Een Maand Later (1987)

Nederland
Drama / Komedie

geregisseerd door Nouchka van Brakel
met Monique van de Ven, Renée Soutendijk en Edwin De Vries

Huisvrouw Liesbeth en de vrijgezelle journaliste Monika besluiten via een contactadvertentie om voor een maand hun leven, inclusief partners, te verruilen. De ruil bevalt zo goed dat ze na de maand besluiten de ruil met een tweede maand te verlengen. De situatie verergert wanneer de vrouwen steeds meer hun draai beginnen te vinden in het leven van de ander.

Waarom moeten mensen Nederlandse films toch altijd vergelijken met Amerikaanse films? En dan op een manier dat er van Nederlands werk wel niks zal deugen, terwijl alles wat uit Amerika komt bijna kritiekloos wordt toegejuicht. Ik vind Een Maand Later gewoon een leuke film. Leuk gegeven, leuk uitgewerkt, leuk geacteerd. En die puberdochter is een kreng ja, maar dat zal echt de bedoeling zijn geweest om haar zo neer te zetten.

Bigjerry schreef:

Gespeeld door Sunny Bergman, die nu bekend is als documentairemaakster.

avatar van mikey
Toch maar gaan herzien vanavond.

Dick2008
....dat wordt dan jaren later.... .

Was in 2010 te zien op het Nederlands Film Festival, met een hele terugblik vooraf d.m.v. interviews met cast en crew. Naar aanleiding daarvan hier wat meer achtergrondinformatie over de film.

avatar van Phantasm
Prima Nederlandse speelfilm die lekker wegkijkt, leuk verhaal.

Je hebt een televisieserie genaamd puberruil en de film genaamd The Family Man (2000) . Daar deed deze film me wel aan denken, al is deze ouder dan de eerder genoemden. Maar er zijn vast veel meer films met het thema van iemand die van gezin ruilt. En dat geeft ook verder niet, want het is op zich een leuk onderwerp dat heel geschikt is om een film over te maken. En dat blijkt ook wel bij deze film, want het kijkt allemaal lekker weg. Alleen jammer dat de regisseur Nouschka van Brakel alle acteurs gevraagd heeft om zo overdreven mogelijk te acteren omdat de film zo ongeloofwaardig mogelijk moet overkomen. En dat zelfs goede actrices als Renee Soutendijk en Monique van de Ven deze opdracht met verve hebben volbracht. Toch vertrouwde de regisseur het nog niet helemaal en heeft ze een einde van de film bedacht die lijkt op een klucht van John Lanting. (Wie was dat ook alweer?)

avatar van missl
Prima wegkijkertje met een prachtige Monique van de Ven.

avatar van Lakte
Vind het zelf een geweldige film!! Heb me er heel erg mee vermaakt! Eerst niet verwacht ook dat is zo'n zeikfilm maar totaal niet! Erg vermakelijk er er zitten ook nog grappige stukje in! Vind hem zeer geslaagd!

Nouchka van Bakel is met deze film ook naar Amerika gegaan helaas waren de Amerikanen er niet weg van de hele zaal bleef stil en niemand lachte ze vonden de humor te Nederlands ergens begrijp ik het wel maar voor ons is dat natuurlijk wel leuk!!

Een leuk weetje is is dat Monique van de Ven en Edwin de Vries elkaar bij deze film hebben ontmoet en in het echt ook een relatie kregen.

avatar van Earth
Wat slome/tuttige film die in het tweede gedeelte wel wat beter wordt. Acteerwerk Monique is redelijk goed. Soutendijk wat minder.

avatar van Quentin
Objectief gezien verdient dit natuurlijk geen voldoende. Het scenario is uiterst matig en de finale ronduit ridicuul, bovendien is Van Brakels faux feminisme vaak gewoon enorm seksistisch tegenover mannen.

Toch weten de drie leads (en Van de Ven in het bijzonder) deze film op wonderbaarlijke wijze van een hoop positieve energie te voorzien; het resultaat is fout (zowel qua inhoud als vorm - het camerawerk van de minder begaafde De Bont telg en Van Donselaars cheesy muziek geven het geheel een heerlijk gedateerd gevoel) maar enorm genietbaar.

3*.