige soldatenklucht onder het motto "doe maar een beetje gek, dan wordt het vast wel leuk", maakt het überhaupt niet meer uit wie er meespeelt.

Erg gedateerd, maar het zou me niet verbazen dat de gemiddelde Franse bioscoopbezoeker in 1932 van zijn stoel is gevallen van het lachen.

avatar van Brix
De gedeeltelijke, en vervreemdende, inkleuring van de film vind ik wel grappig.

Ook wel aardig dat een van mijn favoriete regisseurs, Jacques Tourneur (zoon van Maurice) de editing v.d. film deed.

avatar van adso

Lijkt mij ook Darbie! Ik vond m.n. het einde, het bezoek van de generaal, wel wat hebben.