The Snow Creature (1954)

Avontuur / Actie

geregisseerd door W. Lee Wilder
met Paul Langton, Leslie Denison en Teru Shimada

Tijdens een expeditie in het Hymalayagebergte stelen twee wetenschappers de Yeti die door een ander team werd gevonden en brengen het beest naar de Verenigde Staten. Helaas ontsnapt het monster en veroorzaakt het dier een ravage in de binnenstad van Los Angeles.

Ik heb slechtere films gezien dan deze van Billy's oudere broer, maar het moge duidelijk zijn dat William Wilder, op z'n zachtst uitgedrukt, niet over hetzelfde talent beschikte als zijn broertje.

Dit vind ik nou leuke achtergrondinformatie: De Yeti wordt gespeeld door Lock Martin, die volgens IMDb maar liefst 7' 7" (2.31 m) groot was. Deze 'reus' speelde tevens de rol van Gort in de film The Day the Earth Stood Still uit 1951.

avatar van wendyvortex
Deze film maakt de grootste fout die je maar kan maken: Hij is saai.
Slechts de laatste 10 minuten met een achtervolging door het riool kunnen nog enige indruk maken.
Voornamelijk wegens het monster dat niet veel anders doet dan -een stapje naar voren - een stapje terug - en dat zo'n tien keer herhaald.

avatar van Brix
De locaties zijn uitstekend, het sfeertje is best, de muziek voldoet, en de acteurs zijn bekwaam...
Allemaal pluspunten, die het helaas niet winnen van de minpunten.

Het verhaal sleept door een teveel aan dialogen en te weinig actie.
Wat minder tijd verdoen met het opsteken van sigaretten zou al winst zijn geweest.
Het ergst van al is echter het "monster"dat wijselijk zoveel mogelijk in de schaduw blijft, want het ziet er niet echt indrukwekkend uit.
De acteur die in de konijnenvellen(?) van het "sneeuwschepsel" kroop had wel wat aanwijzingen van de regisseur mogen krijgen betreffende zijn bewegingen.
Even kijken naar een andere B-film, die een jaar voor deze gemaakt werd ("Killer Ape", in de Johnny Weissmuller "Jungle Jim" serie, met Max Palmer als het monster) zou al een grote hulp geweest zijn denk ik.
Het einde had ook heel wat spannender gekund, met een betere regie.

Jammer maar helaas.
Geen film om aan te schaffen op DVD.
Gratis kijkbeurt op Youtube volstond.

avatar van EW101
Nee, dit was niks. Het is dat de film mij zowat niks gekost had, omdat het zat in zo'n 100-1 sci-fi box..
Films zoals deze zijn op het eerste gezicht zeer vermakelijk , maar hier kon ik niks uithalen. Het geheel is vrij saai en er gebeurt niks grappigs of iets dergelijks. Ook, op komische gebied is het monster om te huilen.
De titel en het concept zijn dan nog het leukste aan de film.