Leedvermaak (1989)

Nederland

geregisseerd door Frans Weisz
met Pierre Bokma, Catherine ten Bruggencate en Kitty Courbois

Verfilming van Judith Herzbergs stuk over bruiloftsfeest in het begin van de 70-er jaren dat overschaduwd wordt door herinneringen aan de holocaust. Op de achtergrond van dit ogenschijnlijk vrolijke feest blijkt het persoonlijke verleden van alle betrokkenen zo'n belangrijke rol te spelen dat het niemand lukt om echt feest te vieren.

Veel leed gezien, weinig vermaak.
Een film met allemaal nare mensen. Af en toe interessant, maar zonder een echt verhaal.

avatar van Mug
Mug
Acteurs [m.n. Kitty Courbois en Rijk de Gooyer) zijn zeer goed op dreef in dit eerste deel van een (oh oh, hipperdehip) trilogie. Tenminste, in het theater, derde deel is (nog) niet verfilmd.

Probleem is het script, dat met het optrommelen van het soort geestachtige personage Daniel [zal vast symbolisch zijn] haar eigen graf graaft. De verschillende verhaallijnen en problemen van de personages (hoofdzakelijk omgaan met het overleven van de Tweede Wereldoorlog) zijn prima, maar door het gedraal van hen door de verschillende ruimtes in het grote huis en compleet verlies van de werkelijke tijdstip in het verhaal, komt het nogal rommelig over. Erg jammer. 2,5*, opvolger Qui Vive is beter uitgewerkt.

Te lang geleden gezien. Kon me er iig weinig meer van herinneren. Nu opnieuw gezien in een behoorlijk beroerde print op het NFF.

Duidelijk erg veel theater en net wat te veel gelul. De karrenvracht aan sterke acteurs maakt het overigens wel aangenaam...