Una Breve Vacanza (1973)

Alternatieve titel: A Brief Vacation

Italië / Spanje

geregisseerd door Vittorio De Sica
met Renato Salvatori, Florinda Bolkan en Daniel Quenaud

Clara Mataro moet na iedere lange werkdag in de fabriek ook nog voor haar familie zorgen. Het gaat slecht met haar en ze laat zich onderzoeken. Clara blijkt een longontsteking te hebben en moet naar een sanatorium. De familie ziet dit vooral als een financieel verlies, maar voor Clara zelf is het even een nieuw leven. In het sanatorium krijgt ze nieuwe vriendinnen en vindt ze haar zelfvertrouwen terug. Dan staat haar familie op de stoep om haar op te halen...

avatar van Mochizuki Rokuro
Een vervelende film. Mede vanwege de door hoofdpersoon Bolkan gespeelde Italiaanse volksvrouw (met alle negatieve vooroordelen daarin samengebald). De Sica was nooit mijn favoriet, maar veel slapper en oninteressanter dan dit zal het wel niet worden.