Mijn Nachten met Susan, Olga, Albert, Julie, Piet & Sandra (1975)

Alternatieve titel: Mijn Nachten met Susan, Olga, Albert, Julie, Bill & Sandra

Nederland
Thriller

geregisseerd door Pim de la Parra
met Willeke Van Ammelrooy, Hans van der Gragt en Nelly Frijda

Susan (Willeke Van Ammelrooy) woont met enkele wulpse vriendinnen op een idyllisch boerderijtje. Een aantal absurde moordpartijen vindt plaats door de op seksbeluste vamps. De beschuldigingen gaan echter uit naar Piet (Nelly Frijda), de gekke vrouw aan de andere kant van de sloot. Een jonge klusjesman laat zich er verrassen door de gevaarlijke dames...

Een staaltje van onbekommerd filmmaken, om het maar es vriendelijk te zeggen. Vijf scenaristen hebben een verhaaltje van niks bij elkaargeschreven. Cox Habbema gaf haar rol terug en dat werd Willeke van Ammelrooy, Dora van der Groen werd Nelly Frijda, Rutger Hauer werd Hans van der Gragt. Wie ? Hans van der Gragt. Twee volstrekt onbekende meisjes (van wie er eén Franulka heette - zoiets onthou je dan) speelden twee blote meisjes. Nooit meer teruggezien.
Maar ach : Pim & Wim brachten leven in de brouwerij. En je kon ze niets kwalijk nemen.

FisherKing
En Together/Tillsammans speelt in hetzelfde jaar

Een beetje afstand nemen is nooit weg.

wel lachen om een homosexueel[serge henri valcke]met vrouwen te zien vrijen!nelly frijda is in deze film al ma flodder.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
is valcke homo?? ben je niet in de war met zijn Vlaamsche Pot-rol?

Jordy schreef:

is valcke homo??

Is de paus katholiek?

Leeft de paus nog??

volgens prive,story en alle andere shit{zelfs panorama]beweren dat serge een homo is.staat altijd met een vriend of zijn vriend op de foto.ik heb niets tegen dit soort mensen.

Ed
eternal dark schreef:

'Dit soort mensen' klinkt anders ook niet erg respectvol.

Hij hoeft toch ook niet respectvol te zijn tegen makers van roddelbladen?

mijn reactie wordt verkeerd gelezen,ik heb niets tegen homosexuelen.maar ik vind het gewoon lachen dat deze mensen met vrouwen vrijen terwijl ze van mannen houden.

Ed
eternal dark schreef:

Andersom gebeurt ook: heteroseksuelen die homo's spelen. Het vereist wat inlevingsvermogen, maar daar ben je dan ook acteur/actrice voor.

Of bi !!

Magere film van De la Parra. Duidelijk een voorbeeld van ongeinspireerd filmen en kijken wat er van komt. Met dit plot had Pim veel meer kunnen doen, maar doordat hij zich weer liet verleiden tot veel te veel bloot is er van enige vordering in het verhaal geen sprake.

Die twee blije kippen die driekwart van de tijd naakt in beeld lopen kunnen niet acteren. Leek wel een stel oversexte pubers, wanhopig op zoek naar een partner om die dan opeens te vermoorden, God mag weten waarom ook.

Van spanning is totaal geen sprake. Maar vervelen doe je je toch niet. Het is allemaal vaag en oppervlakkig, maar op de een of andere manier boeit het toch.

Het einde vond ik dan wel weer mooi. Misschien juist omdat die twee blote meisjes daar op een gruwelijke, maar prachtige wijze vermoord worden. En dat eindshot met Nelly Frijda is eigenlijk lachwekkend, hoe krampachtig ze haar ogen in die houding probeert te houden .

MIJN NACHTEN MET... is de minste film die Pim de la Parra heeft geregisseerd. Mager verhaaltje, dat op een achternamiddag in elkaar lijkt te zijn gedraaid. Willeke van Ammelrooy is weer charmant in haar zoveelste Scorpio-film, en er zit zoals we nu wel gewend zijn van De la Parra veel bloot en sex in de film. Het is alles bij elkaar niet eens een vervelende film, hij is best onderhoudend, maar spannend of opwindend wil het maar niet worden.

