Ergens in Nederland (1940)

Nederland
Romantiek / Oorlog

geregisseerd door Ludwig Berger
met Jan de Hartog, Lily Bouwmeester en Max Croiset

De advocaat Frans van Loon wil eigenlijk zeeman worden, maar zijn vrouw Nellie praat hem dat voor het huwelijk uit zijn hoofd. Bij de mobilisatie komt hij bij de marine en bewijst grote moed bij het demonteren van mijnen. Nellie is teleurgesteld en laat zich in met een toneelspeler. Tot ze Frans' werkelijke roeping erkent doordat zij door toeval het dagboek van haar man in handen gespeeld krijgt.

Deze film is gemaakt tijdens de mobilisatie en geeft een -gedramatiseerd- beeld van het maatschappelijk leven in die dagen. 'Ergens in Nederland' werd door het publiek gewaardeerd, maar door het binnenmarcheren van de Duitse troepen bleef het een open vraag of deze film zich zou hebben ontwikkeld tot het derde succes van de Nederlandse speelfilmproduktie (na DE JANTJES en PYGMALION). Gedurende de Tweede Wereldoorlog mocht de film niet vertoond worden. Na de oorlog werd de vertoning voortgezet. Op 28 oktober 1960 ging de film weer in roulatie en haalde toen 462.074 bezoekers.
Opmerkelijk: Debuut van Albert Mol. Hij is te zien tijdens een feestje als dansende matroos, samen met drie anderen, in een grote hoop crinoline met een damespruik op.
Bron: Nederlandse Film Database

Voor de mensen die in de omgeving van Amsterdam wonen: deze film komt a.s. zondag, 2 mei, om 21:00 uur op AT5.

avatar van raymon
Zeker geen slechte film!
De cast is dik in ord, de twee hoofrolspelers, Lily Bouwmeester en Jan de Hartog spelen goeie en mooie rollen maar ook de bijrollen van bijvoorbeeld Fien de la Mar zijn goed.
Het verhaal is leuk en verteld vlot. Ook is het verhaal aardig vast gelegd door Akas Farkas.

Ik vond het een leuke film die goed is gemaakt en met mooie sets en toepasselijke muziek.

3,5***

avatar van matthijs_013
Ik had er iets meer van verwacht. Het verhaal is een beetje saai en de film is niet echt interessant. Lily Bouwmeester speelt weer erg sterk, maar ik zie haar liever in jongere rollen. Jan de Hartog was ook geweldig, maar Fien de la Mar ging onopgemerkt voorbij. Rini Otte speelde een betere bijrol.

robertus65
Zwakke film, de film boeide me geen moment, ik wist werkelijk niet waar het over ging, sprong soms letterlijk van de hak op de tak. Er waren veel witte vlokjes zihtbaar, sneeuwde het?? Nee, het was de dvd, ja echt waar.

Voor die tijd was dit toch een goede film, je kunt het niet met de middelen van deze tijd vergelijken *** 3.5

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV Nostalgienet > 0:30 uur (+ herhaling om 4:30 uur)

Verwacht geen goede filmkopie, want die is erg versleten.

Dick2008
robertus65 schreef:

Mee eens. Chaotisch spel en erg donkere film. Leuke film voor bij Nostalgienet met al die oude documentaires ....... 1.0

avatar van Darbie
Ik dank Kappeuter voor de uitleg, zonder welke ik het hoe/waarom van deze bijzondere - maar toch ook wel flauwe - Nederlandse klucht op voorhand niet begrepen zou hebben.