Frank en Eva (1973)

Alternatieve titel: Frank & Eva

Nederland

geregisseerd door Pim de la Parra
met Willeke van Ammelrooy, Hugo Metsers en Sylvia Kristel

Frank (Hugo metsers) en Eva (Willeke van Ammelrooy) kunnen niet met, maar al helemaal niet zonder elkaar leven. In de vrije jaren '70 sekst Frank met iedere (mooie) vrouw die hij pakken kan, terwijl de triestheid van zijn bestaan zich uit in nepzelfmoorden. Eva daarentegen zoekt meer vastigheid en wil een gezin beginnen. Uit frustratie over het gedrag van Frank begint zij een affaire met hun gezamenlijke vriend, maar of hij haar kan geven wat ze wil?

een redelijke speelfilm,maar zit niet veel verhaal in.een beetje soft sexfilm van de begin jaren zeventig.willeke van ammelrooy speelt sterk net als h. woudenberg.

De film mist diepgang, is niet overal even goed en bevat een aantal montagefoutjes. Toch heeft de film voor die tijd best een goed tempo. Metsers en Van Ammelrooy spelen vrij onopvallend, Woudenberg en Goudsmit daarentegen spelen zeer goede (bij)rollen. De film bevat ook nog een aantal aardige dialogen.

Einde was niet zo sterk, de film had waarschijnlijk meer indruk op me gemaakt als ie geëindigd was als Frank voor de 2e keer een nepzelfmoordpoging speelt. Wanneer Eva hem dan ook echt doodgeschoten had.
Dan was er waarschijnlijk meer te spreken van een echt drama en had de kijker de film langer in het geheugen gehad. Waarschijnlijk wilde De la Parra een happy-end.

robertus65
Oubollige typische Nederlandse film met de bekende gezichten uit die tijd en de bekende ingedienten: een slap verhaal met wat bloot. De (sex)rage in de film was toen living apart together, een zwak excuus om zoveel mogelijk vreemd te gaan. De rage was blijkbaar snel afgelopen, want echt gelukkig werden ze er niet van.

avatar van niethie
Typische voorbeeld van de gemiddelde Pim en Wim Scorpiofilm. Aardig (plat) relatiedrama met uiteraard veel seksscenes, een leuke rol van Van Ammelrooy en een prima weergeven tijdsbeeld van het jaren 70 tijdperk.

2,5 sterren

avatar van FunkStar
Is deze film op DVD verschenen?

avatar van Quentin
Ja, maar inmiddels wel weer Out Of Print volgens mij.

avatar van FunkStar
Yes, vandaag gevonden bij VanLeest bij de 2e handse dvd's voor 2 euro!
Ben benieuwd..

avatar van matthijs_013
Dit viel me een stuk beter dan Blue Movie. Ik had bij deze film namelijk het gevoel dat er in meerdere mate sprake was van 'functioneel naakt' (lang niet altijd natuurlijk). Er was nu daadwerkelijk een verhaal, waardoor het resultaat een sfeervolle (jaren '70), vermakelijke film is. Misschien ietwat gedateerd, maar voor mij maakt dat geen verschil.

Edit: Overigens mijn introductie aan Van Ammelrooy, en die was zeker niet verkeerd!

Frank & Eva werd in 1973 in eerste instantie afgekeurd door de filmkeuring. Niet vanwege het bloot of de seks, maar zogenaamde godslastering. Een interview hierover met de regisseur inclusief het betreffende (even geniale als bizarre) fragment:

Frank & Eva: 'De filmkeuring maakte zichzelf belachelijk' | Neerlands Filmdoek - NLfilmdoek.nl

avatar van Mochizuki Rokuro
Tempo, gegeven en verwikkelingen zijn goed op orde, maar de dialogen zijn gewoon te goedkoop. Visueel ook een beetje rommelig (en donker - maar dat kan aan de DVD liggen), maar nu ik zo vier Nederlandse Seventies films in de laatste tien dagen heb gezien zou je kunnen gaan spreken van consequente genre-cinema in plaats van Hollandse oubolligheid...

Vond Van Ammelrooy ook hier weer behoorlijk goed (in De Inbreker die ik recent zag van een jaar ervoor ook al), Metsers was een beetje vlakjes. De bijrollen springen daardoor nog meer in het oog. De eerste grote rol van Sylvia Kristel bijvoorbeeld of (alweer) Ronnie Bierman. Pim en Wim blijkt een sympathiek duo, maar hun naam en faam is groter dan de kwaliteit van hun filmografieën.

Oké, geen topfilm, maar er valt best wat te genieten. Inderdaad, het relatiedrama is nogal knullig en de dialogen zijn pover. Ook oogt het allemaal nogal rommelig. De scènes zijn niet erg strak geregisseerd en het oogt nogal donker. Met de slecht licht opnamen konden ze niet goed overweg. Het slot is zwak en zouteloos. Maar het tempo was wel weer prima voor die tijd. Alleen te veel zijweggetjes die afleiden van de hoofdlijn.

Maar het is wel leuk jaren zeventig jeugdsentiment. Willeke van Ammelrooy en Sylvia Kristel samen in één film, dat zag je ook niet zo vaak. Twee mooie meiden toen, met mooie tieten. Al is de seks in deze film wel erg voorzichtig. Er wordt aanvaardbaar geacteerd, hoewel niet hoogstaand. Behalve Lex Goudsmid, die hier laat zien wat een groot en ondergewaardeerd acteur hij was.

Amsterdam in de seventies is leuk, met al die auto's uit die tijd. Heb likkebaardend zitten kijken. Vooral naar die mooie Traction van Eva. Dit was een zg. Sportje. Ik had er destijds zelf een. Boze tongen beweerden dat er toen meer Tractions in Nederland rondreden dan in Frankrijk. De Tractionclub was dan ook de grootste oldtimerclub van Nederland. Maar dat terzijde.

Heb me al met al prima vermaakt met Frank en Eva.

avatar van lowlander69
Weinig boeiend relatiedrama met veel bloot.

avatar van de grunt
Flesje Johnny Walker kan altijd van pas komen in de auto

avatar van de grunt
Kan vanaf nu besteld worden! Nog een beetje duur, maar zakt nog wel...