Het camerawerk van Marc Felperlaan van de
polderlandschappen is erg mooi en sfeervol, en Serge Henri Valcke en Nelly Frijda hebben leuke bijrollen als enigszins verknipte figuren.

Hans van der Gragt in de mannelijke hoofdrol heeft weinig uitstraling en acteertalent, en het is niet vreemd dat we hem daarna nog maar weinig hebben gezien. Oorspronkelijk wilde de la Parra Rutger Hauer als tegenspeler van Van Ammelrooy, maar producent Rob Houwer, bij wie hij exclusief onder contract stond, wilde hem niet afstaan.

De muziek, van Elisabeth Lutyens, werkt je op een gegeven moment op de zenuwen en is niet om over naar huis te schrijven.

Er zitten weinig hoogtepunten in de film, het is allemaal best vermakelijk, maar het laat uiteindelijk weinig sporen na.

Matige film. Overdreven seks scene's maken het flinterdunne verhaaltje teminste nog iets interessanter, als dat er niet in zat was het helemaal een drama. Het verhaal slaat nergens op, Nelly Frijda heeft geen regel tekst en om nog maar te zwijgen over het acteerwerk van de 2 'wulpse' vriendinnen. Enkele hoogtepunten mooi camerawerk van Marc Felperlaan en ook Willeke Van Ammelrooy speelde een leuke rol, muziek ook niet echt wat op aan te merken simpele maar goede sfeermuziek.

2,5* ster

robertus65
Zwakke film, sloeg allemaal nergens op, lijkt alleen maar te gaan om het bloot, want het verhaal is nou niet erg geloofwaardig, is ook nooit spannend, ondanks de `Hitchcock` achtige muziek. Leuk om homo Valcke als hetero te zien en Ma Flodder in haar jonge jaren (weinig veranderd, was toen ook al aan de whiskey).

avatar van niethie
Ach wat wil je nog meer, twee constant naakt rondrennende huppelkutjes, Ma Flodder in haar jonge jaren en inderdaad (verrasend) Valcke als hetero en nog een hoop andere bizarre situaties, het is zeker geen goede film maar als je het niet te serieus neemt allemaal valt er nog genoeg te beleven, gewoon dom (exploitation achtig) vermaak dat door het aparte sfeertje en al die overdreven situaties en bizarre- personages prima wegkeek.

2,5 sterren

Heel lang geleden gezien, hij stond toen in de videotheek en ik was nieuwsgierig. Maar wat een flutfilm. Willeke van Ammelrooy liet zich werkelijk overal voor strikken, heb ik wel eens gedacht. Heb van haar zelfs wel eens een zeer obscure Italiaanse film gezien. Maar eind goed al goed, Willeke vind ik nu een zeer gerespecteerd actrice met een zeer geloofwaardige Beatrix als magnum opus. Maar destijds.... sjonge jonge wat een lege warboel. Kan me niet voorstellen dat heel Nederland zo was ten tijde van mijn kinderjaren...... (Piet Piet gekke piet, zie je mijn kut, zie je mijn tiet.... om je heel erg voor te schamen.)

Ik heb me toch niet echt verveeld met deze film. De sex en het bloot maakten het weliswaar weer echt Nederlands maar de hele sfeer juist weer niet,vond ik. En...voor de verandering eens geen plukken shag onder de armen van de dames! De eerste 10 minuten denk je nog van waar gaat dit nou weer heen,maar al met al een geinig filmpje. En dat er niet echt een motief voor met name de eerste moord is...tja,de kranten staan er vandaag de dag nog steeds vol mee toch? En Nelly deed inderdaad alvast inspiratie op voor haar rol als ma Flodder,11 jaar later,met de whisky en de sigaren!

avatar van beavis
Erg leuke exploitation thriller/comedy van Nederlandse bodem. Niet gek om ook Harry Kümel als schrijver in de credits te zien staan.

Opvallende zaken zijn:
- de reeds vaak genoemde rol van Nelly Frijda die gewoon de blauwprint is van Ma Flodder. De sigaren, de drank, de jurk... en ze heet tenslotte Piet in de film terwijl Ma Flodder haar dochter Kees noemde, kan geen toeval zijn.

- en het dames-duo Olga en Sandra die in hun rol ergens een middenweg vinden tussen een tweeling vampier uit een Rollin film en de lift-meisjes uit Toren C (wat errug!). Vooral Olga/Franulka was apart, sterk en intrigerend. Ze deed me op momenten denken aan Anulka uit Vampyres (die naam kan toch geen toeval zijn, en die film was toen ook nét uit...), dan weer aan Yolandi en soms aan een jonge versie van Judith Osborn (zou het?)

Het is duidelijk waarom van Ammelrooy dit soort films goed kon dragen; erg fijne uitstraling (zit vooral in de stem denk ik eigenlijk, maar goeie blik ook) en bij tijden wordt ook echt wel sfeer gecreëerd. De humor en de focus op het bloot zit dit verder ook niet in de weg. Wat het wel in de weg zit is een laag budget, wat ongetwijfeld een haastig draai-schema en enkele mindere acteurs opleverde en het scenario kent uiteindelijk toch ook net wat te weinig mysterie en/of hysterie... het loopt een tikkeltje voorspelbaar af... anders zou dit echt een grote cult-hit kunnen (moeten!) zijn.

Na ruim 30 jaar weer eens gekeken. En ik vind het eigenlijk lang geen slechte film, al blijft het onduidelijk waarom Susan naar Menton moet. Piet is eigenlijk een briljant karakter. Gek, maar ook weer niet. Hans van der Gragt als de hunk is goed gecast, Serge Henri Valcke ook als verknipte kluizenaar. Julie komt lang niet uit de verf, tot Olga en Sandra haar de ultieme pesterij aandoen.... wow wat een spel als ze compleet flipt. Helemaal niet gek deze film.

Ik lees dat de boerderij van Fons Elders in Warder als locatie heeft gediend. Blijkbaar zag je in die tijd - begin jaren 70 - dat het platteland ineens in trek kwam bij bepaalde lagen van de bevolking. Noem ze artistiekelingen. Noem ze intellectuelen. Hippies? "En toen Fons in Warder kwam wonen haalde hij zijn hele boerderij leeg en zette de wc-pot in het midden neer, zodat je te midden van iedereen je behoefte kon doen. Het was vrijheid blijheid”.
Kunstenaarsdorp Warder | groot-waterland.nl

Dat beeld rijmt dan weer met mijn eigen jeugdherinneringen. Niet die van de de wc-pot in het midden (haha!) maar wel de opkomst van huisvesting van import westerlingen op het platteland.
Ikzelf heb mijn jeugd op het platteland in Friesland doorgebracht. En weet nog dat de (toen) bekende seksuoloog Wafelbakker ineens bij ons in de buurt woonde. Dokter Roorda insgelijks. Peter Haack - bekend van Showroom - ook niet ver van mijn ouderlijk huis. Commune in de Knipe (Zestienroeden).

Deze Fons Elders past m.i. in dat rijtje. De artistieke intellectuele import westerling - Normaal heeft ze bezongen! - die buiten uit gaat wonen. En dan écht buitenuit. Niet in het dorp zelf maar ver weg in de ruilverkaveling.
Schieten me nog Berend Boudewijn in Pingjum en Ronnie Bierman in Terband te binnen.

Kortom, mooi sfeerbeeld deze film. Nostalgie. Weilanden.

Quido schreef:

Vond ik dus ook. Of zoals hugohei opmerkte: staaltje van onbekommerd filmmaken van Pim & Wim. Heb me wel vermaakt met deze film, die filmvriend lakte99 ter beschikking heeft gesteld omdat ik geen idee had hoe deze te bemachtigen.

Het gaat hier natuurlijk gewoon om een commune, al wordt het zo nergens genoemd. Er waren er heel veel van in die jaren, ieder met z'n vaak absurde leefregels. Ze hebben zichzelf overleefd. Het verhaaltje stelt natuurlijk weinig voor, maar ik zat toch geboeid te kijken, want wat lijkt op een komedie is het in feite helemaal niet. Heeft m.i. ook wel degelijk wat absurdistische trekjes en dat mag ik wel. Met plezier gekeken, zeker naar Nelly Frijda, die hier al een voorproefje geeft van Ma Flodder.